Με το εργασιακό νομοσχέδιο να έχει κατατεθεί στην Βουλή και να βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τις 19 Σεπτεμβρίου,αρκετοί είναι αυτοί που αναρωτιούνται για τις αλλαγές στην εργατική νομοθεσία και τον τρόπο με τον οποίο αυτές θα έρθουν.Σε αυτό το κείμενο θα δούμε αναλυτικά όλους τους τομείς που θα επηρεαστούν από το νέο εργασιακό νομοσχέδιο,καθώς και την σύγκριση τους με τις νομοθετικές ρυθμίσεις που ίσχυαν μέχρι σήμερα.Μένει να δούμε το αν οι τελικές ρυθμίσεις του νόμου θα είναι οι ίδιες με αυτές που παρουσιάζονται στο επίμαχο νομοσχέδιο.
1.Υπάρχουν τροποποιήσεις στην μερική απασχόληση.
Ο κανόνας μέχρι τώρα για να απασχοληθεί κάποιος εργαζόμενος με μειωμένο ωράριο ήταν να καταρτισθεί εγγράφως η σχετική συμφωνία του με τον εργοδότη και να γνωστοποιηθεί αυτή (η συμφωνία) στην Επιθεώρηση Εργασίας εντός 8 ημερών. Πλέον δεν απαιτείται να γνωστοποιηθεί η συμφωνία, και επομένως αρκεί να υπάρχει έγγραφος τύπος που να την αποδεικνύει. Σε περίπτωση που δεν έχει τηρηθεί ούτε ο έγγραφος τύπος, τότε τεκμαίρεται ότι ο εργαζόμενος απασχολείται σε πλήρες ωράριο=8 ώρες για κάθε ημέρα απασχόλησης, και άρα δικαιούται να λάβει τον μισθό που αντιστοιχεί στην πλήρη απασχόληση.
Μια σημαντική επίσης αλλαγή είναι η δυνατότητα του εργοδότη, αντί να απολύσει κάποιους εργαζομένους σε περίοδο κρίσης της επιχείρησης, να τους προτείνει σύστημα εκ περιτροπής εργασίας. Εκ περιτροπής εργασία λέγεται το σύστημα εργασίας με βάση το οποίο, ο εργαζόμενος απασχολείται για κάποιες ημέρες ανά εβδομάδα ή κάποιες εβδομάδες ανά μήνα, με την περίοδο απασχόλησης του να εναλλάσσεται συνεχώς. Έτσι, οι ημέρες απασχόλησης μεταξύ των εργαζομένων αλλάζουν μεταξύ τους, με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι να έχουν την δυνατότητα να απασχοληθούν και σε άλλον εργοδότη εφόσον το επιθυμούν.
Για να ισχύσει όμως η παραπάνω πρόταση του εργοδότη σχετικά με την εκ περιτροπής εργασία των εργαζομένων, θα πρέπει ο ίδιος (ο εργοδότης) να διαβουλευθεί δημόσια με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις των εργαζομένων και να ληφθεί η σχετική απόφαση. Στην συνέχεια, είναι αναγκαίο να καταρτισθεί και πάλι η συμφωνία εγγράφως και να γνωστοποιηθεί σχετικά στην Επιθεώρηση Εργασίας. Αν δεν υπάρχει κάποια από τις παραπάνω προϋποθέσεις, τότε ο εργαζόμενος τεκμαίρεται ότι απασχολείται με το σύστημα της πλήρους απασχόλησης και όχι της εκ περιτροπής εργασίας, επομένως δικαιούται και τον ανάλογο μισθό με τις σχετικές προσαυξήσεις που θα δούμε παρακάτω.
2.Μπορεί να γίνει διαφορετική συμφωνία εργαζόμενου-εργοδότη σχετικά με το ωράριο εργασίας.
Ο νόμος εδώ δίνει για 1η φορά την δυνατότητα ο εργαζόμενος να συμφωνεί με τον ίδιο εργοδότη (και όχι αναγκαστικά με 2 εργοδότες όπως συνέβεαινε μέχρι σήμερα) την επιπλέον απασχόληση του 1ου πέραν των 8 ωρών. Πιο συγκεκριμένα, με συμφωνία εργοδότη-εργαζομένου, ο τελευταίος (εργαζόμενος), μπορεί πλέον να απασχολείται πέραν των 8 ωρών (αν στην επιχείρηση ισχύει σύστημα πενθήμερης εργασίας ανά εβδομάδα με 8 ώρες εργασίας ημερησίως) για 2 ώρες επιπλέον=ο εργαζόμενος θα απασχολείται για 10 ώρες ημερησίως. Σε αντάλλαγμα αυτού, ο εργαζόμενος θα εργαστεί λιγότερες ώρες σε επόμενη ημέρα/θα λάβει αυξημένη άδεια/θα λάβει επιπλέον ημέρα ανάπαυσης (ρεπό) ή όλα τα παραπάνω μαζί.
Ακόμη, κρίσιμο ρόλο αναλαμβάνουν οι συνδικαλιστικές οργανώσεις των εργαζομένων που θα έχουν την δυνατότητα να συμφωνήσουν με τον εργοδότη σχετικά με το σύστημα εργασίας που εφαρμόζεται στην επιχείρηση (σύστημα πλήρους/μερικούς απασχόλησης, σύστημα εκ περιτροπής εργασίας κλπ). Αν δεν υπάρχει συνδικαλιστική οργάνωση στην επιχείρηση, μπορεί να λειτουργήσει εναλλακτικά και μια ένωση προσώπων που αποτελείται από το 25% των εργαζομένων της επιχείρησης αν σε αυτήν απασχολούνται περισσότεροι από 20 εργαζόμενοι. Αν απασχολούνται λιγότερο από 20 εργαζόμενοι στην επιχείρηση, απαιτείται να συμμετέχει το 15% των εργαζομένων στην ένωση προσώπων.
Διευκρινίζεται ρητά από τον νομοθέτη ότι η άρνηση του εργαζομένου να εκτελέσει υπερωριακή εργασία=εργασία πέραν των 8 ωρών ημερησίως, δεν αποτελεί νόμιμο λόγο καταγγελίας της σύμβασης εργασίας από τον εργοδότη. Άρα, σε μια τέτοια περίπτωση, η καταγγελία της σύμβασης εργασίας εκ μέρους του εργοδότη θα ήταν άκυρη. Δηλαδή, ο εργαζόμενος θα μπορούσε κανονικά να συνεχίσει την εργασία του, να απαιτήσει μισθούς υπερημερίας από τον εργοδότη, καθώς και να ασκήσει αγωγή αποζημίωσης εναντίον του για παράνομη καταγγελία της σύμβασης εργασίας εκ μέρους του τελευταίου.
3.Η υπερωριακή απασχόληση αφορά πλέον και άλλους τομείς.
Όσον αφορά την υπερωριακή απασχόληση, ο νομοθέτης έφερε κάποιες τροποποιήσεις στο προσκήνιο, που αλλάζουν σχετικά τα όσα γνωρίζαμε. Πιο συγκεκριμένα:
- Ο εργαζόμενος μπορεί να απασχολείται (πλέον) για 13 ώρες την ημέρα στον ίδιο εργοδότη (και όχι μόνο σε 2 εργοδότες παράλληλα, όπως ίσχυε με το προηγούμενο νόμο).
- Αυτή όμως η 13ωρη απασχόληση του εργαζομένου μπορεί να γίνει μόνο για 37 συνολικά μέρες εργασίας τον χρόνο (γιατί υπάρχουν και τα ανώτατα όρια εργασίας που πρέπει να τηρούνται).
- Η υπερωριακή απασχόληση επεκτείνεται πλέον και στην εκ περιτροπής εργασίας.
- Δηλαδή, ένας εργαζόμενος που εργάζεται ορισμένες ημέρες τον μήνα θα μπορεί να απασχολείται επιπλέον των 8 ωρών, με τις νόμιμες προσαυξήσεις.
- Κάθε ώρα απασχόλησης πλέον του νόμιμου ωραρίου θα αμείβεται με βάση το συμφωνημένο ωρομίσθιο προσαυξημένο κατά 40% επί αυτού.
- Εφόσον η υπερωρία είναι παράνομη (δηλαδή δεν έχει δηλωθεί στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ), τότε η προσαύξηση φτάνει στο 120% επί του ωρομισθίου.
- Αν ο εργαζόμενος απασχολείται κατά την νύχτα (μεταξύ 10:00 μ.μ. και 06:00 π.μ.), τότε το ωρομίσθιο του προσαυξάνεται κατά 25% για κάθε ώρα εργασίας.
- Εφόσον ο εργαζόμενος απασχολείται την Κυριακή, τότε το ωρομίσθιο του προσαυξάνεται κατά 75% επί αυτού για όλη την ημέρα που απασχολείται.
- Εννοείται ότι οι παραπάνω περιπτώσεις μπορούν να συνδυαστούν μεταξύ τους (νυχτερινή εργασία κατά την Κυριακή), και άρα ο εργαζόμενος να λάβει μεγαλύτερη προσαύξηση στο ωρομίσθιο του.
4.Ο εργαζόμενος μπορεί να λάβει πλέον την άδεια του σε διαφορετικές περιόδους.
Η αλλαγή που βλέπουμε σε αυτό το σημείο συνίσταται στο ότι ο εργοδότης στο εξής, δηλώνει την άδεια που έλαβε ο εργαζόμενος του μέσα στο πρώτο 10ήμερο του επόμενου μήνα από τον οποίο ξεκίνησε η άδεια του εργαζομένου. Για παράδειγμα, αν ένας εργαζόμενος λάβει την άδεια του την 1η Ιουνίου 2025, ο εργοδότης οφείλει να έχει κάνει την σχετική δήλωση μέχρι την 10η Ιουλίου 2025. Σε περίπτωση που δεν γίνει αυτή η δήλωση στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ 2 εμπρόθεσμα ή καθόλου, επιβάλλεται στον εργοδότη πρόστιμο από 300 έως 50.000 ευρώ από την Επιθεώρηση Εργασίας, λόγω παραβίασης της εργατικής νομοθεσίας.
Ο νόμος αφήνει μια δυνατότητα στον εργαζόμενο να ζητήσει κατ’ εξαίρεση ημέρες άδειας από αυτές που δικαιούται, εκτός όμως του προγραμματισμένου χρόνου που θα τις λάμβανε. Έχει, δηλαδή, την ευχέρεια να λάβει άδεια ακόμη και μιας (1) ημέρας, εκτός της περιόδου κατά την οποία είχε προγραμματιστεί η άδεια του. Για να γίνει κάτι τέτοιο, απαιτείται έγγραφο αίτημα από τον εργαζόμενο προς τον εργοδότη και αντίστοιχα η αποδοχή του αιτήματος από τον τελευταίο. Αναγκαίο είναι επίσης το σχετικό αρχείο να διατηρείται για 5 έτη στα έγγραφα της επιχείρησης σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή, ενώ δεν χρειάζεται πλέον να κοινοποιηθεί η συμφωνία αυτή στην Επιθεώρηση Εργασίας.
Κατά τα λοιπά, ο βασικός κανόνας παραμένει ίδιος κι απαράλλακτος=η άδεια του εργαζομένου λαμβάνεται σε συνεχείς και πλήρεις ημέρες. Υποχρεωτικά, επίσης, ο εργαζόμενος θα λάβει 5 ημέρες τουλάχιστον συνεχόμενης άδειας μέσα στο έτος αν απασχολείται με το σύστημα της πενθήμερης εργασίας, και 6 τουλάχιστον ημέρες συνεχόμενης άδειας αν απασχολείται με το σύστημα της 6ήμερης εργασίας. Σε περίπτωση που ο εργαζόμενος είναι ανήλικος, η πρόβλεψη του νόμου αυξάνεται και ορίζει ότι, ο τελευταίος οφείλει να λάβει 12 τουλάχιστον συνεχόμενες ημέρες άδειας μέσα στο έτος (εννοείται λόγω και του νεαρού της ηλικίας του.
5.Οι εργαζόμενοι γονείς με παιδιά θα απασχολούνται πλέον διαφορετικά.
Μια καινοτομία που προκάλεσε αίσθηση στα ελληνικά δεδομένα, είναι η δυνατότητα που δίνεται πλέον σε γονείς ανήλικου τέκνου να εργάζονται για όλο το έτος με το σύστημα της τετραήμερης εργασίας=να εργάζονται για 10 ώρες ανά ημέρα με συνολικά 4 ημέρες εργασίας ανά εβδομάδα. Πριν από την παραπάνω νομοθετική αλλαγή, η δυνατότητα 4ημερης εργασίας ίσχυε μόνο για 6 μήνες το πολύ σε ένα έτος, κάτι που είδαμε πως αλλάζει πλέον. Για να συμβούν τα παραπάνω, απαιτείται συμφωνία του εργαζομένου με τον εργοδότη, η οποία (συμφωνία) είναι αναγκαίο να περιβληθεί σε ιδιωτικό έγγραφο.
Η ρύθμιση αυτή αφορά κυρίως εργαζόμενους γονείς με ανήλικα τέκνα, ωστόσο δεν αποκλείεται να δούμε τα επόμενα έτη την επέκταση της και στις υπόλοιπες κατηγορίες μισθωτών/υπαλλήλων. Μια ακόμη αλλαγή του νόμου, είναι η επέκταση της άδειας μητρότητας και όλων των επιδομάτων που την συνοδεύουν και στην εργαζόμενη που γίνεται ανάδοχη μητέρα (μέχρι στιγμής η ρύθμιση αυτή είχε επεκταθεί και στην μητέρα που αποκτούσε παιδί μέσω υιοθεσίας). Αν μια εργαζόμενη γίνει ανάδοχη μητέρα και λάβει την παραπάνω άδεια μαζί με τα επιδόματα, στην συνέχεια δεν μπορεί να τα λάβει εκ νέου σε περίπτωση που αργότερα προχωρήσει στην υιοθεσία παιδιού.
Προκειμένου να λάβει μια ανάδοχη μητέρα την παραπάνω άδεια συνδυαστικά με τα επιδόματα, οφείλει προηγουμένως να έχει εγγραφεί στο Εθνικό Μητρώο Υποψήφιων Αναδόχων Γονέων, και να έχει εκδοθεί παράλληλα δικαστική απόφαση/εισαγγελική διάταξη/διάταξη του ανακριτή/απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης/να έχει καταρτισθεί σύμβαση με την οποία να της ανατίθεται στο εξής η αποκλειστική επιμέλεια ή φροντίδα του ανηλίκου. Επομένως, αφού πληρωθούν οι παραπάνω προϋποθέσεις, η ανάδοχη μητέρα μπορεί να υποβάλλει αίτηση για να λάβει το επίδομα μητρότητας (στην πραγματικότητα είναι επίδομα λοχείας που καταβάλλεται μέχρι το παιδί να συμπληρώσει τα 8 έτη ηλικίας).
6.Το γονικό επίδομα πλέον θα προστατεύεται από τον νόμο.
Ακολουθώντας τις αλλαγές που φέρνει στην γονική άδεια ο νομοθέτης και τις οποίες είδαμε προηγουμένως, δίνει επίσης μεγαλύτερη προστασία στο επίδομα γονικής άδειας. Το συγκεκριμένο επίδομα χορηγείται σε γονείς εργαζομένους του ιδιωτικού τομέα από τη Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (ΔΥΠΑ), προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες φροντίδας του παιδιού τους. Προϋποτίθεται ότι ο γονέας εργαζόμενος απασχολείται για 1 χρόνο τουλάχιστον στον ίδιο εργοδότη, ενώ η χορήγηση του επιδόματος αφορά και την φροντίδα παιδιών που προέρχονται από υιοθεσία.
Το επίδομα αυτό χορηγείται στους γονείς εργαζομένους μέχρι το παιδί να συμπληρώσει τα 8 έτη ηλικίας. Πλέον, ο νόμος καθιστά αυτό το επίδομα αφορολόγητο=ο γονιός που το λαμβάνει δεν θα δει το εισόδημα του να αυξάνεται με τεκμήρια και άρα δεν θα πληρώσει επιπλέον φόρο για τον λόγο ότι λαμβάνει το συγκεκριμένο επίδομα. Παράλληλα, το γονικό επίδομα είναι ανεκχώρητο=οι δικαιούχοι γονείς δεν μπορούν να το εκχωρήσουν/μεταβιβάσουν σε άλλο πρόσωπο για κανέναν λόγο, αφού μόνο οι τελευταίοι είναι αρμόδιοι για την φροντίδα του ανηλίκου.
Μεγάλης σημασίας ρύθμιση είναι και η πρόβλεψη του ακατασχέτου σχετικά με το γονικό επίδομα. Πιο απλά, το επίδομα γονικής μέριμνας δεν μπορεί να κατασχεθεί από το Δημόσιο ή φορείς που συνεργάζονται με αυτό (Δήμοι/Περιφέρειες), ούτε από ασφαλιστικά ταμεία (e-ΕΦΚΑ,ΤΕΚΑ) κλπ. Ακόμη, το επίδομα αυτό δεν μπορεί να κατασχεθεί ούτε από ιδιωτικούς φορείς στους οποίους ενδεχομένως ο εργαζόμενος γονέας έχει οφειλές, όπως τράπεζες ή funds που συνεργάζονται με τις τελευταίες και είναι αρμόδια για την είσπραξη των οφειλών. Το επίδομα, δηλαδή, είναι ακατάσχετο από όλους τους φορείς, και σε όλο του το ποσό.
7.Αυστηροποιούνται οι διαδικασίες σχετικά με την ασφάλεια/υγεία στον χώρο εργασίας.
Όσον αφορά αυτόν τον τομέα, ο νομοθέτης προχωρά σε μια σειρά από μέτρα που ευνοούν την ασφάλεια των εργαζομένων στον χώρο εργασίας. Πιο αναλυτικά, συστήνεται η Ενημέρωση Επιτροπών Υγείας και Ασφάλειας των Εργαζομένων, η οποία έχει εποπτικό ρόλο όσον αφορά τις εγκαταστάσεις των εργασιακών χώρων και μεριμνά για την πρόληψη εργασιακών ατυχημάτων, κυρίως με συμβουλευτικό ρόλο. Για παράδειγμα, αν συμβεί εργατικό ατύχημα στην επιχείρηση η παραπάνω επιτροπή οφείλει να προτείνει μέτρα που θα αποτρέψουν στο μέλλον παρόμοια ατυχήματα και θα βελτιώσουν τις συνθήκες εργασίας.
Εκτός αυτού, ο εργοδότης έχει πλέον την δυνατότητα από τον νόμο να αναθέσει την βελτίωση των χώρων εργασίας σε εξωτερικούς συνεργάτες ή ακόμη και στους ίδιους τους εργαζόμενους του, εφόσον οι τελευταίοι έχουν σχέση με το αντικείμενο. Σε περίπτωση που ο εργοδότης αναθέσει την επιτήρηση/βελτίωση των χώρων εργασίας σε Εξωτερικές Υπηρεσίες Προστασίας και Πρόληψης (ΕΞ. Υ.Π.Π.), τότε αυτές οι εταιρίες οφείλουν να συνεργάζονται με τους εργαζομένους της επιχείρησης για την βελτίωση των υποδομών και να παρέχουν στους τελευταίους τις αναγκαίες πληροφορίες που τους ζητούνται.
Στα παραπάνω έρχεται να προστεθεί και η υποχρέωση κάθε επιχείρησης να διαθέτει πλέον τεχνικό ασφάλειας και ιατρό, για να καλυφθούν οι ανάγκες του προσωπικού και των υποδομών της. Ειδικά για επιχειρήσεις που απασχολούν περισσότερα από 650 άτομα και εφόσον αυτές ανήκουν σε ειδικές κατηγορίες, ο τεχνικός ασφαλείας της επιχείρησης οφείλει να έχει συγκεκριμένα προσόντα από τον νόμο. Αν όμως μια επιχείρηση αυτής της κατηγορίας απασχολεί έως 5 εργαζομένους, τότε ο εργοδότης μπορεί να αναλάβει ο ίδιος τα καθήκοντα του τεχνικού ασφαλείας, εφόσον επιμορφωθεί για τουλάχιστον 35 ώρες στο σχετικό αντικείμενο.
8.Η Επιθεώρηση Εργασίας θα έχει πιο εξελιγμένο ρόλο στο εξής.
Έχοντας ως στόχο να διευκολύνει την Επιθεώρηση Εργασίας στον έλεγχο των επιχειρήσεων, ο νομοθέτης προχώρησε στην ένταξη κάποιων νέων ποινικών αδικημάτων που αφορούν την εργατική νομοθεσία. Πιο συγκεκριμένα, ορίζεται ότι εργοδότης/υπάλληλος της επιχείρησης/διευθυντής, ο οποίος παρεμποδίζει το αρμόδιο κλιμάκιο της Επιθεώρησης Εργασίας από το να εισέλθει στην επιχείρηση για να πραγματοποιήσει έλεγχο ή εμποδίζει με οποιονδήποτε τρόπο τον έλεγχο, τιμωρείται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον 1 έτους ή χρηματική ποινή τουλάχιστον 900 ευρώ, ενώ μπορούν να επιβληθούν και οι 2 ποινές συνδυαστικά.
Η ίδια ποινή επιβάλλεται και σε όποιον εργοδότη αρνείται να συνεργαστεί με το κλιμάκιο της Επιθεώρησης Εργασίας με διάφορους τρόπους=να μην παραδίδει τα φορολογικά βιβλία της επιχείρησης/να αποκρύπτει πληροφορίες σχετικά με τα παραστατικά της επιχείρησης κλπ.Το αδίκημα, δηλαδή, μπορεί να τελεστεί με διάφορους τρόπους, όμως σε περίπτωση που υπάρχουν απειλές/δωροδοκίες κατά των κλιμακίων της Επιθεώρησης Εργασίας,θα υπερισχύσουν τα εγκλήματα της απειλής και της δωροδοκίας,λόγω του ότι έχουν βαρύτερη ποινή από τον νόμο.
Ένα ακόμη αδίκημα το οποίο θα προβλεφθεί για 1η φορά με τον νέο νόμο, είναι η σωματική βλάβη/συκοφαντική δυσφήμηση/εξύβριση/απειλή από οποιοδήποτε πρόσωπο κατά του διοικητή, των μελών του Συμβουλίου Διοίκησης, του προσωπικού της Επιθεώρησης Εργασίας και γενικά όσων υπαλλήλων ασχολούνται με την διενέργεια ελέγχου στην επιχείρηση. Εφόσον κάποιο από τα παραπάνω αδικήματα έγινε εναντίον των συγκεκριμένων προσώπων κατά την εκτέλεση της υπηρεσίας/των καθηκόντων των τελευταίων, πρόκειται για ιδιαίτερα επιβαρυντική περίσταση που αυξάνει ακόμη περισσότερο την βασική ποινή που προβλέπεται από τον Ποινικό Κώδικα.
9.Διευκολύνεται σημαντικά η πρόσληψη εργαζομένου σαν διαδικασία.
Η συγκεκριμένη τροποποίηση αφορά την πρόσληψη εργαζομένου, την οποία εκσυγχρονίζει σαν διαδικασία και παράλληλα εξοπλίζει με τα νέα δεδομένα της τεχνολογίας. Αν δούμε το θέμα πιο αναλυτικά:
- Δημιουργείται πλέον ηλεκτρονική εφαρμογή σε κινητά τηλέφωνα με τίτλο ‘’Ergani’’, η οποία αποτελεί την μεταφορά της πλατφόρμας ‘ΕΡΓΑΝΗ 2’ σε ένα κινητό τηλέφωνο.
- Όλη η διαδικασία που θα περιγράψουμε παρακάτω αφορά την πρόσληψη εργαζομένων για κάλυψη επειγουσών αναγκών της επιχείρησης με σύμβαση ορισμένου χρόνου διάρκειας έως 2 ημέρες/εβδομάδα.
- Επομένως, αν δεν πληρούνται οι παραπάνω προϋποθέσεις δεν μπορεί να ακολουθηθεί η διαδικασία μέσω της εφαρμογής ‘Ergani’ για smartphones.
- Μέσω της εφαρμογής, ο εργοδότης μπορεί να προσλάβει έναν εργαζόμενο, αναρτώντας από το τηλέφωνο του όλα τα αναγκαία έγγραφα της πρόσληψης και τους ουσιώδεις όρους εργασίας.
- Αντίστοιχα, ο εργαζόμενος αποδέχεται την σύμβαση εργασίας από την εφαρμογή ‘Ergani’ του τηλεφώνου του πριν ξεκινήσει την εργασία του στον εργοδότη.
- Σε περίπτωση που αλλάξουν οι όροι εργασίας, ο εργοδότης οφείλει να αποστείλει καινούργια ειδοποίηση στον εργαζόμενο και να επαναληφθεί η όλη διαδικασία.
- Σε περίπτωση που ο εργαζόμενος βρεθεί να απασχολείται στον εργοδότη, χωρίς να έχει γίνει η παραπάνω διαδικασία, επιβάλλονται τα σχετικά πρόστιμα στον τελευταίο για αδήλωτη απασχόληση εργαζομένου.
- Η πρόταση που στέλνει ο εργοδότης στον εργαζόμενο μέσω της εφαρμογής μπορεί να αφορά και την λύση της σύμβασης εργασίας του=την απόλυση του εργαζομένου από την επιχείρηση.
- Μολονότι ο νόμος αναφέρει κάτι τέτοιο, μένει να δούμε στην πράξη πώς θα εφαρμοστεί μια τέτοια ριζοσπαστική μεταρρύθμιση που θα οδηγήσει στο ‘να απολύεται ο εργαζόμενος με SMS’ όπως γράφουν αρκετοί.
10.Ευνοούνται και οι συνταξιούχοι σχετικά με τις εισφορές που καταβάλλουν.
Ο νέος νόμος θα έχει, από ότι φαίνεται, και αντανακλαστικές συνέπειες στους συνταξιούχους όσον αφορά τις εισφορές που οι τελευταίοι οφείλουν να καταβάλλουν είτε άμεσα είτε έμμεσα. Ειδικά και όσον αφορά τους συνταξιούχους που απασχολούνται εργασιακά, ο νόμος προβλέπει ότι σε μια τέτοια περίπτωση, η σύνταξη περικόπτεται στο 50% της αρχικής σύνταξης που καταβαλλόταν πριν αναλάβει εργασία ο συνταξιούχος. Με τις αλλαγές που έρχονται, όταν ο εργαζόμενος συνταξιούχος δικαιούται προσαύξηση στην σύνταξη του, η νέα αυτή παροχή δεν θα οδηγεί και στην αύξηση συντελεστή της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ).
Εκτός αυτού, καινοτομία του νέου νόμου είναι το γεγονός ότι οι μισθωτοί εργαζόμενοι που λαμβάνουν επίδομα υπερωριακής/νυχτερινής απασχόλησης από συλλογική σύμβαση εργασίας που είχε υπογραφεί και δέσμευε την επιχείρηση ή από παροχές που ο εργοδότης τους χορηγούσε οικειοθελώς, θα δικαιούνται και τις αντίστοιχες προσαυξήσεις 40% κλπ. για τις οποίες μιλήσαμε στο 3ο ερώτημα. Μέχρι σήμερα, οι εν λόγω εργαζόμενοι που λάμβαναν τις παραπάνω παροχές από συλλογικές συμβάσεις εργασίας δεν ήταν υποχρεωτικό να λάβουν και τις αντίστοιχες προσαυξήσεις που προβλέπει ο νόμος, κάτι το οποίο (ευτυχώς) φαίνεται να αλλάζει σύντομα.
Τέλος, όσοι εργαζόμενοι είχαν απασχοληθεί στον πρώην Ο.Γ.Α (Οργανισμός Γεωργικών Ασφαλίσεων), έχουν την δυνατότητα πλέον από τον νόμο να αναγνωρίσουν τον χρόνο αυτό ασφάλισης στον e-ΕΦΚΑ, προκειμένου να ενταχθούν στις διατάξεις για την διαδοχική ασφάλιση. Αυτό, με απλά λόγια, σημαίνει ότι θα έχουν πλήρη έτη ασφάλισης παρόλο που ασφαλίζονταν σε διαφορετικούς φορείς και θα μπορούν ευκολότερα να θεμελιώσουν δικαίωμα για σύνταξη, χωρίς να χρειάζεται να εξαγοράζουν πλασματικά έτη ασφάλισης ή να εργάζονται για περισσότερα έτη προκειμένου να καλύψουν το ‘κενό’ που υπήρχε ανάμεσα στην ασφάλιση μεταξύ των 2 φορέων (πρώην Ο.Γ.Α και νυν e-ΕΦΚΑ).
Δίπλα στον πελάτη και τις ανάγκες του.
Αθηνά Κοντογιάννη-Δικηγόρος
Όσα αναφέρονται παραπάνω δεν αποτελούν νομικές συμβουλές και ουδεμία ευθύνη φέρεται για αυτές.Για περισσότερες πληροφορίες,επικοινωνήστε μαζί μας.
