“Εισπρακτικές εταιρίες” ή Εταιρίες Ενημέρωσης;Πώς ρυθμίζει την δράση/συμπεριφορά τους ο νόμος;

“Εισπρακτικές εταιρίες” ή Εταιρίες Ενημέρωσης;Πώς ρυθμίζει την δράση/συμπεριφορά τους ο νόμος;

Καθημερινά ακούμε για περιπτώσεις οφειλετών που δέχονται κλήσεις από εταιρίες ενημέρωσης (ή “εισπρακτικές εταιρίες”όπως αποκαλούνται στην πράξη).Οι περισσότεροι από αυτούς δεν γνωρίζουν τα δικαιώματα τους έναντι των παραπάνω εταιριών και συχνά είναι θύματα καταχρηστικών συμπεριφορών που σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπει ο νόμος.Σε αυτό το κείμενο θα δούμε τον τρόπο συμπεριφοράς και δράσης των εταιριών ενημέρωσης που επιβάλλεται από τον νόμο,τα δικαιώματα του οφειλέτη που επικοινωνεί με τις εταιρίες αυτές,καθώς και τις κυρώσεις που επιβάλλονται σε περίπτωση που διαπιστωθεί κάποια παράβαση.

1.Ποιες είναι οι λεγόμενες «εισπρακτικές εταιρίες» σήμερα; Γιατί ονομάζονται έτσι;

Με τον όρο «εισπρακτικές εταιρίες» όπως λέγονται συχνά στην πράξη, εννοούμε τις κεφαλαιουχικές εταιρίες (ΑΕ,ΕΠΕ,ΙΚΕ κλπ) που έχουν ως αποκλειστικό σκοπό την ενημέρωση των οφειλετών για τις ληξιπρόθεσμες και απαιτητές οφειλές των τελευταίων προς τους δανειστές. Η ενημέρωση από αυτές τις εταιρίες γίνεται πάντα πριν από την έναρξη αναγκαστικής εκτέλεσης και την λήψη γενικά ατομικών διωκτικών μέτρων (όπως επιβολή κατάσχεσης με την γνωστή διαδικασία που έχουμε αναλυτικά περιγράψει) εναντίον του οφειλέτη.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι οι δανειστές για λογαριασμό των οποίων λειτουργούν οι παραπάνω εταιρίες ενημέρωσης ενδέχεται να είναι φορείς υπηρεσιών κοινής ωφέλειας (ΔΕΚΟ όπως λέγεται σήμερα), πάροχοι σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, ασφαλιστικές επιχειρήσεις, πιστωτικά ιδρύματα (τράπεζες και fund των οποίων η εμφάνιση ολοένα και αυξάνεται σήμερα), ακόμη και επιχειρήσεις που πωλούν αγαθά λιανικής και οι οποίες έχουν ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις έναντι του οφειλέτη για υπηρεσίες/αγαθά που πωλήθηκαν σε αυτόν χωρίς να ληφθεί το τίμημα.

Για να είναι νόμιμη η επικοινωνία μιας εταιρίας ενημέρωσης με τον οφειλέτη, ο νόμος απαιτεί η οφειλή του τελευταίου να είναι ληξιπρόθεσμη και απαιτητή=να έχει περάσει η ορισμένη ημέρα κατά την οποία ο οφειλέτης έπρεπε να τακτοποιήσει το χρέος του/ενδεχόμενη παράταση που είχε χορηγηθεί από τον δανειστή. Το ίδιο συμβαίνει κι όταν ο δανειστής έχει καταγγείλει εγγράφως την σύμβαση με τον οφειλέτη, και η οφειλή πλέον καθίσταται ληξιπρόθεσμη και απαιτητή (αυτό συμβαίνει ιδίως σε συμβάσεις δανείων).

2.Με βάση ποιες αρχές οφείλουν να λειτουργούν αυτές οι εταιρίες;

Κάθε δανειστής, καταρχάς, του οφειλέτη μπορεί να αναθέσει σε μια (1) μόνο εταιρία ενημέρωσης, την εξώδικη ενημέρωση του οφειλέτη, και όχι σε περισσότερες εταιρίες. Εκτός αυτού, οι παραπάνω εταιρίες οφείλουν να σέβονται την προσωπικότητα/αξιοπρέπεια του οφειλέτη, ζητήματα για τα οποία θα μιλήσουμε και παρακάτω. Οι αρχές, πάντως, με τις οποίες οφείλουν να ενεργούν μοιάζουν με εκείνες προς τις οποίες οφείλουν να συμμορφώνονται τα funds, όπως είχαμε περιγράψει πριν από λίγο καιρό σε σχετικό κείμενο μας.

Παράλληλα, οι εταιρίες ενημέρωσης απαγορεύεται να εισπράττουν ολόκληρο ή μέρος της απαίτησης του δανειστή κατά του οφειλέτη, ενώ επίσης δεν μπορούν να αναθέσουν την είσπραξη της απαίτησης σε άλλο φυσικό πρόσωπο/άλλη εταιρία. Όσον αφορά την επικοινωνία των εταιριών αυτών με τους οφειλέτες, οι εταιρίες μπορούν να επικοινωνούν με τον οφειλέτη μόνο 1 φορά ανά 2 ημέρες, και για να καλέσουν τον οφειλέτη στον χώρο της επιχείρησης/εργασίας του, πρέπει να πρόκειται για τον μοναδικό τηλεφωνικό αριθμό του οφειλέτη.

Ακόμη, οι εταιρίες ενημέρωσης μπορούν να επικοινωνούν μόνο τις καθημερινές ημέρες κατά το διάστημα 09:00-20:00 το βράδυ. Μάλιστα, ο νόμος αναφέρει ότι μια εταιρία ενημέρωσης μπορεί να καλέσει τον οφειλέτη τηλεφωνικά μόνο 10 ημέρες αφότου η οφειλή του γίνει ληξιπρόθεσμη και απαιτητή=ο δανειστής οφείλει να έχει ενημερώσει την εταιρία ενημέρωσης για το ληξιπρόθεσμο της οφειλής και για τα προσωπικά στοιχεία επικοινωνίας του οφειλέτη, τα οποία πρέπει να γίνονται σεβαστά από την εταιρία ενημέρωσης.

3.Δεσμεύει το τραπεζικό απόρρητο τις εταιρίες ενημέρωσης;

Ο βασικός κανόνας που ισχύει στο πεδίο του απορρήτου είναι ότι οι εταιρίες ενημέρωσης οφείλουν να απέχουν από κάθε προσβολή του απορρήτου του οφειλέτη (είτε πρόκειται για τραπεζικό/οικονομικό/οικογενειακό και γενικά κάθε είδους απόρρητο). Αυτό σημαίνει, δηλαδή, ότι οι εταιρίες ενημέρωσης οφείλουν να σέβονται τα οικονομικά δεδομένα του οφειλέτη, όπως αριθμούς λογαριασμών/τραπεζικές κάρτες/ηλεκτρονικές συναλλαγές/διαδικτυακή παρουσία του οφειλέτη με λογαριασμούς σε social media, με τις περιπτώσεις να είναι αρκετές πρακτικά.

Η μόνη περίπτωση να λάβουν έγκυρα οι εταιρίες ενημέρωσης πληροφορίες σχετικά με το απόρρητο του οφειλέτη, είναι να δώσει ο τελευταίος ρητή και έγγραφη συγκατάθεση ως προς την λήψη των παραπάνω πληροφοριών. Η συγκατάθεση του οφειλέτη είναι αναγκαίο να είναι ειδική, δηλαδή να αφορά συγκεκριμένες πληροφορίες που μπορούν να λάβουν οι εταιρίες ενημέρωσης και όχι οποιαδήποτε πληροφορία φανεί χρήσιμη σε αυτές. Για τις περιπτώσεις πρόσβασης σε προσωπικά δεδομένα του ατόμου, είχαμε μιλήσει σε άλλο κείμενο με αφορμή τις αγωγές που ασκήθηκαν εναντίον του Υπουργείου Μεταφορών.

Παρόλα αυτά, ο νόμος διευκρινίζει ρητά ότι απαγορεύεται στις εταιρίες ενημέρωσης να έχουν πρόσβαση στο σύστημα «Τειρεσίας ΑΕ» των τραπεζών, ώστε να λαμβάνουν γνώση για τις οικονομικές υποχρεώσεις του οφειλέτη και την πιστοληπτική κατάσταση του οφειλέτη. Με δεδομένη την σαφή απαγόρευση του νόμου, δεν υπάρχει κάποιος δικαιολογητικός λόγος που θα επέτρεπε την πρόσβαση των εταιριών ενημέρωσης σε τέτοια συστήματα, και επομένως οι οποίες ενστάσεις προβάλλονται πάνω στο θέμα, δεν έχουν (νομική) βασιμότητα.

4.Ποιες πρακτικές απαγορεύεται να υιοθετεί μια εταιρία ενημέρωσης;

Ο νομοθέτης έχει θεσπίσει μια σειρά από ενέργειες στις οποίες απαγορεύεται να προβαίνει μια εταιρία ενημέρωσης, και για τις οποίες επιβάλλονται βαρύτατες κυρώσεις. Ας δούμε όμως, τις αθέμιτες αυτές πρακτικές. Μια εταιρία ενημέρωσης, λοιπόν, απαγορεύεται:

  • Να εμφανίζει τους υπαλλήλους της, κατά την επικοινωνία με τον οφειλέτη, δήθεν ως πληρεξούσιους/ενεργούντες για λογαριασμό των δανειστών/των δικηγόρων/των δικαστικών επιμελητών που χειρίζονται την υπόθεση της οφειλής.
  • Να ασκεί σωματική/ψυχολογική βία κατά του οφειλέτη για ενδεχόμενη ζημία που αυτός θα υποστεί στην ζωή/επαγγελματική φήμη του, ή ακόμη και στην σωματική ακεραιότητα των συγγενών του οφειλέτη.
  • Να προβάλλει προσβλητική συμπεριφορά με ύβρεις/απρεπείς εκφράσεις εναντίον του οφειλέτη και των συγγενών του.
  • Να δυσφημεί/απειλεί να δυσφημίσει τον οφειλέτη στην οικογένεια ή την δουλεία του τελευταίου.
  • Να πληροφορεί με παραπλανητικό τρόπο τον οφειλέτη/να μην του εξηγεί τα δικαιώματα που του παρέχει ο νόμος/να χρησιμοποιεί ψεύδη για να πληρώσει ο τελευταίος την οφειλή.
  • Να επισκέπτεται τον οφειλέτη οπουδήποτε (είτε πρόκειται για τον χώρο εργασίας του είτε ακόμη και σε νοσοκομείο, αν ο οφειλέτης νοσηλεύεται).
  • Να επικοινωνεί με τους συγγενείς του οφειλέτη=η εταιρία ενημέρωσης επιτρέπεται να επικοινωνεί μόνο με τον ίδιο τον οφειλέτη απευθείας.
  • Να εκμεταλλεύεται την αντικειμενική αδυναμία του οφειλέτη=αν ο τελευταίος είναι ηλικιωμένος/αγνοεί ότι η οφειλή του δεν είναι ληξιπρόθεσμη/δεν είναι σε θέση να γνωρίζει το ακριβές ύψος της οφειλής του.
  • Να αναφέρει ψευδώς στον οφειλέτη ότι θα επέλθουν άσχετες συνέπειες αν δεν τακτοποιήσει την οφειλή του (πχ ότι θα καταδικαστεί σε φυλάκιση για οφειλές μικροποσών κλπ).
  • Να επικοινωνεί με τον οφειλέτη, όταν η οφειλή προκύπτει από γενικούς όρους συναλλαγών (ΓΟΣ) οι οποίοι έχουν κριθεί ως ανεφάρμοστοι/παράνομοι/αντισυνταγματικοί με αμετάκλητη απόφαση δικαστηρίου.

5.Οφείλουν οι εταιρίες ενημέρωσης να αναφέρουν τα στοιχεία τους;

Για να ξεκαθαρίσει το τοπίο, ο νόμος τονίζει ότι οι εταιρίες ενημέρωσης οφείλουν σε κάθε επικοινωνία με τον οφειλέτη να αναφέρουν ξεκάθαρα το ονοματεπώνυμο και την ιδιότητα του υπαλλήλου που καλεί τον οφειλέτη/να είναι εμφανής ο τηλεφωνικός αριθμός της εταιρίας/να αναφέρεται η πλήρης επωνυμία της εταιρίας ενημέρωσης καθώς και η έδρα της. Το ίδιο φυσικά ισχύει, και για τον αριθμό μητρώου της εταιρίας, όσον αφορά την καταχώρηση της εταιρίας ενημέρωσης στο σχετικό μητρώο, από το οποίο είναι δυνατή η εξατομίκευση της εταιρίας.

Όσον αφορά την επικοινωνία της εταιρίας ενημέρωσης με τον οφειλέτη μέσω γραπτής επιστολής, σε αυτήν πρέπει να αναφέρονται όλα τα παραπάνω στοιχεία, καθώς και η ακριβής πόλη/περιοχή όπου εδρεύει η εταιρία (με αριθμό οδού και ταχυδρομικό κώδικα εννοείται) καθώς και διαθέσιμοι τηλεφωνικοί αριθμοί/fax της εταιρίας. Χρήσιμο είναι επίσης να αναφέρεται από την εταιρία ενημέρωσης και ότι ενεργεί για λογαριασμό του δανειστή.

Σε κάθε περίπτωση, οι εταιρίες ενημέρωσης απαγορεύεται ρητά από τον νόμο να παριστάνουν τους δικηγόρους/δικαστικούς επιμελητές που έχουν αναλάβει ενδεχομένως την δικαστική είσπραξη της οφειλής. Μια τέτοια πρακτική, εκτός του ότι είναι αυτονόητα εντελώς παράνομη, αποτελεί και ποινικό αδίκημα. Η ποινή που επιβάλλει ο ποινικός νομοθέτης, είναι φυλάκιση έως 1 έτος ή χρηματική ποινή, αλλά αν η ζημία που προκλήθηκε είναι ιδιαίτερα σημαντική, ενδεχομένως θα υπάρχουν και άλλα ποινικά αδικήματα όπως της απάτης/εκβίασης, με σημαντικά αυξημένες ποινές.

6.Μπορούν να λάβουν δικαστικά/εξώδικα μέτρα οι εταιρίες ενημέρωσης;

Όσον αφορά αυτό το πολυσυζητημένο θέμα, ο νόμος παίρνει ξεκάθαρη θέση και απαγορεύει ρητά στις εταιρίες ενημέρωσης να ενεργούν πράξεις που ανατίθενται αποκλειστικά σε δικηγόρους/δικαστικούς επιμελητές. Ειδικότερα, απαγορεύεται να προβαίνουν οι παραπάνω εταιρίες σε έρευνα σε υποθηκοφυλακείο/Κτηματολόγιο σχετικά με ακίνητα του οφειλέτη και τυχόν εμπράγματα βάρη που υπάρχουν σε αυτά, αλλά (απαγορεύεται) ακόμη και να αποκτούν πρόσβαση στα παραπάνω έγγραφα μέσω τρίτων προσώπων με τα οποία συνεργάζονται.

Σε συνέχεια των παραπάνω, οι εταιρίες ενημέρωσης απαγορεύεται να κοινοποιούν εξώδικες πράξεις όχλησης προς τον οφειλέτη=η επικοινωνία τους με τον οφειλέτη παραμένει μόνο τηλεφωνική. Η απαγόρευση αφορά και τις δικαστικές πράξεις, δηλαδή μια εταιρία ενημέρωσης δεν μπορεί να ασκήσει αγωγή/αίτηση ασφαλιστικών μέτρων εναντίον του οφειλέτη, αφού κι αν ασκούσε αγωγή/αίτηση ασφαλιστικών μέτρων, το δικαστήριο θα την απέρριπτε λόγω έλλειψης έννομου συμφέροντος εκ μέρους της εταιρίας ενημέρωσης.

Προφανώς, και οι παραπάνω εταιρίες δεν μπορούν να ενεργούν ούτε πράξεις αναγκαστικής εκτέλεσης, όπως επίδοση επιταγής προς εκτέλεση/επιβολή κατάσχεσης/πλειστηριασμούς κλπ. Ο νόμος, μάλιστα, τονίζει εδώ ότι, οι εταιρίες ενημέρωσης δεν μπορούν να αναθέτουν την διεκδίκηση των οφειλών σε δικηγόρους/δικαστικούς επιμελητές της επιλογής, αλλά μόνο ο δανειστής μπορεί να επιλέξει ποιος δικηγόρος θα τον εκπροσωπήσει στην υπόθεση που αφορά η απαίτηση του εναντίον του οφειλέτη.

7.Εγγράφονται σε κάποιο μητρώο αυτές οι εταιρίες;Πώς λειτουργεί στην πράξη;

Στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων τηρείται Μητρώο Εταιρειών Ενημέρωσης Οφειλετών για Ληξιπρόθεσμες Απαιτήσεις, στο οποίο έχουν την υποχρέωση να εγγράφονται οι εταιρίες ενημέρωση και αντίστοιχα οι νόμιμοι εκπρόσωποι αυτών, προκειμένου να λάβουν άδεια λειτουργίας στην Ελλάδα. Το εν λόγω μητρώο μάλιστα, τηρείται σε ηλεκτρονική μορφή, και ο ενδιαφερόμενος μπορεί να αποκτήσει σε αυτό, για να λάβει γνώση σχετικά με τα στοιχεία μιας εταιρίας ενημέρωσης που επικοινωνεί μαζί του.

Για να πραγματοποιήσει μια εταιρία ενημέρωσης έναρξη εργασιών στην εφορία, οφείλει προηγουμένως να έχει εγγραφεί στο παραπάνω μητρώο, από το οποίο θα λάβει και βεβαίωση εγγραφής, ένα έγγραφο αναγκαίο για να παρέχει νόμιμα υπηρεσίες η εταιρία ενημέρωσης στην αγορά. Ακόμη, σε κάθε έγγραφο της εταιρίας ενημέρωσης, αναγκαστικά αναγράφεται και ο αριθμός της εταιρίας στο παραπάνω μητρώο, μαζί με όλα τα υπόλοιπα στοιχεία που την συνοδεύουν (επωνυμία/σφραγίδα/έδρα κλπ).

Εάν μια εταιρία ενημέρωσης διαπράξει επανειλημμένα/ιδιαίτερα σοβαρές παραβάσεις του νόμου, ο αρμόδιος Υπουργός Ανάπτυξης δικαιούται να προβεί στην διαγραφή της εταιρίας αυτής από το μητρώο που αναφέραμε. Με την διαγραφή της εταιρίας από το μητρώο, ανακαλείται ταυτόχρονα και η άδεια λειτουργίας της, ενώ η παραπάνω απόφαση κοινοποιείται στην αρμόδια οικονομική υπηρεσία, προκειμένου η συγκεκριμένη εταιρία να μην μπορεί να συναλλάσσεται στην αγορά στο εξής, με δεδομένη την αφαίρεση της άδειας λειτουργίας της.

8.Έχουν το δικαίωμα οι εταιρίες ενημέρωσης να καταγράφουν τις συνομιλίες με τους οφειλέτες;

Οι εταιρίες ενημέρωσης έχουν όχι μόνο δικαίωμα, αλλά και υποχρέωση να καταγράφουν τις τηλεφωνικές συνομιλίες με τους οφειλέτες, κάθε φορά που γίνεται τηλεφωνική επικοινωνία μεταξύ τους. Για τον σκοπό αυτό, οι εν λόγω εταιρίες οφείλουν να τηρούν ηλεκτρονικό αρχείο στο οποίο αποτυπώνεται η ημερομηνία/διάρκεια/το περιεχόμενο της συνομιλίας τους με τον οφειλέτη. Εκτός αυτού, η εκάστοτε εταιρία ενημέρωσης είναι και υπεύθυνος επεξεργασίας αυτών των προσωπικών δεδομένων, επομένως έχει αστική και ποινική ευθύνη σε περίπτωση παραβίασης του νόμου.

Κατά την έναρξη της συνομιλίας με τον οφειλέτη, οι εταιρίες ενημέρωσης υποχρεωτικά ενημερώνουν τον τελευταίου ότι η συνομιλία θα καταγραφεί για λόγους ασφαλείας. Έπειτα, το αρχείο της συνομιλίας διατηρείται στην ηλεκτρονική βάση δεδομένων που τηρεί η εταιρία ενημέρωσης για 1 χρόνο το πολύ, και έπειτα διαγράφεται υποχρεωτικά. Η μόνη περίπτωση να μην διαγραφεί η συνομιλία από το αρχείο είναι αν το ζητήσει ο ίδιος ο οφειλέτης ή η Γενική Γραμματεία του Καταναλωτή για να ελεγχθεί η συμμόρφωση της εταιρίας ενημέρωσης με τον νόμο.

Προβλέπεται από τον νόμο και υποχρέωση για τις εταιρίες κινητής τηλεφωνίας, οι οποίες οφείλουν να αποστείλουν στον οφειλέτη, μετά από σχετικό αίτημα του τελευταίου, αντίγραφο με όλα τα προσωπικά δεδομένα που τηρεί η εταιρία κινητής τηλεφωνίας και τα οποία διαβιβάστηκαν στην εταιρία ενημέρωσης για να επικοινωνήσει η τελευταία με τον οφειλέτη. Τα ίδια δεδομένα μπορούν να χορηγηθούν και στην Γενική Γραμματεία του Καταναλωτή για να ελεγχθεί -έμμεσα αλλά δραστικά-αν η εταιρία ενημέρωσης δεν παραβιάζει (έστω και πλαγίως) τα όσα ορίζει ο νόμος.

9.Μπορεί να γίνει διακανονισμός οφειλών με την εταιρία ενημέρωσης;Τι αλλάζει τότε;

Σχετικά με αυτό το ζήτημα, αρκεί να αναφέρουμε ότι η επικοινωνία της εταιρίας ενημέρωσης εξαρχής με τον οφειλέτη δεν σημαίνει ότι ο τελευταίος αναγνωρίζει το χρέος/την οφειλή του. Ο οφειλέτης μπορεί, κατά τον νόμο, να συνάπτει διακανονισμό οφειλών/ρύθμιση χρέους μέσω της εταιρίας ενημέρωσης. Για τον σκοπό αυτόν, είναι χρήσιμο να ελέγχει ο οφειλέτης αν η εταιρία ενημέρωσης έχει κάποιο πληρεξούσιο ότι πράγματι ενεργεί ως αντιπρόσωπος και για λογαριασμό του δανειστή (ιδίως σε μια εποχή που οι απάτες μέσω τηλεφώνου αυξάνονται συνέχεια).

Αν ο οφειλέτης αποδεχθεί τον διακανονισμό/ρύθμιση που του προτείνει η εταιρία ενημέρωσης, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να χειροτερεύει η θέση του (οικονομικά και νομικά) σε σχέση με την θέση που είχε πριν επικοινωνήσει με την εταιρία ενημέρωσης. Εφόσον ο διακανονισμός επιτευχθεί, η εταιρία ενημέρωσης οφείλει εντός 10 ημερών να κοινοποιήσει στον οφειλέτη πρακτικό του διακανονισμού, προκειμένου ο τελευταίος να είναι καλυμμένος νομικά και να μην βρεθεί προ εκπλήξεων, απέναντι στον δανειστή προς τον οποίο υπάρχει η οφειλή.

Εννοείται ότι, ο δανειστής του οφειλέτη απαιτείται να έχει δώσει ειδική εντολή προς την εταιρία ενημέρωσης να συνάπτει διακανονισμούς/ρύθμισης χρεών, ώστε η τελευταία να μην ενεργεί αυθαίρετα και κατά συνέπεια παράνομα. Για την περίπτωση που ο διακανονισμός της οφειλής επιτευχθεί, τότε ο νόμος επιτρέπει να χρησιμοποιηθεί η καταγραφή της τηλεφωνικής συνομιλίας μεταξύ εταιρίας ενημέρωσης-οφειλέτη, για αποδεικτικούς λόγους, ιδίως αν αμφισβητηθεί αργότερα η εγκυρότητα ή ακόμη και η ύπαρξη του διακανονισμού της οφειλής.

10.Ποιες κυρώσεις επιβάλλονται αν οι παραπάνω εταιρίες δεν συμμορφώνονται με τον νόμο;

Εφόσον η εταιρία ενημέρωσης προβεί σε κάποια παράβαση από αυτές που απαριθμεί ο νόμος, και η παράβαση διαπιστωθεί από τα αρμόδια όργανα (όπως η Γενική Γραμματεία του Καταναλωτή), τότε οι τα μέτρα/ποινές που επιβάλλονται έχουν ως εξής:

  • Αρχικά, επιβάλλεται σύσταση προς την εταιρία ενημέρωσης, ώστε να συμμορφωθεί εντός προθεσμίας=να αποκαταστήσει τον ζημιωθέντα από την παράβαση και να μην την επαναλάβει στο μέλλον, αν η παράβαση έχει ήδη τελεστεί.
  • Στην συνέχεια, επιβάλλεται πρόστιμο από 5.000 έως 500.000 ευρώ προς την εταιρία ενημέρωσης. Η βαρύτητα του προστίμου ποικίλλει ανάλογα με την σοβαρότητα και την ένταση της παράβασης που διαπράχθηκε.
  • Αν η εταιρία ενημέρωσης, εντός της προηγούμενης πενταετίας, είχε ήδη διαπράξει άλλη παράβαση για την οποία της είχε επιβληθεί ποινή, τότε το (νέο) πρόστιμο που επιβάλλεται μπορεί να φτάσει έως και 1.000.000 ευρώ.
  • Η διαδικασία είσπραξης των παραπάνω προστίμων γίνεται σύμφωνα με τον ΚΕΔΕ (πρόκειται για αυστηρότερη αναγκαστική εκτέλεση όπου «δανειστής» είναι το Δημόσιο, αλλά σε γενικές γραμμές έχει ορισμένα κοινά στοιχεία διαδικασία της κατάσχεσης που έχουμε περιγράψει).
  • Στην επιμέτρηση του προστίμου λαμβάνονται υπόψη οι τυχόν ενέργειες της εταιρίας ενημέρωσης προκειμένου να διακόψει την παράβαση στην οποία υπέπεσε και να μετριάσει τις συνέπειες που αυτή είχε προς τον οφειλέτη/όποιο 3ο πρόσωπο ζημιώθηκε.
  • Ακόμη, κρίσιμο είναι και το (οικονομικό κατά βάση) όφελος που αποκόμισε η εταιρία ενημέρωσης από την παράβαση και αν στο παρελθόν είχε διαπράξει άλλες παραβάσεις του νόμου.
  • Η απόφαση με την οποία διαπιστώνεται η παράβαση δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, μέσα σε 5 ημέρες από την κοινοποίηση της απόφασης που διαπιστώνει την παράβαση στον παραβάτη.
  • Για να γίνει η παραπάνω δημοσίευση, απαιτείται το πρόστιμο που επιβλήθηκε να ήταν ανώτερο από 5.000 ευρώ, ενώ σε περίπτωση υποτροπής της εταιρίας ενημέρωσης, η απόφαση δημοσιεύεται ανεξαρτήτως του ύψου του προστίμου.

Δίπλα στον πελάτη και τις ανάγκες του.

Αθηνά Κοντογιάννη-Δικηγόρος

Όσα αναφέρονται παραπάνω δεν αποτελούν νομικές συμβουλές και ουδεμία ευθύνη φέρεται για αυτές.Για περισσότερες πληροφορίες,επικοινωνήστε μαζί μας.