Ο θεσμός της Golden Visa έκανε την εμφάνιση του στην διάρκεια της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα,και έδωσε μια ώθηση ρευστότητας στην ελληνική οικονομία, που αντιμετώπιζε εκείνη την περίοδο τεράστια προβλήματα.Οι εποχές πέρασαν,τα οικονομικά δεδομένα άλλαξαν και πλέον βλέπουμε τροποποιήσεις στον παραπάνω θεσμό,προκειμένου αυτός να μην λειτουργεί σε βάρος των Ελλήνων αγοραστών,αλλά και να αποτελεί παράλληλα ένα ισχυρό κίνητρο επένδυσης για υπηκόους τρίτων χωρών.Σε αυτό το κείμενο θα μιλήσουμε για όλα τα παραπάνω θέματα,και θα εξηγήσουμε ορισμένα κρίσιμα στοιχεία που επηρεάζουν τον θεσμό της Golden Visa σήμερα στην Ελλάδα.
1.Τι είναι ο θεσμός της Golden Visa;
Ο θεσμός της Golden Visa επιτρέπει σε υπηκόους τρίτων χωρών να αποκτήσουν άδεια παραμονής στην Ελλάδα για διάστημα 5 ετών, με δυνατότητα ανανέωσης, εφόσον πραγματοποιήσουν κάποια επένδυση σε ακίνητο που βρίσκεται στην Ελληνική επικράτεια. Ο ενδιαφερόμενος, πρακτικά, προβαίνει στην αγορά του ακινήτου και στην συνέχεια, τα στοιχεία του υπό μεταβίβαση ακινήτου, κοινοποιούνται προς την Διοίκηση προκειμένου να εγκριθεί η χορήγηση της άδειας παραμονής στην Ελλάδα, εφόσον οι προϋποθέσεις του νόμου πληρούνται.
Όσον αφορά την συγκεκριμένη άδεια παραμονής (τύπου Β.5), με αυτήν επιτρέπεται στον πολίτη τρίτης χώρας να διαμένει νόμιμα στην Ελλάδα για διάστημα 5 ετών και να κυκλοφορεί ελεύθερα εντός της ζώνης Σένγκεν (στις χώρες, δηλαδή, που έχουν συνάψει την συγκεκριμένη συμφωνία, στις οποίες περιλαμβάνονται και όλες οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης). Ο ενδιαφερόμενος, μπορεί, επίσης να προσκαλέσει τα μέλη της οικογένειας του για να αποκτήσουν άδεια διαμονής στην Ελλάδα, η οποία όμως (άδεια) θα λήγει την ίδια ημερομηνία με την άδεια παραμονής του ενδιαφερόμενου.
Μάλιστα, ο νόμος επιτρέπει σε πολίτη 3ης χώρας να λάβει άδεια παραμονής στην Ελλάδα, ακόμη κι αν ο ίδιος είναι κληρονόμος ακίνητης περιουσίας στην Ελλάδα, εφόσον η αντικειμενική αξία του ακινήτου πληροί τα κριτήρια που θα δούμε παρακάτω. Δεν ενδιαφέρει, δηλαδή, ο τρόπος με τον οποίο κληρονομεί το ακίνητο ο πολίτης 3ης χώρας, αρκεί να έχει αποδεχτεί την κληρονομία και να ασκεί την νομή του ακινήτου=σε μια τέτοια περίπτωση, δεν χρειάζεται να επενδύσει σε αγορά ακίνητης περιουσίας στην χώρα μας.
2.Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για να αποκτήσει κάποιος τέτοια άδεια;
Για να συστηματοποιήσουμε τις αναγκαίες προϋποθέσεις που θέτει ο νόμος σε αυτό το θέμα, οφείλουμε να περιγράψουμε την διαδικασία συνοπτικά για να γίνει αντιληπτή. Έτσι, λοιπόν, ο νόμος απαιτεί:
- Να πρόκειται για πολίτη 3ης χώρας (και όχι κάποιου κράτους-μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αφού τότε η συγκεκριμένη άδεια δεν έχει λόγο ύπαρξης).
- Να έχει εισέλθει νόμιμα στην χώρα με οποιαδήποτε θεώρηση εισόδου, ή να διαμένει νόμιμα στην χώρα, ακόμη κι αν η άδεια παραμονής του είναι περιορισμένης χρονικής διάρκειας.
- Να έχει αποκτήσει κατά πλήρη κυριότητα/νομή/κατοχή κάποια ακίνητη περιουσία στην Ελλάδα.
- Η παραπάνω απόκτηση ακίνητης περιουσίας μπορεί να γίνει και με κληρονομική διαδοχή, όπως εξηγήσαμε ακριβώς παραπάνω.
- Η ακίνητη περιουσία του ενδιαφερόμενου οφείλει να έχει αξία τουλάχιστον 800.000 ευρώ για ορισμένες περιοχές της χώρας.
- Οι περιοχές αυτές είναι η Περιφέρεια Αττικής/Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης/Μυκόνου/Θήρας και για τα νησιά με πληθυσμό, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή, πάνω από τρεις χιλιάδες εκατό (3.100) κατοίκους.
- Για τις υπόλοιπες περιοχές της Ελλάδας, που δεν εμπίπτουν στον παραπάνω κατάλογο περιοχών, το όριο της επένδυσης διαμορφώνεται στα 400.000 ευρώ.
- Εναλλακτικά, ο ενδιαφερόμενος μπορεί να μισθώσει μακροχρόνια τουριστικό κατάλυμα, εφόσον η αξία του καταλύματος είναι ίση με τα παραπάνω όρια επένδυσης, ανάλογα και με την περιοχή που βρίσκεται το κατάλυμα.
- Παράλληλα, με την ολοκλήρωση της μεταβίβασης/μίσθωσης του ακινήτου/καταλύματος, τα έγγραφα του ακινήτου υποβάλλονται στον Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ο οποίος θα χορηγήσει την άδεια παραμονής, αν οι όροι του νόμου πληρούνται.
- Εκτός αυτού, δεν απαιτείται ο ενδιαφερόμενος πολίτης να κατοικεί/διαμένει μόνιμα στην Ελλάδα για να εξακολουθεί να ισχύει η άδεια παραμονής που ο ίδιος έλαβε.
- Μετά το πέρας 5 ετών από την απόκτηση της άδειας, ο ενδιαφερόμενος μπορεί να ζητήσει την ανανέωση της, εφόσον αποδεικνύεται ότι η επένδυση του σε ακίνητο στην Ελλάδα είναι ακόμη σε ισχύ.
3.Μπορεί να γίνει η επένδυση σε ακίνητο (και) μέσω εταιρίας;
Ο Έλληνας νομοθέτης, παρέχει την δυνατότητα στον πολίτης 3ης χώρας να επενδύσει σε ακίνητο στην Ελλάδα, προκειμένου να λάβει την αντίστοιχη άδεια παραμονής, και μέσω νομικού προσώπου/εταιρίας. Βασική προϋπόθεση που τάσσει, εδώ, ο νόμος είναι το νομικό πρόσωπο/εταιρία να έχει την (πραγματική) έδρα της στην Ελλάδα ή σε κάποιο άλλο κράτος-μέλος της Ε.Ε.=εφόσον η εταιρία έχει έδρα οπουδήποτε στην Ε.Ε. δεν θα υπάρξει πρόβλημα, αφού όλα τα νομικά πρόσωπα/εταιρίες στην Ε.Ε. αντιμετωπίζονται ισότιμα από τα κράτη-μέλη.
Απαιτείται, ακόμη, από τον νόμο, ο ενδιαφερόμενος να κατέχει το σύνολο των μετοχών (αν πρόκειται για κεφαλαιουχική εταιρία όπως ΑΕ/ΕΠΕ/ΙΚΕ) ή των εταιρικών μεριδίων (ΟΕ/ΕΕ/Αστική εταιρία) του νομικού προσώπου/εταιρίας που θα πραγματοποιήσει την επένδυση. Σε αυτό το σημείο, χρειάζεται προσοχή γιατί, δεν έχουν όλα τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. τους ίδιους τύπους εταιριών=η εταιρία που γνωρίζει ένας Έλληνας πολίτης ως ομόρρυθμη, είναι πιθανό στο εξωτερικό να έχει εντελώς διαφορετικό νομικό πλαίσιο λειτουργίας.
Ο λόγος που ο νόμος απαιτεί την κατοχή ολόκληρων των εταιρικών μεριδίων/μετοχών από τον ενδιαφερόμενο είναι προφανής: Δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις, όπου θυγατρικές εταιρίες πραγματοποιούσαν επενδύσει σε ακίνητα στην Ελλάδα με κεφάλαια που προέρχονται από άλλες μητρικές εταιρίες, προκειμένου περισσότεροι πολίτες τρίτων χωρών να λάβουν άδεια παραμονής μέσω Golden Visa, συχνά με πολύ χαμηλή επένδυση (σε αυτήν την κατηγορία περιλαμβάνονται και οι off-shore εταιρίες που οδήγησαν τον Έλληνα νομοθέτη στην προστασία των τραπεζικών συναλλαγών από αμφίβολης προέλευσης κεφάλαια).
4.Κι αν πρόκειται για διατηρητέο ακίνητο;
Στον ενδιαφερόμενο για απόκτηση άδειας παραμονής μέσω Golden Visa, παρέχεται η δυνατότητα επένδυσης σε διατηρητέο/προς ανακατασκευή ακίνητο που βρίσκεται στην Ελλάδα. Πιο συγκεκριμένα, ο πολίτης 3ης χώρας μπορεί να αποκτήσει την κυριότητα ακόμη και τμήματος διατηρητέου ακινήτου (εφόσον στο ακίνητο έχει συσταθεί οριζόντια/κάθετη ιδιοκτησία), καθώς και οικόπεδο εντός του οποίου βρίσκεται ακίνητο που έχει κηρυχθεί διατηρητέο ή χρειάζεται άμεσα ανακατασκευή λόγω παλαιότητας του.
Εφόσον ισχύει κάτι από τα παραπάνω, η ελάχιστη αξία του ακινήτου προς αγορά (για την απόκτηση της άδειας παραμονής) ορίζεται στα 250.000 ευρώ. Περιορίζεται, όμως, η δυνατότητα του ενδιαφερόμενου να επενδύσει σε 1 μόνο ακίνητο στην Ελλάδα αν επιθυμεί να λάβει την άδεια παραμονής, λόγω της ιδιαίτερης φύσης του ακινήτου. Το ίδιο ισχύει και σε περίπτωση αγοράς ιδανικού μεριδίου επί του ακινήτου=η ελάχιστη αξία του εξ αδιαιρέτου μεριδίου οφείλει να είναι 250.000 ευρώ, προκειμένου η επένδυση να είναι νόμιμη.
Για να επιτύχει την ανανέωση της άδειας μετά από 5 έτη, ο ενδιαφερόμενος οφείλει να έχει προβεί σε εργασίες ανακατασκευής/αναπαλαίωσης/επισκευής του ακινήτου που είχε κριθεί διατηρητέο=οφείλει να αποδείξει με κάθε νόμιμο μέσο προς την αρμόδια υπηρεσία ότι έγιναν οι αναγκαίες εργασίες. Για να πετύχει τον σκοπό του ο νόμος, απαγορεύει να μεταβιβαστεί το ακίνητο από τον ενδιαφερόμενο σε 3ο πρόσωπο πριν ολοκληρωθούν οι πάσης φύσης εργασίες που έχουν κριθεί αναγκαίες για την ανακατασκευή/διατήρηση/αναπαλαίωση του ακινήτου.
5.Πώς διαμορφώνεται το τοπίο αν αλλάζει η κύρια χρήση του ακινήτου μετά την αγορά;
Στην ευχέρεια του ενδιαφερόμενου πολίτη είναι να αλλάξει την κύρια χρήση του ακινήτου (από αποθήκη/γραφείο σε κύρια κατοικία που είναι το συνηθέστερο). Εφόσον, λοιπόν, έχουμε αυτό το σενάριο, ο νόμος θέτει ως όριο επένδυσης τα 250.000 ευρώ. Η αλλαγή χρήσης όμως, των κύριων χώρων του ακινήτου, οφείλει να έχει γίνει το αργότερο μέχρι την απόκτηση της άδειας παραμονής από τον ενδιαφερόμενο=μετά από αυτό το σημείο, η αλλαγή χρήσης δεν είναι πλέον εφικτή, για να αποφεύγονται καταχρηστικές πρακτικές εκ μέρους των ενδιαφερόμενων.
Ακολουθώντας την ίδια λογική, επιτρέπεται σε ενδιαφερόμενο πολίτη να αγοράσει βιομηχανικό κτίριο/τμήμα βιομηχανικού κτιρίου/οικόπεδο εντός του οποίου ευρίσκεται βιομηχανικό κτίριο, και παράλληλα να αλλάξει την κυρία χρήση του ακινήτου σε κατοικία, μέχρι την στιγμή της απόκτησης της άδειας παραμονής, όπως είπαμε. Προϋπόθεση, εδώ, για να είναι έγκυρη η αλλαγή χρήσης, είναι να μην λειτουργούσε εντός του ακινήτου βιομηχανική μονάδα, για το χρονικό διάστημα των 5 τελευταίων ετών από την ημερομηνία της μεταβίβασης του ακινήτου.
Για να διευκολύνει τον ενδιαφερόμενο στην πραγματοποίηση αυτής της σύνθετης επένδυσης, ο νομοθέτης επιτρέπει (ακόμη και) στον πωλητή να αλλάξει εκ των προτέρων την κύρια χρήση του ακινήτου, προκειμένου η διαδικασία να έχει ολοκληρωθεί και να μην υπάρχουν αμφιβολίες ως προς το νομικό καθεστώς του ακινήτου. Εννοείται, ότι και σε αυτήν την επένδυση, αν ο ενδιαφερόμενος επιλέξει να αγοράσει ιδανικό μερίδιο επί βιομηχανικού ακινήτου (όπως περιγράψαμε), η ελάχιστη αξία του μεριδίου οφείλει να είναι 250.000 ευρώ.

6.Υπάρχουν πλέον εναλλακτικοί τρόποι επένδυσης για να αποκτήσει κάποιος άδεια παραμονής;
Ανάμεσα στις αλλαγές που έχει ακουστεί ότι θα επέλθουν στον θεσμό της Golden Visa, προβλέπεται και η δυνατότητα του πολίτη 3ης χώρας να επενδύσει σε μια ελληνική «start-up» επιχείρηση. Με τον όρο αυτόν, οι οικονομολόγοι εννοούν κυρίως την ταχέως αναπτυσσόμενη επιχείρηση που προσφέρει κάποιο καινοτόμο προϊόν στην αγορά, και το οποίο βοηθάει στην ραγδαία ανάπτυξη της επιχείρησης και αντίστοιχα την προσέλκυση υποψήφιων μετόχων που θα επενδύσουν στην κάλυψη/αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της.
Με δεδομένο ότι στην αγορά σήμερα, οι περισσότερες start-up επιχειρήσεις πωλούνται σχετικά γρήγορα (ακριβώς λόγω του ότι οι υπηρεσίες/αγαθά που παρέχουν έχουν τεράστια ζήτηση στο αγοραστικό κοινό), η επένδυση του πολίτη 3ης χώρας συνίσταται στην κάλυψη του αρχικού μετοχικού κεφαλαίου της επιχείρησης. Μένει να διευκρινιστεί τι θα συμβεί σχετικά με την επένδυση του ενδιαφερόμενου, σε περίπτωση που η επιχείρηση μεταβιβαστεί (αν η αρχική του επένδυση δηλαδή θα θεωρείται επαρκής κλπ).
Κρίσιμο σε αυτό το σημείο, για τον ίδιο τον νομοθέτη, είναι να ορίσει τι είναι μια start-up επιχείρηση στην Ελλάδα. Ο λόγος είναι ότι κυκλοφορούν αρκετοί ορισμοί, που συχνά οδηγούν ορισμένους να ονομάζουν ακόμη και κοινά μαγαζιά εστίασης (καφετέριες/εστιατόρια κλπ) ως start-up επιχειρήσεις, παρόλο που δεν πρόκειται για κάτι τέτοιο. Η θέσπιση αναγκαίων κριτηρίων και η εξειδίκευση του θέματος, έχει ήδη γίνει από εκτελεστικούς νόμους που εκδόθηκαν το περασμένο έτος, και τους οποίους θα αναλύσουμε σε επόμενο κείμενο, καθώς οι ρυθμίσεις είναι εκτεταμένες.
7.Μπορεί να ανανεωθεί η άδεια διαμονής που αποκτήθηκε μέσω Golden Visa;
Το βασικό κίνητρο που προσφέρεται στον ενδιαφερόμενο από τον νόμο, είναι η δυνατότητα ανανέωσης της άδειας παραμονής του στην Ελλάδα, μόλις περάσουν 5 έτη από την αρχική ημερομηνία που απέκτησε την άδεια. Για να γίνει δεκτή η ανανέωση της άδειας, ο ενδιαφερόμενος οφείλει να υποβάλλει σχετικό αίτημα στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση, εκθέτωντας αναλυτικά την επένδυση που πραγματοποίησε στην χώρα μας/το ύψος και τον τόπο της επένδυσης/αν η επένδυση του εξακολουθεί να υφίσταται μέχρι σήμερα.
Για να εξειδικεύσουμε δηλαδή, όλα τα παραπάνω, ο ενδιαφερόμενος οφείλει να υποβάλλει βεβαίωση του συμβολαιογράφου που συνέταξε τις συμβολαιογραφικές πράξεις μεταβίβασης/τις συμβάσεις μίσθωσης, από τις οποίες να αποδεικνύονται τα στοιχεία των συμβαλλομένων, ο τρόπος καταβολής του τιμήματος/μισθώματος από τον ενδιαφερόμενο, καθώς και αν το ακίνητο έχει χρησιμοποιηθεί για την απόκτηση μόνιμης άδειας διαμονής από τον ενδιαφερόμενο ως επενδυτή. Αντίγραφο του εγγράφου Ε9 του ενδιαφερόμενου είναι απαραίτητο.
Όπως είπαμε και παραπάνω, ειδικά για την περίπτωση απόκτησης διατηρητέου ακινήτου, μαζί με τα σχετικά έγγραφα, ο ενδιαφερόμενος οφείλει να αποδείξει και τις εργασίες που έγιναν στο ακίνητο, προκειμένου το τελευταίο να αποκατασταθεί και να διατηρήσει την οικονομική του αξία. Άλλωστε, αυτός είναι και ο λόγος, που τα εν λόγω ακίνητα προσφέρονται προς επένδυση, και μάλιστα σε χαμηλό όριο τιμής (250.000 ευρώ) σε σχέση με τα υπόλοιπα ακίνητα των κεντρικών περιφερειών (με αντίστοιχο όριο τα 800.000 ευρώ).
8.Επιτρέπεται να ενοικιάζονται τα ακίνητα που αποκτώνται από υπηκόους τρίτων χωρών;
Όσον αφορά τον τομέα της εκμίσθωσης ακινήτου, ο νόμος επιτρέπει στον ενδιαφερόμενο (αφού αποκτήσει το ακίνητο) να το εκμισθώσει σε άλλον, μόνο όμως μέσω της μακροχρόνια μίσθωσης, και άρα εφαρμόζονται όλες οι σχετικές διατάξεις που έχουμε περιγράψει αναλυτικά σε άλλο κείμενο μας. Για να γίνει, φυσικά, η παραπάνω εκμίσθωση απαιτείται να συνταχθεί μισθωτήριο και άρα ο ενδιαφερόμενος (ή κάποιος πληρεξούσιος του) να βρίσκεται στην Ελλάδα, προκειμένου να υπογραφεί το ιδιωτικό συμφωνητικό.
Όσον αφορά την βραχυχρόνια μίσθωση (τύπου Airbnb όπως την έχουμε εκτεταμένα αναλύσει παλαιότερα), ο νόμος απαγορεύει εντελώς την εκμίσθωση των ακινήτων που αποκτώνται για σκοπούς Golden Visa μέσω της βραχυχρόνιας μίσθωσης. Μάλιστα, σε περίπτωση που διαπιστωθεί παράβαση του νόμου, η άδεια παραμονής του ενδιαφερόμενου ανακαλείται αυτοδικαίως και επιβάλλεται πρόστιμο 50.000 ευρώ κατά αυτού (ή ακόμη και κατά εκείνου που κατέχει το ακίνητο, εφόσον δεν είναι το ίδιο πρόσωπο με τον ενδιαφερόμενο).
Ως προς τα ακίνητα που αποτελούν/εμπεριέχουν βιομηχανικά κτίρια, ο ενδιαφερόμενος απαγορεύεται να διατηρεί την έδρα της επιχείρησης/εταιρίας του στα συγκεκριμένα ακίνητα=η έδρα αυτή μπορεί να βρίσκεται σε άλλο ακίνητο στην Ελλάδα. Για την παραβίαση αυτή, η ποινή είναι ακριβώς ίδια με εκείνη της παράνομης βραχυχρόνια μίσθωσης του ακινήτου (λόγω του ότι η μεταφορά έδρας/επιχείρησης σε ακίνητο συχνά υπέκρυπτε και καλυμμένη βραχυχρόνια μίσθωση του τελευταίου, όπως φάνηκε από το πρόσφατο παρελθόν του θεσμού της Golden Visa).
9.Τι ισχύει αν ο υπήκοος τρίτης χώρας πωλήσει σε άλλον το ακίνητο που αγόρασε;
Για να απαντήσουμε σε αυτό το ερώτημα, οφείλουμε να διαχωρίσουμε τις διαθέσιμες κατηγορίες ακινήτων που προσφέρονται για τον θεσμό της Golden Visa. Όσον αφορά τα ακίνητα που αποτελούν κύριες κατοικίες, ο νόμος αναφέρει ότι επιτρέπεται η μεταπώληση των ακινήτων αυτών από τον ενδιαφερόμενο σε πολίτη 3ης χώρας. Απλώς, στην περίπτωση αυτή θα ανακληθεί η άδεια παραμονής που είχε λάβει ο ενδιαφερόμενος και ο πολίτης 3ης χώρας, αντίστοιχα, θα αποκτήσει δική του άδεια παραμονής με ισχύ 5 ετών, όπως ακριβώς προβλέπει ο νόμος.
Προκειμένου να αποφεύγονται καταχρηστικές συμπεριφορές, ο νόμος καθιερώνει τις ίδιες ακριβώς συνέπειες και στην περίπτωση κατά την οποία ιδιοκτήτης του ακινήτου είναι νομικό πρόσωπο/εταιρία, στην οποία μετέχει ο ενδιαφερόμενος. Είτε, δηλαδή, ο ενδιαφερόμενος μεταβιβάσει μέσω του νομικού προσώπου/εταιρίας το ακίνητο σε άλλον, είτε αποχωρήσει από το νομικό πρόσωπο/εταιρία, το αποτέλεσμα είναι και πάλι να χάσει την άδεια παραμονής του, την οποία θα λάβει πλέον ο νέος μέτοχος της εταιρίας/νομικού προσώπου.
Σχετικά με τα ακίνητα που έχουν κηρυχθεί διατηρητέα, εκεί ο νόμος απαγορεύει ρητά την μεταβίβαση τους από τον ενδιαφερόμενο, λόγω ακριβώς της ιδιαίτερης φύσης αυτής της επένδυσης (αναγκαίες εργασίες που πρέπει να γίνουν για να έχει το ακίνητο κάποια οικονομική αξία στο μέλλον). Η ποινή που προβλέπεται σε περίπτωση πώλησης τέτοιων ακινήτων, είναι η αυτοδίκαιη ανάκληση της άδειας παραμονής του ενδιαφερόμενου, καθώς και διοικητικό πρόστιμο ύψους 150.000 ευρώ τόσο στον ιδιοκτήτη όσο και στον κάτοχο του ακινήτου.
10.Πώς αποδεικνύεται η πληρωμή του τιμήματος για την αγορά του ακινήτου;
Έχοντας ως στόχο να φέρει διαφάνεια στις συναλλαγές και να διευκολύνει τους συμβαλλόμενους, η νομοθεσία επιτρέπει την πληρωμή του τιμήματος από τον αγοραστή με την χρήση δίγραμμης τραπεζικής επιταγής σε λογαριασμό πληρωμών του δικαιούχου που τηρείται σε Ελληνική τράπεζα/πιστωτικό ίδρυμα. Μια άλλη ακόμη, δυνατότητα, είναι η μεταφορά πίστωσης (εμβάσματος δηλαδή) από τον λογαριασμό του αγοραστή σε εκείνον του πληρωτή, με την χρήση του τραπεζικού συστήματος, ακόμη και μεταξύ διαφορετικών κρατών.
Παράλληλα με τα παραπάνω, η πληρωμή μπορεί να γίνει και μέσω ηλεκτρονικού συστήματος πληρωμής (POS) με χρέωση της τραπεζικής πιστωτικής/χρεωστικής κάρτας του αγοραστή, σε λογαριασμό πληρωμών του δικαιούχου που τηρείται σε πάροχο υπηρεσιών πληρωμών, ο οποίος (πάροχος) λειτουργεί στην Ελλάδα. Η πληρωμή του τιμήματος μπορεί να γίνει και από σύζυγο/συγγενείς εξ αίματος/εξ αγχιστείας μέχρι β` βαθμού του αγοραστή=η ταυτοποίηση όμως εκείνου που καταβάλλει το τίμημα είναι κρίσιμη για την νομιμότητα της διαδικασίας.
Τέλος, για να ενισχύσει την πρακτική σημασία των παραπάνω τρόπων πληρωμής του τιμήματος, ο νόμος αναφέρει ότι όλα ανεξαιρέτως τα στοιχεία ταυτοποίησης του αγοραστή καθώς και του λογαριασμού του πωλητή στον οποίο έγινε η καταβολή του τιμήματος/του ηλεκτρονικού συστήματος πληρωμών που χρησιμοποιήθηκε/καθώς και τα προσωπικά στοιχεία των συμβαλλομένων, είναι υποχρεωτικό να αναγράφονται στο συμβολαιογραφικό έγγραφο της μεταβίβασης, προκειμένου να είναι εύκολος ο έλεγχος νομιμότητας της μεταβίβασης που έλαβε χώρα.

Δίπλα στον πελάτη και τις ανάγκες του.
Αθηνά Κοντογιάννη-Δικηγόρος
Όσα αναφέρονται παραπάνω δεν αποτελούν νομικές συμβουλές και ουδεμία ευθύνη φέρεται για αυτές.Για περισσότερες πληροφορίες,επικοινωνήστε μαζί μας.
