Funds και κόκκινα δάνεια:Πώς θα λύσει το πρόβλημα η απόφαση του Αρείου Πάγου;

Funds και κόκκινα δάνεια:Πώς θα λύσει το πρόβλημα η απόφαση του Αρείου Πάγου;

Είναι αλήθεια ότι η δικαστική “κόντρα” μεταξύ δανειολήπτων και funds έφτασε στο αποκορύφωμα της με την παραπομπή του θέματος στην Ολομέλεια του Αρείου Πάγου ήδη από τον περασμένο Φεβρουάριο.Η απόφαση αναμένεται (δικαίως) με αγωνία από ολόκληρη την κοινωνία και φαίνεται ότι θα αλλάξει το τοπίο για τα επόμενα χρόνια.Από πλευράς μας,ελπίζουμε να επικρατήσει η άποψη ότι οι τόκοι υπολογίζονται επί των δόσεων του δανείου και όχι επί της συνολικής οφειλής, κάτι που θα δικαιώσει και αρκετούς δανειολήπτες στην πράξη.Θα πρόκειται όμως για μια ρηξικέλευθη ερμηνεία που δεν έχει γίνει δεκτή σε άλλη χώρα μέχρι στιγμής,απ’ ότι διαβάζουμε.Σε κάθε περίπτωση,το θέμα έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον για την πλειοψηφία των δανειοληπτών (κι όχι μόνο) σε όλη την χώρα.

1.Ποιο ακριβώς θέμα αφορά η απόφαση του Αρείου Πάγου;

Η συγκεκριμένη απόφαση του Αρείου Πάγου, την οποία πολλοί (δικαίως) περιμένουν με αγωνία, αφορά το θέμα εκτοκισμού των οφειλών που έχουν οι δανειολήπτες προς τα διάφορα funds/servicers. Πρόκειται για ένα θέμα που έχει απασχολήσει την επικαιρότητα, ιδίως μετά την σταδιακή εμφάνιση των funds από το 2015 και έπειτα, και το οποίο άλλωστε θα δημιουργήσει δικαστική νομολογία (όποιο περιεχόμενο κι αν έχει η παραπάνω απόφαση) που μοιραία θα επηρεάσει τις δικαστικές αποφάσεις που θα εκδοθούν στο μέλλον, αφού κι αυτές θα βασίζονται στην παραπάνω απόφαση του Αρείου Πάγου.

Για να το εκφράσουμε απλά, η πλευρά των δανειοληπτών υποστηρίζει ότι οι τόκοι του εκάστοτε δανείου οφείλουν να υπολογίζονται επί της μηνιαίας δόσης που καλείται να καταβάλλει ο δανειολήπτης, σε συνδυασμό μάλιστα και με το επιτόκιο που έχει συμφωνηθεί στην δανειακή σύμβαση. Με αυτόν τον τρόπο, ο δανειολήπτης θα καταβάλλει μηνιαίως μια σταθερή και ισόποση δανειακή δόση, και θα είναι σε θέση (οικονομικά) να εξυπηρετεί την οφειλή του, χωρίς να καθίσταται ληξιπρόθεσμο το δάνειο και να οδηγούμαστε σε «σκληρές» νομικά λύσεις, όπως οι πλειστηριασμοί κατοικιών κλπ.

Από την άλλη πλευρά, τα funds ως διαχειριστές των τραπεζικών δανείων και οι servicers, υποστηρίζουν ότι ο δανειακός τόκος πρέπει να υπολογίζεται επί του συνολικού ποσού του δανείου, και αντίστοιχα ο τόκος αυτός (όταν υπολογιστεί) να επιβαρύνει τελικά την μηνιαία δόση του οφειλέτη. Ακολουθώντας αυτήν την μέθοδο, οι δανειολήπτες θα βλέπουν ακραίες αυξομειώσεις στην δόση που καλούνται να καταβάλλουν κάθε μήνα προς εξυπηρέτηση των δανείων τους, και δεν αποκλείεται να βρεθούν προ σοβαρών εκπλήξεων, αν λάβουμε υπόψη πώς κυμαίνεται ένα επιτόκιο σήμερα.

2.Πώς έφτασε το θέμα μέχρι την Ολομέλεια του Αρείου Πάγου;

Η παραπάνω πρακτική των funds, να υπολογίζουν δηλαδή ως τόκο της μηνιαίας δόσης του δανείου τον τόκο για ολόκληρο το ποσό της δανειακής σύμβασης, έχει ξεκινήσει εδώ και 7 έτη όπως αναφέρουν αρκετοί δανειολήπτες στις αγωγές τους. Οι περισσότεροι, μάλιστα, από αυτούς είχαν υπαχθεί στον νόμο 3869/2010, γνωστό και ως νόμο «Κατσέλη», και ως αποτέλεσμα είχε καθορισθεί από τα ελληνικά δικαστήρια η μηνιαία δόση που θα καλούνταν να αποπληρώνουν προς εξυπηρέτηση της δανειακής οφειλής τους, πάντοτε με γνώμονα την οικονομική δυνατότητα κάθε οφειλέτη.

Όπως είπαμε, οι δανειολήπτες βρέθηκαν ξαφνικά προ τετελεσμένων γεγονότων με την μηνιαία δόση τους να εκτινάσσεται (είδαμε και αυξήσεις έως 200% μηνιαίως) και αποφάσισαν να ασκήσουν αγωγές στα αρμόδια δικαστήρια, υποστηρίζοντας ότι άλλο ποσό είχε συμφωνηθεί να αποπληρώνουν για το δάνειο τους μέσω του νόμου «Κατσέλη» κι εν τέλει αναγκάζονται να αποπληρώνουν ποσά αρκετά υψηλότερα, τα οποία μεταβάλλονται δίχως προειδοποίηση ανά μήνα. Τα fund, αντίστοιχα, υποστήριξαν την δική τους άποψη, όπως την αναλύσαμε στο προηγούμενο ερώτημα.

Επειδή το ζήτημα ήταν μεγάλης σπουδαιότητας αλλά και επειδή είχαν φτάσει αντίστοιχες αιτήσεις αναίρεσης στον Άρειο Πάγο, η Ολομέλεια ξεκίνησε διασκέψεις για να κρίνει ποια ερμηνεία του νόμου είναι ορθή, και επομένως τα κατώτερα δικαστήρια στα οποία εκκρεμούν οι υποθέσεις έχουν αναστείλει τις δίκες μέχρι να εκδοθεί η παραπάνω απόφαση του Αρείου Πάγου. Φυσικά, τα κατώτερα δικαστήρια θα δεσμεύονται από την κρίση του Αρείου Πάγου ως του ανώτερου δικαστηρίου στην χώρα, και οι αποφάσεις τους θα κινηθούν προς την αντίστοιχη (νομικά) κατεύθυνση.

3.Τι προέβλεπε ο νόμος «Κατσέλη» για τα κόκκινα δάνεια;

Ο νόμος Κατσέλη ψηφίστηκε στην Ελλάδα το 2010, σε μια ύστατη προσπάθεια να ρυθμίσουν οι ευάλωτοι δανειολήπτες τις οφειλές τους προς τις τράπεζες και να μην «χάσουν» κατά συνέπεια ακόμη και την 1η κατοικία τους μέσω πλειστηριασμού. Πιο συγκεκριμένα, ο νόμος αυτός προέβλεπε ότι:

  • Ο ευάλωτος οφειλέτης θα υποβάλλει αίτηση στο αρμόδιο Ειρηνοδικείο, για να ρυθμιστεί η δανειακή οφειλή του με χαμηλές δανειακές δόσεις ανά μήνα, και μείωση της συνολικής δανειακής οφειλής.
  • Ο οφειλέτης μπορούσε να ρυθμίσει τα χρέη του, ακόμη κι αν αυτά ήταν προς το Δημόσιο και διάφορους φορείς (ΤΕΒΕ/πρώην ΙΚΑ κλπ), εφόσον πληρούνταν οι προϋποθέσεις του νόμου.
  • Μάλιστα, ο νόμος «Κατσέλη» επέτρεπε στο δικαστήριο να εκδώσει προσωρινή διαταγή μέχρι να γίνει η συζήτηση στο ακροατήριο, ώστε ο δανειολήπτης να μην απωλέσει την 1η κατοικία του.
  • Για να γίνει δεκτή η αίτηση, ο οφειλέτης έπρεπε να αποδείξει ότι τα εισοδήματα του δεν του επιτρέπουν την αποπληρωμή του δανείου με τους όρους που ίσχυαν έως την υπαγωγή στον νόμο αυτόν.
  • Εφόσον η αίτηση γινόταν δεκτή, το δικαστήριο επικύρωνε σχέδιο αναδιοργάνωσης της δανειακής οφειλής του δανειολήπτη με χαμηλότοκες δόσεις ανά μήνα και μεγάλα διαστήματα αποπληρωμής.
  • Εφόσον, μάλιστα ο οφειλέτης κατέβαλε κανονικά όλες τις δόσεις που όριζε το δικαστήριο, οι υπόλοιπες οφειλές προς τραπεζικούς πιστωτές θα αποσβήνονταν και δεν θα τον επιβάρυναν πλέον.
  • Ο νόμος «Κατσέλη» αντικαταστάθηκε από τον νέο Πτωχευτικό Κώδικα το 2020, και από την 1η Ιουνίου 2021 δεν μπορούν πλέον να υποβληθούν νέες αιτήσεις υπαγωγής οφειλετών στον νόμο αυτόν.
  • Ωστόσο, όσοι οφειλέτες είχαν ενταχθεί στον νόμο «Κατσέλη» συνεχίζουν κανονικά να αποπληρώνουν τις δόσεις τους με βάση το σχέδιο αναδιοργάνωσης που είχε επικυρώσει το δικαστήριο.
  • Για τους παραπάνω οφειλέτες, θα αποτέλεσε σίγουρα έκπληξη η πρακτική των funds που αναφέραμε, και η οποία εκτίναξε τις μηνιαίες δόσεις της δανειακής σύμβασης τους.

4.Πώς μπορεί να προστατευθεί ένας ευάλωτος δανειολήπτης σήμερα;

Το βασικό μέσο προστασίας που παρείχε ο νέος Πτωχευτικός Κώδικας στους ευάλωτους οφειλέτες, ήταν η δυνατότητα υπαγωγής τους στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών. Στην πράξη, ο οφειλέτης υποβάλλει αίτηση υπαγωγής στην αντίστοιχη πλατφόρμα, συνυποβάλλοντας τα έντυπα Ε1 και Ε9 που αφορούν τα εισοδήματα του από μισθούς/συντάξεις/ακίνητη περιουσία, και εφόσον είναι έγγαμος οφείλει να υποβάλλει τα αντίστοιχα φορολογικά στοιχεία, όπως αυτά προκύπτουν από την κοινή φορολογική δήλωση που υποβάλλει με τον/την σύζυγο του.

Έπειτα, οι πιστωτές του οφειλέτη καταθέτουν επίσημη πρόταση αναδιάρθρωσης των οφειλών του=καθορίζεται μηνιαία δόση την οποία θα αποπληρώνει στο εξής ο οφειλέτης, με ενδεχόμενή μείωση του συνολικού κεφαλαίου της οφειλής. Ο οφειλέτης δεν είναι υποχρεωμένος να αποδεχθεί την πρόταση των πιστωτών, ενώ έχει και το δικαίωμα να ζητήσει την επέμβαση διαμεσολαβητή προκειμένου να καθοριστεί διαφορετικό σχέδιο πληρωμών και εξυπηρέτησης της οφειλής τους. Είναι αναγκαίο όμως, να επιτευχθεί συμφωνία διαμεσολάβησης εντός 30 ημερών από την ημερομηνία έναρξης της διαμεσολάβησης, αλλιώς η διαδικασία σταματά.

Επισημαίνεται ότι δεν είναι αναγκαίο να συμφωνήσουν ομόφωνα όλοι οι πιστωτές του οφειλέτη για την συμφωνία αναδιάρθρωσης που προτάθηκε σε αυτόν. Αρκεί να συμφωνήσει η πλειοψηφία των πιστωτών και ιδίως όσων από αυτούς, είναι εξασφαλισμένοι με ειδικό προνόμιο επί της περιουσίας του οφειλέτη (όσοι πιστωτές έχουν εγγράψει υποθήκη σε ακίνητο του οφειλέτη/έχουν αποκτήσει ενέχυρο σε κινητό πράγμα κλπ). Μάλιστα, ο οφειλέτης αντί να υπογράψει μια πολυμερή συμφωνία με τους πιστωτές του, μπορεί να υπογράψει περισσότερες διμερείς συμφωνίες με καθέναν από αυτούς.

5.Πώς λαμβάνει νόμιμα άδεια λειτουργίας ένα fund στην Ελλάδα;

Προκειμένου να λάβει νόμιμα λειτουργίας ένα fund στην Ελλάδα, απαιτείται να πρόκειται για Εταιρία Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις (Ε.Δ.Α.Δ.Π.) και να έχει καταβάλει τουλάχιστον 100.000 ευρώ ως ελάχιστο μετοχικό κεφάλαιο. Παράλληλα, τα μέλη του ΔΣ απαιτείται να έχουν «καθαρό» ποινικό μητρώο/να μην έχουν κηρυχθεί σε πτώχευση/και να διαθέτουν κάποιο πτυχίο ή πιστοποίηση πάνω στο αντικείμενο της διαχείρισης απαιτήσεων. Ακόμη, τα παραπάνω πρόσωπα οφείλουν να συναλλάσσονται με διαφάνεια και πνεύμα συνεργασίας, όπως αναφέρει ο νόμος.

Εκτός αυτού, το fund οφείλει να εφαρμόζει αποτελεσματικές ρυθμίσεις διακυβέρνησης, ιδίως για την λογιστική παρακολούθηση των απαιτήσεων, και να διασφαλίζει τον σεβαστό στα δικαιώματα του δανειολήπτη κατά την μεταξύ τους συνεργασία. Σε συνέχεια αυτού που αναφέραμε, το fund οφείλει να προβλέπει εσωτερικό μηχανισμό διαχείρισης των καταγγελιών που υποβάλλονται από τους δανειολήπτες, καθώς και να μην επιτρέπει την νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες, με οποιαδήποτε δραστηριότητα (πχ να μην συμμετέχει σε περιστατικά ξεπλύματος μαύρου χρήματος).

Όσον αφορά τα μέλη του ΔΣ, και τα πρόσωπα που ασκούν ουσιαστικό έλεγχο επί του fund (μέσω της κατοχής μετοχών), αυτά (τα πρόσωπα) οφείλουν να μην συνδέονται με συγγενικές σχέσεις με οποιοδήποτε πολιτικό/βουλευτικό πρόσωπο στην Ελλάδα, για λόγους αμεροληψίας και σύγκρουσης συμφερόντων. Την ίδια ακριβώς υποχρέωση έχουν και ως προς τα μέλη της Τράπεζας της Ελλάδος, η οποία ασκεί διοικητική εποπτεία επί των funds=για να ασκείται σωστά η εποπτεία, απαιτείται τα παραπάνω πρόσωπα να μην συνδέονται με συγγενικές σχέσεις (είτε εξ αίματος είτε εξ αγχιστείας).

6.Κάτω από ποιες προϋποθέσεις μπορεί ένα fund να «αγοράσει» δάνεια από μια τράπεζα/άλλο fund;

Για να μεταβιβαστεί έγκυρα απαίτηση από μια τράπεζα/ένα fund σε άλλο (fund), απαιτείται η μεταβίβαση να γίνει με έγγραφη συμφωνία, και το νέο fund που αποκτά την απαίτηση να ορίσει ένα νομικό πρόσωπο ως αντιπρόσωπο του στην Ελλάδα. Είναι αναγκαίο, όμως, να έχει υπογραφεί και συμφωνία διαχείρισης απαιτήσεων μεταξύ του fund που αγόρασε την απαίτηση και του νομικού προσώπου που το αντιπροσωπεύει στην Ελλάδα. Το fund, εντούτοις, που προχώρησε στην πώληση της απαίτησης, εξακολουθεί να ευθύνεται προς το Ελληνικό Δημόσιο για οφειλές του νέου fund που απέκτησε την απαίτηση.

Για να προσφερθεί προς πώληση μια απαίτηση από ένα fund σε άλλο, ο νόμος απαιτεί ο δανειολήπτης και ο εγγυητής να έχουν προσκληθεί  με γραπτή εξώδικη όχληση ώστε να διακανονίσουν τις οφειλές τους (προς το προηγούμενο fund) τουλάχιστον 12 μήνες πριν την μεταβίβαση της απαίτησης. Σε περίπτωση που η απαίτηση έχει βεβαιωθεί δικαστικά (αν το fund εξέδωσε διαταγή πληρωμής/άσκησε αγωγή κατά του δανειολήπτη), κι εφόσον ο δανειολήπτης θεωρείται από τον νόμο μη συνεργάσιμος, δεν χρειάζεται να προηγηθεί όλη αυτή η διαδικασία του διακανονισμού που αναφέραμε ακριβώς πριν.

Η μεταβίβαση της απαίτησης ολοκληρώνεται με την καταχώρηση της σύμβασης μεταβίβασης στο ειδικό βιβλίο ενεχύρων που τηρείται στο Ενεχυροφυλακείο Αθηνών. Τυχόν συμφωνία του προηγούμενου fund με τον δανειολήπτη περί απαγόρευσης μεταβίβασης της απαίτησης δεν έχει ισχύ υπέρ του νέου fund που αποκτά την απαίτηση. Αν όμως, ο δανειολήπτης πλήρωσε μέρος/όλο το δάνειο του στο προηγούμενο fund μέχρι να γίνει η μεταβίβαση προς το καινούργιο fund, τότε απαλλάσσεται απέναντι στο νέο fund, και φυσικά δεν μπορεί να υποχρεωθεί να πληρώσει 2η φορά για την ίδια απαίτηση.

7.Ποιες είναι οι υποχρεώσεις ενός fund απέναντι στον δανειολήπτη;

Για να περιορίσει όσο γίνεται τις καταχρηστικές και παράνομες συμπεριφορές, ο νομοθέτης ορίζει ξεκάθαρα ποιες είναι οι υποχρεώσεις ενός fund απέναντι στον δανειολήπτη, του οποίου διαχειρίζεται την οφειλή. Πιο αναλυτικά, το fund οφείλει:

  • Να ενεργεί με καλή πίστη και δίκαιο/επαγγελματικό τρόπο=να μην προβαίνει σε κατάσχεση αν ο δανειολήπτης καθυστερήσει 1 δόση του δανείου του/να μην παραβαίνει ακόμη και προφορικές συμφωνίες που έχουν γίνει ως προς το χρέος.
  • Να παρέχει σαφείς/αληθινές πληροφορίες στον δανειολήπτη και όχι ψευδείς ισχυρισμούς για την απαίτηση/τα δικαιώματα του τελευταίου.
  • Να σέβεται τα προσωπικά δεδομένα του δανειολήπτη και να μην τα αποκαλύπτει σε τρίτους χωρίς δικαίωμα.
  • Να μην παρενοχλεί/εκβιάζει τον δανειολήπτη όταν επικοινωνεί μαζί του, καθώς και να μην χρησιμοποιεί αθέμιτες πρακτικές (όπως βλέπουμε στην πράξη).
  • Να αποστέλλει πληροφορίες στον δανειολήπτη για την μεταβίβαση του δανείου του σε νέο φορέα, κάθε φορά που η απαίτηση μεταβιβάζεται.
  • Να εξηγεί γραπτώς αναλυτικά τα ποσά που οφείλει ο δανειολήπτης κάθε φορά που το δάνειο του μεταβιβάζεται σε νέο fund.
  • Να αναφέρει ρητά στον δανειολήπτη ότι εξακολουθεί να ισχύει υπέρ του όλη η προστατευτική νομοθεσία (ιδίως ο νόμος του καταναλωτή/ο κώδικας δεοντολογίας διαχειριστών απαιτήσεων κλπ).
  • Να παρέχει με σαφήνεια τα στοιχεία του νέου αγοραστή πιστώσεων=του fund που στο εξής θα διαχειρίζεται την απαίτηση.
  • Να παρέχει αποδεικτικά στοιχεία στον δανειολήπτη σχετικά με την άδεια λειτουργίας του (ως fund) εφόσον του ζητηθούν από τον δανειολήπτη.
  • Να επιτρέπει στον δανειολήπτη να λάβει ξεκάθαρη γνώση για τις δόσεις οφειλής του μέσα από ηλεκτρονικό προσωποποιημένο σύστημα που έχει θεσπίσει το ίδιο το fund.

8.Κι αν το fund παραβεί τις υποχρεώσεις του;

Καταρχάς, οφείλουμε να αναφέρουμε ότι η Τράπεζα της Ελλάδας είναι αρμόδια για την επιβολή διοικητικών και ποινικών κυρώσεων στα funds για κάθε παραβίαση του νόμου. Έτσι λοιπόν, η Τράπεζα μπορεί να ανακαλέσει την άδεια λειτουργίας του fund καθώς και να απευθύνει σύσταση/εντολή για να συμμορφωθεί το νομικό/φυσικό πρόσωπο που παραβιάζει τους όρους του νόμου που αναφέραμε παραπάνω. Σε περίπτωση που γίνει σύσταση για κάποια παράνομη πράξη, η Τράπεζα θα διατάξει όχι μόνο την παράλειψη της παράνομης πράξης αλλά και την μη επανάληψη της στο μέλλον.

Στην συνέχεια, η Τράπεζα δικαιούται να επιβάλλει χρηματικό πρόστιμο έως και 500.000 ευρώ στο fund γενικά σαν νομικό πρόσωπο που εδρεύει στην Ελλάδα, εφόσον συντρέχει περίπτωση παραβίασης του νόμου. Το ίδιο πρόστιμο όμως μπορεί να επιβληθεί και στις εταιρίες που συμμετέχουν στο fund σαν μέτοχοι, εφόσον αποδεικνύεται κάποια παράνομη δράση εκ μέρους τους. Από την επιβολή χρηματικού προστίμου, δεν ξεφεύγουν φυσικά, τα μέλη του ΔΣ, οι διευθυντές του fund, οι ελεγκτές του καθώς και οι υπάλληλοι του, εφόσον με την δράση τους προκάλεσαν ζημία σε ορισμένο δανειολήπτη.

Τέλος, στην ευχέρεια της Τράπεζας είναι και η δυνατότητα να απομακρυνθεί προσωρινά/οριστικά από την διοίκηση του fund, το φυσικό πρόσωπο που παρανομεί συστηματικά (ιδίως μάλιστα αν είναι και ηθικός αυτουργός άλλων παράνομων πράξεων από υπαλλήλους). Σε περίπτωση μάλιστα, που διαταχθεί η παραπάνω απομάκρυνση του φυσικού προσώπου από την διοίκηση του fund, η Τράπεζα έχει το δικαίωμα να προβεί σε δημόσια ανακοίνωση όπου θα περιγράφεται αναλυτικά ποιο φυσικό πρόσωπο απομακρύνθηκε από το τάδε fund, και ποια ήταν η παράνομη πράξη που οδήγησε στην απομάκρυνση.

9.Ισχύουν αντίστοιχες υποχρεώσεις και για τις λεγόμενες «εισπρακτικές εταιρίες»;

Όσον αφορά τις συγκεκριμένες εταιρίες, αυτές επιτρέπεται να καλούν τους οφειλέτες μόνο αφού η απαίτηση της κάθε τράπεζας έχει γίνει ληξιπρόθεσμη, ενώ απαιτείται από τον νόμο να είναι εμφανής ο αριθμός κλήσης. Οφείλουν, επίσης, να αναφέρουν τα στοιχεία επικοινωνίας της εισπρακτικής εταιρίας καθώς και το ονοματεπώνυμο του υπαλλήλου που επικοινωνεί με τον δανειολήπτη. Το ίδιο φυσικά ισχύει και σε περίπτωση καταγραφής της κλήσης εκ μέρους της εταιρίας=πρέπει να αναφέρεται ρητά στον δανειολήπτη.

Μια ακόμη βασική υποχρέωση των παραπάνω εταιριών είναι να παρέχουν, μετά από αίτηση του οφειλέτη, αναλυτικό πίνακα με τις οφειλές που υπάρχουν κατά κεφάλαιο/τόκους/έξοδα. Σε ενδεχόμενη γραπτή επικοινωνία (μέσω ανταλλαγής επιστολών) η εισπρακτική εταιρία οφείλει να αναγράφει πλήρως την επωνυμία της και τα υπόλοιπα στοιχεία της έδρας της. Χρειάζεται μάλιστα προσοχή στο αν η εισπρακτική εταιρία λειτουργεί πράγματι ως εκπρόσωπος της τράπεζας στην οποία υπάρχει η οφειλή.

Όσον αφορά την συμπεριφορά αυτών των εταιριών προς τον οφειλέτη, ισχύουν όσα είπαμε και για τα funds. Με άλλα λόγια, απαγορεύεται η εταιρία να εκβιάζει τους οφειλέτες/να ισχυρίζεται δήθεν ότι θα προβεί σε δικαστικές ενέργειες εναντίον τους/να μην τους αποκαλύπτει τα στοιχεία επικοινωνίας της καθώς και το ακριβές ύψος στο οποίο ανέρχεται η οφειλή. Οι παράνομες συμπεριφορές είναι διαφορές και θα χρειαζόμασταν ένα ολόκληρο κείμενο για να τις περιγράψουμε-σημασία όμως έχει να μην συμβαίνουν στην πράξη.

10.Με ποιον τρόπο θα ασκούνται πλέον οι ανακοπές κατά πλειστηριασμών;

Βλέποντας τον κάθε δανειολήπτη να ασκεί ανακοπή κατά του επικείμενου πλειστηριασμού και η ανακοπή να δικάζεται ακόμη και 10 έτη αργότερα (όταν όλα έχουν κριθεί), ο νομοθέτης εστιάζει την προσοχή του σε ανακοπές που έχουν προσδιορισθεί να δικασθούν μετά την 1/12026. Οι αρμόδιοι δικηγόροι οφείλουν με αίτηση να επαναπροσδιορίσουν τις ανακοπές αυτές για να συζητηθούν στο δικαστήριο, αλλιώς οι ανακοπές θα θεωρηθεί από τον νόμο ότι δεν ασκήθηκαν ποτέ. Η αίτηση αυτή θα υποβάλλεται μέσα από ειδική πλατφόρμα όπου θα υπάρχει και κατάλληλη ηλεκτρονική ενημέρωση προς τον δικηγόρο.

Μόλις ασκηθεί η παραπάνω αίτηση για νέο προσδιορισμό συζήτησης της ανακοπής, αυτή πρέπει να κοινοποιηθεί εντός 30 ημερών προς τον αντίδικο, αλλιώς θα θεωρηθεί και πάλι πως δεν ασκήθηκε. Αντίστοιχες είναι και οι προθεσμίες για την επίδοση της ανακοπής προς τους φορείς του Δημοσίου, η οποία (επίδοση) μπορεί να γίνεται πλέον ακόμη και με email. Μόλις λήξει η παραπάνω προθεσμία επίδοσης της ανακοπής του οφειλέτη στον αντίδικο, ξεκινά νέα προθεσμία 90 ημερών για να κατατεθούν προτάσεις και αποδεικτικά μέσα που αφορούν την συζήτηση της υπόθεσης στο δικαστήριο.

Με το που περάσει η παραπάνω προθεσμία κατάθεσης των προτάσεων, ξεκινά νέα 15ημερη προθεσμία για να κατατεθεί η προσθήκη στις προτάσεις των διαδίκων (αν υπάρχει). Μέσα σε 15 και 30 αντίστοιχα ημέρες από το παραπάνω διαστήμα, ορίζεται δικαστής που θα αναλάβει την υπόθεση καθώς και η ημερομηνία της δικασίμου. Με την απόφαση επί της ανακοπής να εκδίδεται υποχρεωτικά εντός 2 μηνών από την δικάσιμο της υπόθεσης, δεν προκαλεί εντύπωση ότι δεν χωρεί από τον νόμο αναβολή της υπόθεσης και δεν εξετάζονται μάρτυρες στην συζήτηση, η οποία είναι τυπική=κατατίθενται μόνο οι προτάσεις/προσθήκες επί των προτάσεων των διαδίκων.

Δίπλα στον πελάτη και τις ανάγκες του.

Αθηνά Κοντογιάννη-Δικηγόρος

Όσα αναφέρονται παραπάνω δεν αποτελούν νομικές συμβουλές και ουδεμία ευθύνη φέρεται για αυτές.Για περισσότερες πληροφορίες,επικοινωνήστε μαζί μας.