Ποιες αλλαγές φέρνει ο νέος Κ.Ο.Κ.;Πόσο σκληρά είναι τα μέτρα;

Ποιες αλλαγές φέρνει ο νέος Κ.Ο.Κ.;Πόσο σκληρά είναι τα μέτρα;

Όπως είχαμε γράψει σε προηγούμενο κείμενο μας πριν από περίπου 1 χρόνο,ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας έρχεται να σκληρύνει αρκετά τις ποινές που επιβάλλονται στους παραβάτες οδηγούς,με στόχο να μειωθούν τα τροχαία ατυχήματα.Κάτι που έγινε πράγματι,αφού ήδη από την προηγούμενη Δευτέρα το νέο νομοθετήματα αφορά τους περισσότερους από εμάς στην καθημερινότητα μας.Σε αυτό το κείμενο θα δούμε αναλυτικά όλες τις αλλαγές που φέρνει ο νέος Κ.Ο.Κ., και τον τρόπο με τον οποίο επηρεάζεται η συμπεριφορά του καθενός στην οδήγηση.

1.Τι ισχύει αν το όχημα εκπέμπει ρύπους/προκαλεί θόρυβο;

Σχετικά με τα οχήματα, τα οποία εκπέμπουν ρύπους πέραν των επιτρεπόμενων ορίων ή ρυπαίνουν το περιβάλλον με οποιονδήποτε τρόπο (πχ στάζουν υγρά/λάδι από τον κινητήρα σε όλο τον δρόμο), ο νόμος προβλέπει ότι απαγορεύεται γενικά η κυκλοφορία αυτών των οχημάτων επί του δρόμου. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί παράβαση, τότε αφαιρείται η άδεια κυκλοφορίας του οχήματος για 350 ευρώ και επιβάλλεται πρόστιμο 350 ευρώ στον κάτοχο του οχήματος. Ο τελευταίος μπορεί να λάβει την άδεια κυκλοφορίας του οχήματος, μόνο αφού προσκομίσει πιστοποιητικό καταλληλότητας του οχήματος στην αρμόδια υπηρεσία της Περιφερειακής Ενότητας.

Οι ίδιες ακριβώς ποινές επιβάλλονται και σε όποιον κυκλοφορεί όχημα που προκαλεί υπερβολικό θόρυβο, παραπάνω από όσο επιτρέπει ο νόμος. Για παράδειγμα, ένας οδηγός που κυκλοφορεί σε ώρες κοινής ησυχίας με το όχημα του περνώντας από γειτονιές με αυξημένη την ένταση της μουσικής, και με τον τρόπο αυτό προκαλεί αναστάτωση, θα τιμωρηθεί με όσες ποινές αναφέραμε ακριβώς παραπάνω. Σε περίπτωση μάλιστα που υποβληθεί μήνυση/έγκληση κατά αυτού, θα ακολουθηθεί και η διαδικασία του αυτοφώρου.

Ενδιαφέρον έχει επίσης και η πρόβλεψη του νόμου για όσους οδηγούς δεν είναι εφοδιασμένοι με ανανεωμένη κάρτα καυσαερίου του οχήματος τους. Ορίζεται, δηλαδή, ότι αν η κάρτα καυσαερίου του οχήματος έχει λήξει, τότε επιβάλλεται στον οδηγό πρόστιμο 300 ευρώ, εφόσον οι ρύποι που εκπέμπει το όχημα είναι παραπάνω από το όριο που επιτρέπει ο νόμος. Στην περίπτωση, κατά την οποία, ο οδηγός αρνηθεί να γίνει έλεγχος σχετικά με το επίπεδο των ρύπων που εκπέμπει το όχημα, τότε επιβάλλεται εκ νέου πρόστιμο 300 ευρώ και παραδίδεται έκθεση με εντολή να εκδοθεί κάρτα καυσαερίων του οχήματος εντός 10 ημερών.

2.Ποια είναι τα όρια ταχύτητας σήμερα;

Όσον αφορά τα Ι.Χ. αυτοκίνητα (που είναι και τα πιο συνηθισμένα σήμερα), οι κανόνες που θέτει ο νόμος έχουν ως εξής: Εντός κατοικημένης περιοχής, το όριο ταχύτητας ορίζεται στα 30 χλμ/ώρα. Αντίθετα, στον αυτοκινητόδρομο, το όριο αυτό παραμένει στα 130 χλμ/ώρα, στις οδούς ταχείας κυκλοφορίας στα 110 χλμ/ώρα, και στο ‘υπόλοιπο οδικό δίκτυο’ στα 90 χλμ/ώρα. Αρκετές φορές είναι δύσκολο να γίνει η διάκριση μεταξύ μιας οδού ταχείας κυκλοφορίας και το υπόλοιπο οδικό δίκτυο, για αυτό χρήσιμο είναι οι οδηγοί να συμβουλεύονται και τις σημάνσεις που υπάρχουν στους δρόμους.

Εφόσον κάποιος οδηγός υπερβεί τα όρια ταχύτητας μιας περιοχής έως 20-30 χλμ, τότε θα του αφαιρεθεί το δίπλωμα οδήγησης έως 20 ημέρες και θα επιβληθεί σε αυτόν πρόστιμο 150 ευρώ. Σε περίπτωση που η υπέρβαση του ορίου υπερβεί τα 50 χλμ, τότε στον οδηγό επιβάλλεται πρόστιμο 350 ευρώ και αφαιρείται το δίπλωμα οδήγησης για 30 ημέρες. Τέλος, για όποιον οδηγεί με ταχύτητα μεγαλύτερη από 200 χλμ/ώρα (κάτι που απαγορεύεται σε όλη την Ελλάδα), θα επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 2.000 ευρώ και θα αφαιρείται το δίπλωμα οδήγησης για 1 ολόκληρο έτος.

Ανάλογες είναι και οι κυρώσεις του νόμου για όσους παραβιάζουν τα συγκεκριμένα όρια ταχύτητας που υπάρχουν για αυτοκινητοδρόμους/οδούς ταχείας κυκλοφορίας κλπ. Πιο συγκεκριμένα, σε αυτούς τους παραβάτες, επιβάλλεται από τον νόμο διοικητικό πρόστιμο 350 ευρώ, ενώ αφαιρείται τόσο το δίπλωμα οδήγησης του ίδιου του οδηγού, όσο και η άδεια κυκλοφορίας του οχήματος σε συνδυασμό με τις πινακίδες αυτού. Η παραπάνω αφαίρεση διαρκεί για 30 ημέρες και σε περίπτωση, που ο οδηγός επαναλάβει την παράβαση στο μέλλον=πραγματοποιήσει δηλαδή υποτροπή κατά τον νόμο, τότε οι απειλούμενες ποινές διπλασιάζονται.

3.Πώς με αντιμετωπίζει ο νόμος αν οδηγώ υπό την επήρεια αλκόολ;

Αξίζει να αναφέρουμε ότι τα όρια επιτρεπόμενης κατανάλωσης αλκοόλ για έναν οδηγό σήμερα βρίσκονται έως (0,50) γραμμάρια ανά λίτρο αίματος,όταν η μέτρηση γίνεται με την λήψη αίματος από τον οδηγό, και έως (0,25) γραμμάρια ανά λίτρο εκπνεόμενου αέρα  όταν η μέτρηση γίνεται με ειδικό μηχάνημα αλκοολόμετρου. Αυτονόητη είναι η υποχρέωση των οδηγών να ανέχονται τον έλεγχο από αστυνομικούς, όπως ονομάζεται το λεγόμενο ‘αλκοόλ-τεστ’, καθώς σε αντίθετη περίπτωση ενδέχεται να διωχθούν ποινικά για το έγκλημα της αντίστασης κατά της αρχής (άρθρο 167 του Ποινικού Κώδικα).

Όποιος οδηγός έχει συγκέντρωση αλκοόλ από 0,40 έως 0,60 ανά λίτρο εκπνεόμενου αέρα, τότε ο νόμος επιβάλλει άμεση αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 90 ημέρες και επιβολή προστίμου 700 ευρώ. Αν η συγκέντρωση αλκόολ ανά λίτρο εκπνεόμενου άερα στον οδηγό βρίσκεται άνω των 0,60 λίτρων, τότε ο οδηγός τιμωρείται με αφαίρεση του διπλώματος του για 180 ημέρες, διοικητικό πρόστιμο 1.200 ευρώ και ποινή φυλάκισης από το δικαστήριο (η ποινή μπορεί να έχει εύρος από 2 μήνες έως 5 έτη). Στις παραπάνω περιπτώσεις, το όχημα του οδηγού ακινητοποιείται υποχρεωτικά και φυλλάσσεται από τους αρμόδιους υπαλλήλους μέχρι να το παραλάβει κάποιος άλλος οδηγός.

Χρήσιμο είναι να αναφέρουμε ότι, ο οδηγός που αρνείται την εξέταση του για ύπαρξη αλκοόλ/τοξικών ουσιών/φαρμάκων στον οργανισμό του, τεκμαίρεται αμάχητα από τον νόμο ότι βρίσκεται υπό την επίδραση των παραπάνω ουσιών, και επομένως θα του επιβληθούν οι παραπάνω βαρύτατες ποινές που αναφέραμε. Ειδικά στην περίπτωση όπου ο οδηγός κυκλοφορεί το όχημα του υπό την επίδραση ουσιών, είναι βέβαιο ότι θα διωχθεί ποινικά και με τις διαταξέις του νόμου για τα ναρκωτικά, που απειλούν εξαιρετικά βαριές κυρώσεις, και τον οποίο νόμο θα παρουσιάσουμε σε επόμενο κείμενο.

4.Οδηγούσα όχημα και ήμουν απασχολημένος με το κινητό μου.Ποια είναι η πρόβλεψη του νόμου για αυτό;

Δεν είναι λίγες οι φορές που συναντάται το συγκεκριμένο περιστατικό στην πράξη, για αυτό και ο νόμος φρόντισε να αυξήσει σημαντικά τις ποινές προβλέπει πάνω στο θέμα αυτό. Πιο συγκεκριμένα, για οδήγηση παράλληλα με την χρήση κινητού τηλεφώνου προβλέπεται:

  • Για την 1η παράβαση του υπαίτιου οδηγού, αρχικά πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης για 30 ημέρες.
  • Για την 2η παράβαση του υπαίτιου οδηγού, επιβάλλεται πρόστιμο 1.000 ευρώ και αφαιρείται το δίπλωμα για 180 ημέρες.
  • Για την 3η παράβαση του υπαίτιου οδηγού, επιβάλλεται πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαιρείται το δίπλωμα οδήγησης για 1 έτος.
  • Οι παραπάνω 2η και 3η αντίστοιχα παράβαση του οδηγού θα πρέπει να συμβεί εντός 5 ετών από την 1η παράβαση, προκειμένου να θεωρηθεί υποτροπή και να επιβληθούν οι (μεγάλης βαρύτητας) ποινές που απειλούνται.
  • Από τον νόμο απαγορεύεται η χρήση του κινητού τηλεφώνου ακόμη κι όταν ο οδηγός είναι σταματημένος σε φανάρι ή όταν βρίσκεται σε κυκλοφοριακή συμφόρηση.
  • Η χρήση του κινητού τηλεφώνου σαν πλοηγό κατά την οδήγηση (GPS) επιτρέπεται μόνο όταν το κινητό τηλέφωνο είναι στερεωμένο σε ειδική βάση που επιτρέπει την ορατότητα του οδηγού προς τον δρόμο.
  • Ο οδηγός επιτρέπεται να χειρίζεται την οθόνη αφής του αυτοκινήτου του μόνο για να κατευθυνθεί κατά την πλοήγηση και να ρυθμίσει τις σχετικές λεπτομέρειες που απαιτούνται.
  • Σε περίπτωση που προκληθεί ατύχημα λόγω της χρήσης κινητού τηλεφώνου, επιβάλλονται οι ποινές του Ποινικού Κώδικα που περιγράφουμε στο 6ο ερώτημα.
  • Εάν ο οδηγός υποπέσει σε 2η συνεχόμενη παράβαση με χρήση κινητού τηλεφώνου και ταυτόχρονα πρόκληση ατυχήματος, τότε επιβάλλεται πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας οδήγησης για 4 έτη.
  • Αντίστοιχα, εάν υποπέσει σε 3η συνεχόμενη παράβαση, επιβάλλεται πρόστιμο 4.000 ευρώ και αφαιρείται η άδεια οδήγησης για 8 έτη.

5.Σε ποιες περιπτώσεις απαγορεύεται να σταθμεύω το όχημα μου;

Ο βασικός κανόνας που θέτει ο νόμος είναι ότι η στάση/στάθμευση του οχήματος επιτρέπεται γενικά, εκτός αν αυτό απαγορεύεται ρητά από κάποια διάταξη. Για παράδειγμα, η στάση/στάθμευση του αυτοκινήτου απαγορεύεται σε διαβάσεις πεζών και τουλάχιστον 5 μέτρα μακρύτερα από αυτές, καθώς και σε διαβάσεις αναπήρων όπου το όριο είναι στα 0,50 μέτρα. Ακόμη, η απαγόρευση αυτή αφορά και πεζοδρόμια/πλατείες και όσους χώρους είναι στενά συνδεδεμένοι με τα παραπάνω μέρη, όπως για παράδειγμα οι είσοδοι των παιδικών χαρών, και οι χώροι όπου τα καταστήματα εστίασης τοποθετούν τραπεζοκαθίσματα.

Ακόμη, ο νόμος απαγορεύει την στάση/στάθμευση σε αυτοκινητοδρόμους, σε βοηθητικές λωρίδες οδών καθώς και στην είσοδο κυκλικών κόμβων, όπου η παραπάνω απαγόρευση αφορά και την νοητή κάθετη γραμμή που εκτείνεται σε όλο τον κόμβο. Μια νέα απαγόρευση στάσης/στάθμευσης αφορά και τα σημεία όπου γίνεται η ηλεκτρική φόρτιση των αντίστοιχων οχημάτων=μόνο τα ηλεκτρικά οχήματα επιτρέπεται να σταθμεύουν σε αυτά τα σημεία με αποκλειστικό λόγο την φόρτιση της μπαταρίας τους.

Καίριας σημασίας είναι και η απαγόρευση στάθμευσης των οχημάτων σε σημεία από τα οποία γίνεται η μεταφορά ασθενών σε νοσοκομεία, ακόμη και μέσω ασθενοφόρου, καθώς και σε απόσταση λιγότερη από 15 μέτρα από σιδηροδρομική διάβαση. Σε αυτό το σημείο, τονίζεται ότι η στάθμευση κάτω από υπόγειες γέφυρες επιτρέπεται μόνο αν υπάρχει κατάλληλη οριοθετημένη θέση για αυτόν τον λόγο, ενώ αν ο οδηγός επιθυμεί να σταθμεύσει κοντά σε πυροσβεστικό κρούνο, πρέπει να το πράξει αφήνοντας απόσταση τουλάχιστον 5 μέτρων από το παραπάνω σημείο. Εννοείται ότι ο υπόλοιπος δρόμος οφείλει να παραμένει επαρκώς ανοιχτός για να διέρχονται οχήματα με ασφάλεια.

6.Έδωσα/παραχώρησα το όχημα μου σε άλλον.Είναι νόμιμο κάτι τέτοιο;

Για αυτήν την συνηθισμένη παράβαση (που συνήθως γίνεται για να οδηγήσει ένα όχημα κάποιος οδηγός που του έχει αφαιρεθεί προσωρινά το δίπλωμα οδήγησης), ο νόμος προβλέπει ότι η απαγόρευση ισχύει για όσο χρόνο έχει αφαιρεθεί από τον παραβάτη οδηγό το δίπλωμα οδήγησης του, ενώ επιβάλλεται αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας(πινακίδες κλπ) του οχήματος για 30 ημέρες. Στην περίπτωση κατά την οποία, ο οδηγός του ξένου οχήματος δεν έχει γενικά αποκτήσει δίπλωμα οδήγησης, τότε θα τιμωρηθεί βαρύτερα με τις σχετικές διατάξεις του Κ.Ο.Κ.

Για τον οδηγό που οδηγεί όχημα χωρίς καν να διαθέτει δίπλωμα οδήγησης, ο νόμος προβλέπει την επιβολή προστίμου από 2.000 έως 40.000 ευρώ, ποινή φυλάκισης έως 1 έτος και παράλληλα, ο κατηγορούμενος οδηγός πλέον, θα δικαστεί με την διαδικασία του αυτοφώρου, αφού οι εισαγγελείς συντάσσουν άμεσα τα κατηγορητήρια και αποφεύγεται στην πράξη η αναβολή της δικασίμου για αρκετούς μήνες αργότερα, όταν και ο οδηγός (μέχρι τις πρόσφατες αλλαγές) εμφανιζόταν στο δικαστήριο με δίπλωμα οδήγησης που πρόσφατα εξέδωσε και ζητούσε την απαλλαγή του από την ποινή.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι εάν ο οδηγός χωρίς δίπλωμα οδήγησης, προκάλεσε ατύχημα κατά την οδήγηση του, τότε κινδυνεύει σοβαρά να τιμωρηθεί με ποινή κάθειρξης έως 10 έτη αν από την οδήγηση του αυτή προκλήθηκε βαρειά σωματική βλάβη σε άνθρωπο ή σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις (με τις οποίες ενδεχομένως συγκρούστηκε). Παράλληλα, επιβάλλεται στον υπαίτιο οδηγό ποινή κάθειρξης τουλάχιστον 10 ετών (η οποία μπορεί να φτάσει και τα 20 έτη), αν από την οδήγηση του παραβάτη οδηγού προκλήθηκε ο θάνατος άλλου ατόμου, και σε περίπτωση θανάτου μεγάλου αριθμού προσώπων μπορεί να επιβληθεί από το δικαστήριο ισόβια κάθειρξη.

7.Για ποιους λόγους συγκεκριμένα αφαιρείται η άδεια οδήγησης του οδηγού;

Όσον αφορά την συγκεκριμένη ποινή που προβλέπει ο νόμος, η βαρύτητα της εξαρτάται από την ένταση του αδικήματος που διέπραξε ο παραβάτης. Για να το δούμε πιο απλά, η άδεια οδήγησης του υπαίτιου αφαιρείται:

  • Από 3 μήνες έως 2 έτη, αν προκλήθηκε σοβαρός τραυματισμός επιβαινόντων σε όχημα ή πεζών κατά την διάρκεια τροχαίου ατυχήματος.
  • Από 2 έως 5 έτη, αν προκλήθηκε θάνατος επιβαινόντων σε όχημα ή πεζών κατά την διάρκεια τροχαίου ατυχήματος.
  • Ο θάνατος που αναφέρουμε παραπάνω δεν χρειάζεται να προκλήθηκε αμέσως, αρκεί να συνέβη ακόμη και κάποιες μέρες μετά το ατύχημα αλλά να συνδέεται αιτιωδώς με αυτό.
  • Αν ο οδηγός επαναλάβει τις ίδιες παραβάσεις εντός 5 ετών από την 1η φορά, τότε του αφαιρείται η άδεια οδήγησης για το διπλάσιο χρονικό διάστημα.
  • Παράλληλα, το δικαστήριο μπορεί να του αφαιρέσει οριστικά την άδεια οδήγησης, ενώ αν η άδεια αφαιρεθεί προσωρινά, ο οδηγός οφείλει να εξεταστεί εκ νέου στην οδήγηση για να λάβει την άδεια του.
  • Οδηγός, ο οποίος κυκλοφορεί με πλαστή άδεια οδήγησης, τιμωρείται για το έγκλημα της πλαστογραφίας όπως έχουμε αναφέρει και σε άλλο κείμενο μας.
  • Αν ο οδηγός που του έχει αφαιρεθεί η άδεια οδήγησης, συλληφθεί να οδηγεί όχημα χωρίς άδεια, τότε στην παραπάνω ποινή του προστίθεται άλλα 3 έτη αφαίρεσης της άδειας οδήγησης.
  • Σε περίπτωση που ο οδηγός γίνει υπαίτιος ατυχήματος με βαριά σωματική βλάβη/θάνατο, το δικαστήριο μπορεί να του αφαιρέσει ισόβια την άδεια οδήγησης.
  • Για εκείνον που οδηγεί όχημα χωρίς να έχει αποκτήσει άδεια οδήγησης, το δικαστήριο του απαγορεύει την έκδοση άδεια οδήγησης από 3 έως 10 έτη (δεν συνυπολογίζονται εδώ οι βαρύτατες ποινές από τον Ποινικό Κώδικα).

8.Παραβίασα φωτεινό σηματοδότη/προειδοποιητική πινακίδα.Με τι ποινή ακριβώς κινδυνεύω;

Για την περίπτωση που ο οδηγός παραβιάσει ερυθρό σηματοδότη (κόκκινο φανάρι), τότε με βάση τον νόμο προβλέπεται, επιβολή προστίμου 700 ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 60 ημέρες. Εφόσον, μάλιστα, ο οδηγός διαπράξει την παράβαση αυτή εντός πενταετίας από την προηγούμενη, ο νόμος επιβάλλει πρόστιμο 1.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας οδήγησης έως 180 ημέρες. Στην επόμενη υποτροπή του οδηγού, και 3η δηλαδή συνεχόμενη παράβαση, ο νόμος επιβάλλει πρόστιμο 2.000 ευρώ στον οδηγό, ο οποίος θα δει την άδεια οδήγησης του να αφαιρείται για 1 έτος.

Όσον αφορά την παραβίαση πινακίδας STOP, το πρόστιμο που επιβάλλεται είναι 350 ευρώ και η άδεια οδήγησης αφαιρείται για 30 ημέρες (όπως και στην παραβίαση ερυθρού σηματοδότη). Αντίστοιχες είναι και οι ποινές που προβλέπονται για υπότροπο οδηγό=όπως ακριβώς και στην υποτροπή με την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη. Αν από την παραβίαση της πινακίδας STOP, προκληθεί ατύχημα/θάνατος,  το αρχικό πρόστιμο είναι 700 ευρώ και αφαιρείται η άδεια οδήγησης για 60 ημέρες=οι αρχικές ποινές είναι πιο σκληρές από ότι αν δεν είχε συμβεί ατύχημα.

Εάν ο ίδιος οδηγός παραβιάσει 2η συνεχόμενη φορά πινακίδα STOP και προκαλέσει ατύχημα, του επιβάλλεται πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαιρείται η άδεια οδήγησης για 4 έτη, ενώ στην 3η παραβίαση επιβάλλεται πρόστιμο 4.000 ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 8 έτη. Προϋπόθεση για να επιβληθούν οι ποινές που αναφέραμε είναι η παραβίαση της πινακίδας STOP από τον οδηγό να οδήγησε στην πρόκληση ατυχήματος με υπαίτιο τον ίδιο. Φυσικά, εφόσον ο οδηγός προκαλέσει σωματικές βλάβες/θάνατο σε άλλον θα ευθύνεται και με τις διατάξεις του Ποινικού Κώδικά που προβλέπουν διαφορετικές ποινές.

9.Τι ποινή θα μου επιβληθεί αν δεν φοράω κράνος;

Για τις μοτοσυκλέτες και τα μοτοποδήλατα, ο νόμος επιβάλλει στον οδηγό και τον συνοδηγό να φορούν κράνος κατά την οδήγηση. Σήμερα, για την περίπτωση που ο οδηγός και ο συνεπιβάτης δεν φορούν κράνος, ο νόμος επιβάλλει πρόστιμο 350 ευρώ στον καθένα από αυτούς, καθώς και αφαίρεση της άδειας οδήγησης του οδηγού για 30 ημέρες. Εφόσον ο οδηγός, συλληφθεί για 2η φορά να οδηγεί δίχως κράνος του επιβάλλεται πρόστιμο 1.000 ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 6 μήνες, και αντίστοιχα πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας οδήγησης για 1 έτος σε περίπτωση 3ης συνεχόμενης παραβίασης.

Οφείλουμε να επισημάνουμε σε αυτό το σημείο, ότι όσοι οδηγούν ηλεκτρινά πατίνια οφείλουν από τον νόμο να φορούν κράνος και να σέβονται γενικά τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας σε όλες τις διατάξεις του=το ηλεκτρικό πατίνι θεωρείται κανονικά πλέον όχημα με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Επομένως, οι παραπάνω ποινές αφορούν και τους οδηγούς ηλεκτρικών πατινιών, στα οποία έχουν παρατηρηθεί κατά καιρούς αιφνιδιαστικοί έλεγχοι από τις αρμόδιες αρχές για χρήση κράνους. Στα πατίνια αυτά, απαγορεύεται φυσικά να επεμβαίνουν 2 άτομα ταυτόχρονα για λόγους ασφαλείας.

Εξαιρούνται από την υποχρέωση να φορούν κράνος, οι οδηγοί των ποδηλάτων, όσοι χρησιμοποιούν ηλεκτρικά αμαξίδια για τις μετακινήσεις τους, (εφόσον πρόκειται για άτομα με αναπηρία που εξυπηρετούνται από αυτού του είδους τα οχήματα). Σε αυτούς τους ‘οδηγούς’, η χρήση κράνους παραμένει απλά ως σύσταση και όχι ως υποχρέωση επιβαλλόμενη από τον νόμο, ωστόσο σε ενδεχόμενο ατυχήματος ενδέχεται να τους καταλογιστεί μέρος υπαιτιότητας για την σύγκρουση και να μειωθεί η αποζημίωση που θα λάμβαναν σε σχέση με την περίπτωση κατά την οποία οδηγούσαν με κράνος.

10.Επιτρέπεται να οδηγώ στην Λ.Ε.Α. (Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης);

Με αφορμή τις πρόσφατες ειδήσεις σχετικά με οδηγούς που κινούνται στην Λ.Ε.Α., τονίζουμε την βασική αρχή του νόμου κατά την οποία η οδήγηση στην Λ.Ε.Α. απαγορεύεται, εκτός από εκείνες τις περιπτώσεις που ρητά επιτρέπεται. Πιο αναλυτικά, η οδήγηση στην Λ.Ε.Α. επιτρέπεται μόνο στα οχήματα επείγουσας ανάγκης (ΕΚΑΒ, Πυροσβεστική, Τροχαία)και στα οχήματα οδικής ασφάλειας και συντήρησης. Όσον αφορά τα Ι.Χ. οχήματα, επιτρέπεται η οδήγηση στην Λ.Ε.Α. μόνο και εφόσον το όχημα παρουσιάσει βλάβη που επιβάλλει να σταματήσει αμέσως, και να οδηγηθεί όσο πιο δεξιά γίνεται επί του δρόμου.

Αντίστοιχα, επιτρέπεται η οδήγηση στην Λ.Ε.Α. εφόσον το όχημα εμπλακεί σε τροχαίο ατύχημα για να απομακρύνουν οι οδηγοί τα οχήματα τους, προκειμένου να μην παρεμποδίζεται και η κυκλοφορία του δρόμου. Επιπλέον, ο οδηγός δικαιούται αλλά και υποχρεούται να σταματήσει το όχημα του στην Λ.Ε.Α., εφόσον λάβει σχετική υπόδειξη από τα όργανα της Τροχαίας, για να γίνει ο σχετικός έλεγχος. Αυτές είναι οι 3 μοναδικές περιπτώσεις κατά τις οποίες ένας οδηγός επιτρέπεται να κινείται στην Λ.Ε.Α. με το όχημα του, και άρα δεν υπάρχουν ‘κρυφές’ εξαιρέσεις στον παραπάνω κανόνα.

Εάν και εφόσον κάποιος οδηγός οδηγεί/σταθμεύει παράνομα πάνω στην Λ.Ε.Α., τότε τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 200 ευρώ και του αφαιρείται τόσο η άδεια οδήγησης αλλά και όλα τα στοιχεία του οχήματος (πινακίδες/άδεια κυκλοφορίας) για 60 ημέρες. Σε περίπτωση υποτροπής, τα πρόστιμα διπλασιάζονται και οι αντίστοιχες άδειες αφαιρούνται για 120 ημέρες, ενώ ο νόμος προβλέπει ότι για να λάβει ο οδηγός ξανά την άδεια οδήγησης στα χέρια του, οφείλει να εξεταστεί εκ νέου σε θεωρία και πρακτική άσκηση οδήγησης.

Δίπλα στον πελάτη και τις ανάγκες του.

Αθηνά Κοντογιάννη-Δικηγόρος

Όσα αναφέρονται παραπάνω δεν αποτελούν νομικές συμβουλές και ουδεμία ευθύνη φέρεται για αυτές.Για περισσότερες πληροφορίες,επικοινωνήστε μαζί μας.