Γιατί ασκήθηκαν αγωγές κατά του Υπουργείου Μεταφορών;10 απαντήσεις πάνω στο θέμα των προσωπικών δεδομένων.

Γιατί ασκήθηκαν αγωγές κατά του Υπουργείου Μεταφορών;10 απαντήσεις πάνω στο θέμα των προσωπικών δεδομένων.

Με την αποστολή του SMS από το Υπουργείο Μεταφορών προς τους πολίτες πριν από μια εβδομάδα να αποτελεί γεγονός,ορισμένοι άσκησαν αγωγές στα δικαστήρια,επικαλούμενοι παραβίαση των προσωπικών δεδομένων τους.Στις παραπάνω αγωγές ζητήθηκαν μάλιστα αποζημιώσεις για την ηθική βλάβη που προκλήθηκε στους πολίτες λόγω της αναστάτωσης.Σε αυτό το κείμενο θα δούμε το κρίσιμο θέμα των προσωπικών δεδομένων,και πιο συγκεκριμένα ποια δεδομένα θεωρεί ο νόμος ως προσωπικά/με ποιες προϋποθέσεις μπορεί να γίνει η επεξεργασία και διαβίβαση των προσωπικών δεδομένων κάποιου προσώπου.Ακόμη,θα αναλύσουμε τις ποινικές ευθύνες που προκύπτουν από την χωρίς δικαίωμα επεξεργασία προσωπικών δεδομένων και την δικαστική προστασία που παρέχει ο νόμος στο θύμα σε τέτοιες περιπτώσεις.

1.Πώς στάλθηκε το περιβόητο SMS από το Υπουργείο Μεταφορών;

Πριν από μια ακριβώς εβδομάδα, το Υπουργείο Μεταφορών απέστειλε ένα προειδοποιητικό μήνυμα στους πολίτες, προκειμένου να τονίσει την προσοχή τους κατά την κυκλοφορία τους το τριήμερο της 28ης Οκτωβρίου. Το μήνυμα μάλιστα, στάλθηκε σε όλους τους πολίτες της Ελλάδας ανεξαιρέτως, χωρίς να γίνεται διάκριση ανάμεσα σε οδηγούς και μη, αλλά ούτε και με βάση την ηλικία. Έτσι, το μήνυμα έλαβαν και ανήλικοι καθώς και πολίτες που δεν οδηγούν κάποιο όχημα.

Από την πλευρά τους, οι αρμόδιες αρχές ισχυρίζονται ότι το μήνυμα στάλθηκε από τις παρόχους κινητής τηλεφωνίας, στους οποίους το Υπουργείο υπέβαλε το σχετικό αίτημα. Ως εκ τούτου, οι πάροχοι προχώρησαν στην αποστολή του μηνύματος σε όλους τους συνδρομητές που βρίσκονταν εκείνη την στιγμή εγγεγραμμένοι στα μητρώα τους, χωρίς διάκριση. Παρόμοιες ενέργειες, μάλιστα, γίνονται και όταν προωθούνται προϊόντα/υπηρεσίες από τους παρόχους στους συνδρομητές μέσω SMS μηνυμάτων.

Αντίθετα, οι συνδρομητές αναφέρουν ότι έγινε παραβίαση των προσωπικών δεδομένων τους, δηλαδή του αριθμού τηλεφώνου τους, τα οποία (δεδομένα) μόνο οι πάροχοι κινητής τηλεφωνίας και κατά κανόνα δεν οφείλουν να αποκαλύπτουν σε τρίτους. Με βάση, δηλαδή, τους ισχυρισμούς τους το Υπουργείο ζήτησε παράνομα από τους παρόχους κινητής τηλεφωνίας να του παρέχουν τους τηλεφωνικούς αριθμούς των συνδρομητών προκειμένου να αποσταλεί καθολικά το εν λόγω μήνυμα.

2.Σε ποιες περιπτώσεις μπορεί ένας δημόσιος φορέας να επεξεργάζεται προσωπικά δεδομένα;

Ένας δημόσιος φορέας, όπως το Υπουργείο Μεταφορών εν προκειμένω, δικαιούται να επεξεργάζεται προσωπικά δεδομένα άλλων προσώπων μόνο όταν είναι απαραίτητο για να ελεγχθεί αν τα προσωπικά δεδομένα είναι αληθή και ορθά καθώς και όταν η επεξεργασία είναι αναγκαία για την δίωξη ποινικών αδικημάτων ή την αποτροπη σοβαρής βλάβης στα δικαιώματα άλλου προσώπου. Πρόκειται για προϋποθέσεις που πρέπει να εξειδικεύονται ανάλογα με την περίσταση.

Ένας βασικός λόγος για τον οποίο επιτρέπεται κατ’ εξαίρεση η επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, είναι η αναγκαιότητα αποτροπής κινδύνων για την εθνική ασφάλεια/εθνική άμυνα/δημόσια ασφάλεια/διασφάλιση φορολογικών  και τελωνειακών εσόδων. Αυτός είναι ακριβώς και ο λόγος για τον οποίο έγινε η αποστολή του μηνύματος SMS, όπως επικαλούνται οι αρμόδιες αρχές, δηλαδή για να μην πραγματοποιηθούν τροχαία ατυχήματα/δυστυχήματα το τριήμερο της 28ης Οκτωβρίου.

Παράλληλα, η επεξεργασία των δεδομένων πρέπει να είναι απαραίτητη για λόγους σημαντικού δημοσίου συμφέροντος, ή για την λήψη ανθρωπιστικών μέτρων σε περίπτωση επείγουσας κατάστασης. Για να είναι λοιπόν, νόμιμη η επεξεργασία των δεδομένων είναι αναγκαίο να πληρούται έστω και 1 προϋπόθεση από αυτές που αναφέραμε, και παράλληλα να λαμβάνονται τα κατάλληλα μέτρα για την λιγότερη δυνατή επεξεργασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.

3.Δικαιούται και ένας ιδιωτικός φορέας να επεξεργάζεται προσωπικά δεδομένα;

Εδώ, οφείλουμε καταρχάς να αναφέρουμε μια μεγάλης σημασίας επισήμανση: Τόσο οι ιδιωτικοί όσο και οι δημόσιοι φορείς δικαιούνται επεξεργάζονται τα προσωπικά δεδομένα για όσα πρόσωπα έχουν αρμοδιότητα και εφόσον ο σκοπός επεξεργασίας είναι νόμιμος (πχ κατάλογος σπουδαστών πανεπιστημίου). Οι περιπτώσεις που θα τονίσουμε παρακάτω, αφορούν την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα για άλλον σκοπό από αυτόν για τον οποίο συλλέχθηκαν (λόγου χάρη όταν ένα πρατήριο καυσίμων μέσω του συστήματος καμερών βοηθάει τις αρμόδιες αρχές να διαλευκάνουν ένα έγκλημα που τελέστηκε στην περιοχή).

Παρόμοια είναι και η ρύθμιση του νόμου όταν πρόκειται για επεξεργασία προσωπικών δεδομένων από ιδιωτικούς φορείς (εταιρίες/σωματεία κλπ). Ένας ιδιωτικός φορέας, δηλαδή, μετά από αίτημα δημόσιου φορέα, δικαιούται να επεξεργαστεί δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα εφόσον υπάρχει απειλή κατά της εθνικής/δημόσιας ασφάλειας. Είναι αναγκαίο, άρα και να υπάρχει απειλή αλλά και να έχει υποβληθεί αίτημα από τον δημόσιο φορέα=οι 2 προϋποθέσεις πρέπει να συντρέχουν σωρευτικά.

Άλλοι λόγοι για του οποίους επιτρέπεται η επεξεργασία των δεδομένων είναι η δίωξη ποινικών αδικημάτων (πχ για να εξακριβωθεί η ταυτότητα του δράστη και να προχωρήσει η αποδεικτική διαδικασία) καθώς η θεμελίωση/άσκηση/υποστήριξη νομικών αξιώσεων που έχουν οι ιδιωτικοί φορείς ενός προσώπου. Εξετάζεται, όμως, από τον νόμο αν τα προσωπικά δεδομένα του υπαίτιου προσώπου έχουν μεγαλύτερη ενδεχομένως σημασία από την ίδια την νομική αξίωση του ιδιωτικού φορέα (κάποιες φορές έχει μεγάλη σημασία αυτή η στάθμιση).

4.Μπορεί ο δημόσιος φορέας να διαβιβάζει σε άλλους τα προσωπικά δεδομένα που επεξεργάζεται;

Η δυνατότητα που προβλέπει ο νόμος, της διαβίβασης δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα από έναν δημόσιο σε έναν ιδιωτικό φορέα, επιτρέπεται εφόσον η διαβίβαση των δεδομένων είναι απαραίτητη για την εκτέλεση των καθηκόντων εκ μέρους του ιδιωτικού φορέα. Εκτός αυτού, ο ιδιωτικός φορέας θα πρέπει να συμμορφώνεται με όλες τις παραπάνω απαιτήσεις που αναφέραμε, προκειμένου να επεξεργαστεί νόμιμα τα δεδομένα που του διαβιβάζονται, και να μην βρεθεί αντιμέτωπος με δικαστικές αξιώσεις τρίτων προσώπων.

Σε συνδυασμό με τα παραπάνω, ο δημόσιος φορέας δικαιούται να μεταβιβάσει προσωπικά δεδομένα και σε τρίτο εμπλεκόμενο (που δεν είναι απαραίτητα ιδιωτικός φορέας), με την προϋπόθεση ότι ο τρίτος γνωρίζει ότι του διαβιβάζονται προσωπικά δεδομένα και παράλληλα, το υποκείμενο των δεδομένων, δεν προβάλλει κάποιον νόμιμο λόγο ώστε να μην γίνει η διαβίβαση των δεδομένων. Ειδικά, για ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα, ο τρίτος στον οποίο διαβιβάζονται οφείλει να γνωρίζει την μεγάλης σημασίας φύση των δεδομένων (ηλικία/φύλο/ΑΦΜ κλπ).

Μια άλλη περίπτωση κατά την οποία μπορούν να διαβιβάζονται προσωπικά δεδομένα, είναι για την άσκηση/υποστήριξη νομικής αξίωσης τρίτου προσώπου και ο εφόσον ο τρίτος έχει δεσμευθεί προς τον δημόσιο φορέα ότι θα επεξεργαστεί τα προσωπικά δεδομένα μόνο για την υποστήριξη της νομικής αξίωσης του. Εάν ο δημόσιος φορέας έχει παράσχει την συγκατάθεση του, ο τρίτος μπορεί να επεξεργαστεί τα προσωπικά δεδομένα και για διαφορετικό λόγο, εφόσον πληρούνται όλες οι παραπάνω προϋποθέσεις που μόλις αναφέραμε.

5.Ισχύει το ίδιο και για την επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων ενός εργαζομένου από τον εργοδότη του;

Ο νόμος επιτρέπει να επεξεργάζονται τα προσωπικά δεδομένα ενός εργαζομένου εφόσον είναι απόλυτα απαραίτητο για να ληφθεί η απόφαση σύναψης σύμβασης εργασίας ή για να εκτελεστεί στην συνέχεια η σύμβαση εργασίας. Αυτό που πρέπει να ερευνάται, είναι αν υπάρχουν εναλλακτικές επιλογές προκειμένου να αποφευχθεί στο μέτρο του δυνατού η επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων του εργαζομένου, όσον αφορά την σύμβαση εργασία του και τον τρόπο με τον οποίο αυτή θα εκτελεσθεί.

Εφόσον, ο εργαζόμενος έχει παρέχει την συγκατάθεση του, η συγκατάθεση είναι αναγκαίο να έχει δοθεί σε έγγραφο/ηλεκτρικό τύπο και ο εργοδότης να έχει ενημερώσει προηγουμένως τον εργαζόμενο για τους σκοπούς επεξεργασίας των προσωπικών δεδομένων του, καθώς και για το δικαίωμα ανάκλησης της συγκατάθεσης (του εργαζομένου). Για λόγους της εργατικής και ασφαλιστικής νομοθεσίας (εγγραφή εργαζομένου στο ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ» και στον e-ΕΦΚΑ), μπορεί επίσης να γίνεται η αναγκαία επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων του.

Τέλος, οι κάμερες ασφαλείας σε μια επιχείρηση επιτρέπονται μόνο για την προστασία προσώπων και αγαθών που βρίσκονται στην επιχείρηση, και απαγορεύεται η οποιαδήποτε αξιολόγηση της απόδοσης των υπαλλήλων βάσει του συστήματος καταγραφής. Πριν από την έναρξη λειτουργίας, οι εργαζόμενοι οφείλουν να ενημερώνονται με γραπτό/ηλεκτρονικό τρόπο για την καταγραφή, είτε εργάζονται στον ιδιωτικό είτε στον δημόσιο τομέα, και ανεξάρτητα από το είδος της σύμβασης εργασίας με βάση την οποία εργάζονται.

 

6.Ποια δικαιώματα έχει κανείς έναντι της επεξεργασίας των προσωπικών δεδομένων του;

Με δεδομένη την μεγάλη σημασία των προσωπικών δεδομένων σήμερα, το υποκείμενο των προσωπικών δεδομένων έχει από τον νόμο το δικαίωμα να ενημερώνεται όταν γίνεται επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων του από τον εκάστοτε φορέα. Η ενημέρωση οφείλει να είναι πλήρης ακόμη και ως προς τον σκοπό για τον οποίο γίνεται η επεξεργασία, και πλέον απαιτείται να γίνεται με έγγραφο/ηλεκτρονικό τύπο προκειμένου να βεβαιώνεται ότι το υποκείμενο των δεδομένων έλαβε σχετική γνώση.

Ένα άλλο δικαίωμα του υποκειμένου των δεδομένων είναι να ζητεί την διόρθωση των προσωπικών δεδομένων του, εφόσον αυτά έχουν καταχωρηθεί σε βάση δεδομένων και δεν ανταποκρίνονται πλέον στην πραγματικότητα. Η διόρθωση μπορεί να ζητηθεί με αίτηση προς τον υπεύθυνο επεξεργασίας και με ταυτόχρονη επίκληση των εγγράφων από τα οποία προκύπτει ότι τα προσωπικά δεδομένα του υποκειμένου έχουν πλέον μεταβληθεί, ώστε να δικαιολογείται στο εξής η τροποποίηση τους για να μην δημιουργείται σύγχυση.

Τέλος, κρίσιμης σημασίας δικαίωμα του υποκειμένου είναι να εναντιώνεται στην επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων του με οποιονδήποτε τρόπο. Η εναντίωση οφείλει να δηλωθεί εξαρχής χωρίς όρους/επιφυλάξεις και κατά προτίμηση με έγγραφο τύπο (ώστε να είναι ευκολότερη η απόδειξη σε ενδεχόμενη δικαστική διαμάχη του υποκειμένου των δεδομένων με τον υπεύθυνο επεξεργασίας). Το δικαίωμα εναντίωση δεν ισχύει όμως απέναντι σε δημόσιους φορείς, εφόσον υπάρχει επιτακτικό δημόσιο συμφέρον.

7.Προβλέπονται ποινικές κυρώσεις για όποιον επεξεργάζεται παράνομα προσωπικά δεδομένα;

Με βάση τις παραβιάσεις προσωπικών δεδομένων που καταγράφονται, ο νόμος έχει θεσπίσει μια σειρά από ποινικά αδικήματα με διαφορετική απαξία και ποινή το καθένα. Ας δούμε όμως το θέμα πιο αναλυτικά:

  • Όποιος επεμβαίνει χωρίς δικαίωμα σε σύστημα αρχειοθέτησης προσωπικών δεδομένων και λαμβάνει γνώση των δεδομένων αυτών, τιμωρείται με φυλάκιση έως 1 έτος.
  • Με την ίδια ποινή τιμωρείται και όποιος αντιγράφει/αλλοιώνει/καταστρέφει/αφαιρεί τα παραπάνω δεδομένα από το σύστημα αρχείων στο οποίο προηγουμένως επενέβη.
  • Εφόσον ο δράστης ανακοινώνει/γνωστοποιεί τα παραπάνω δεδομένα σε μη δικαιούμενα πρόσωπα, τότε τιμωρείται με φυλάκιση έως 5 έτη.
  • Φυσικά, τα παραπάνω πρόσωπα αν χρησιμοποιήσουν τα προσωπικά δεδομένα για παρόμοιους σκοπούς θα έχουν αντίστοιχη ποινική ευθύνη, όπως ο δράστης.
  • Όταν τα προσωπικά δεδομένα που παράνομα κοινοποιούνται αφορούν ποινικές καταδίκες/αδικήματα του υποκειμένου ή πρόκειται για ευαίσθητα δεδομένα, επιβάλλεται στον δράστη ποινή φυλάκισης τουλάχιστον 1 έτους και χρηματική ποινή έως 100.000 ευρώ.
  • Είναι αδιάφορο αν τα παραπάνω πρόσωπα χρησιμοποίησαν τα δεδομένα που τους ανακοινώθηκαν=αρκεί και μόνο η γνωστοποίηση των προσωπικών δεδομένων από τον δράστη.
  • Στις παραπάνω περιπτώσεις, οι ποινές επιβάλλονται από τον νόμο αν η πράξη του δράστη δεν τιμωρείται βαρύτερα από άλλη ποινική διάταξη=δεν αποκλείεται να επιβληθούν υψηλότερες ποινές στον δράστη από ειδικότερους ποινικούς νόμους.
  • Εάν ο δράστης σκόπευε να αποκτήσει ο ίδιος (ή άλλος) περιουσιακό όφελος/να προκαλέσει περιουσιακή ζημία μεγαλύτερο/η από 120.000 ευρώ, τότε τιμωρείται με ποινή κάθειρξης μέχρι 10 έτη.
  • Εφόσον από τις παραπάνω πράξεις προκλήθηκε κίνδυνος για το δημοκρατικό πολίτευμα/την εθνική ασφάλεια, επιβάλλεται στον δράστη ποινή κάθειρξης (έως 20 έτη) και χρηματική ποινή έως 300.000 ευρώ.

8.Σε ποιες περιπτώσεις επιτρέπεται να μην ενημερωθεί κάποιος για την επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων του;

Ο νόμος επιτρέπει σε εκείνον που επεξεργάζεται τα προσωπικά δεδομένα κάποιου να μην ανακοινώσει σε αυτόν/ην την επεξεργασία, εφόσον τα δεδομένα επεξεργάζονται για τον σκοπό για τον οποίο συλλέχθηκαν/όταν τα προσωπικά δεδομένα έχουν αποθηκευτεί ήδη σε γραπτή μορφή στο παρελθόν (και άρα έχει γίνει ήδη η επεξεργασία τους). Ένας ακόμη λόγος είναι να προκληθεί κίνδυνος στην δημόσια ασφάλεια και το συμφέρον του υπεύθυνου επεξεργασίας κρίνεται σπουδαιότερο για να μην αποκαλυφθεί η επεξεργασία των δεδομένων.

Στην περίπτωση κατά την οποία η ανακοίνωση της επεξεργασίας των δεδομένων θα έθετε σε κίνδυνο την διαβίβαση των προσωπικών δεδομένων σε δημόσιους φορείς/την άσκηση νομικών αξιώσεων, μπορεί επίσης να μην γνωστοποιηθεί η επεξεργασία στο υποκείμενο των δεδομένων. Ο υπεύθυνος επεξεργασίας, όμως, οφείλει να ενημερώσει γραπτώς το υποκείμενο των δεδομένων σχετικά με την άρνηση να του γνωστοποιήσει την επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων του.

Εφόσον ο υπεύθυνος επεξεργασίας, δεν μπορεί προσωρινά να γνωστοποιήσει την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων σε εκείνον στον οποίο αφορά, τότε οφείλει να προβεί στην γνωστοποίηση αμέσως μετά την απομάκρυνση οποιονδήποτε εμποδίων/δυσκολιών. Σε κάθε περίπτωση, και το αργότερο μέσα σε 2 εβδομάδες από τότε που δεν θα υπάρχουν εμπόδια, πρέπει να γίνει η γνωστοποίηση στο υποκείμενο των δεδομένων, γιατί από το σημείο αυτό και έπειτα η επεξεργασία των δεδομένων γίνεται παράνομη πλέον.

9.Πότε απαιτείται να διαγραφούν τα προσωπικά δεδομένα κάποιου;

Κάθε υποκείμενο προσωπικών δεδομένων έχει το δικαίωμα να ζητήσει την διαγραφή από την αντίστοιχη βάση προσωπικών δεδομένων κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις που τάσσει αυστηρά ο νόμος. Όσον αφορά το θέμα:

  • Ας πάρουμε το παράδειγμα όπου σε κάποιον είχε επιβληθεί προσωρινή κράτηση λόγω ποινικής δίωξης για κάποιο έγκλημα, για το οποίο αργότερα αθωώθηκε από το δικαστήριο. Αν η είδηση της προσωρινής κράτησης είχε διαρρεύσει στο διαδίκτυο, βλέπουμε αμέσως τον λόγο που δικαιολογεί την διαγραφή της παραπάνω είδησης από κάθε ιστότοπο.
  • Με άλλα λόγια, εφόσον έχει περάσει μεγάλο χρονικό διάστημα από την καταχώρηση των προσωπικών δεδομένων και δεν χρησιμεύουν τα τελευταία πλέον στον υπεύθυνο επεξεργασίας, μπορεί να ζητηθεί η διαγραφή τους.
  • Τα παραπάνω κριτήρια είναι σχετικά και ενδέχεται να έχουν τελείως διαφορετική έννοια ανάλογα με την περίπτωση που εξετάζουμε κάθε φορά.
  • Ακόμη, εφόσον τα προσωπικά δεδομένα του υποκειμένου έχουν αλλάξει πια, και η πραγματικότητα διαφέρει σε σχέση με τα όσα έχουν δηλωθεί σε αντίστοιχες βάσεις, μπορεί να ζητηθεί η διαγραφή και εναλλακτικά η διαγραφή των προσωπικών δεδομένων.
  • Εφόσον η διαγραφή των δεδομένων είναι ιδιαίτερα δαπανηρή/δεν είναι δυνατή λόγω της ιδιαίτερης φύσης των δεδομένων, ο υπεύθυνος επεξεργασίας έχει την δυνατότητα να αρνηθεί το αίτημα για διαγραφή των δεδομένων.
  • Οφείλει όμως, ο υπεύθυνος επεξεργασίας, να περιορίσει την επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων, και να ενημερώσει το υποκείμενο των δεδομένων για την αδυναμία διαγραφής των δεδομένων (εφόσον η ενημέρωση είναι δυνατή και δεν συνεπάγεται δυσανάλογα δύσκολη προσπάθεια).
  • Εδώ, όμως, εξετάζεται εάν το συμφέρον του υποκειμένου για να διαγραφούν τα δεδομένα υπερτερεί από την ανάγκη διατήρησης των δεδομένων στην αντίστοιχη βάση.
  • Οι παράγοντες που ενδιαφέρουν είναι η προσβολή της προσωπικότητας/επαγγελματικής φήμης του υποκειμένου και η επίδραση που θα είχε στον ψυχικό/συναισθηματικό κόσμου του η διατήρηση προσωπικών δεδομένων που ενδεχομένως δεν συμφωνούν με την σημερινή εικόνα του.
  • Εφόσον, τα προσωπικά δεδομένα του υποκειμένου έχουν επεξεργαστεί παράνομα, τότε οφείλουν αμέσως να διαγραφούν δίχως ο υπεύθυνος επεξεργασίας να έχει άλλη επιλογή αφού δεν υπήρχε καν δικαίωμα για να αποκτηθούν, άρα ούτε και για να διατηρηθούν στην βάση δεδομένων.

10.Υπάρχει δικαστική προστασία εναντίον της παράνομης επεξεργασίας προσωπικών δεδομένων;

Έχοντας υπόψη την βαρύτητα μιας τέτοιας παραβίασης, ο νόμος επιτρέπει στο υποκείμενο των δεδομένων να ασκήσει αγωγή κατά του υπεύθυνου της επεξεργασίας, εφόσον ο τελευταίος επεξεργάστηκε παράνομα τα συγκεκριμένα προσωπικά δεδομένα. Ανάλογα με το αν η αγωγή απευθύνεται κατά δημόσιου ή ιδιωτικού φορέα, αυτή θα ασκηθεί στα διοικητικά ή στα πολιτικά δικαστήρια αντίστοιχα (εδώ χρειάζεται προσοχή γιατί ισχύουν άλλοι κανόνες για κάθε δικαστήριο ανάλογα με το είδος της διαδικασίας).

Ο ενάγων οφείλει να επικαλεστεί και να αποδείξει ότι υπέστη οικονομική ζημία ή/και ηθική βλάβη από την επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων και ότι η ζημία του οφείλεται ακριβώς στην συγκεκριμένη επεξεργασία. Μάλιστα, είναι κρίσιμο να εξειδικεύσει αναλυτικά σε τι συνίσταται η παράνομη επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων του και το ύψος αναλυτικά της βλάβης, αλλιώς η αγωγή του κινδυνεύει σοβαρά να απορριφθεί ως αόριστη, εάν δεν είναι σαφή όλοι οι παραπάνω ισχυρισμοί του.

Αντίστοιχη δυνατότητα έχει ο ενάγων και για την κατάθεση αίτησης ασφαλιστικών μέτρων (η οποία μπορεί να συνοδεύεται από προσωρινή διαταγή) εναντίον του υπεύθυνου επεξεργασίας. Με αυτόν τον τρόπο μπορεί να προστατευθεί προσωρινά, είτε με την παύση της παράνομης επεξεργασίας προσωπικών δεδομένων, είτε με την δέσμευση της περιουσίας εκείνου που του προκάλεσε οικονομική ζημία, προκειμένου να ικανοποιηθεί στο μέλλον η (χρηματική) αξίωση του μέσω του αντίστοιχου πλειστηριασμού.

Δίπλα στον πελάτη και τις ανάγκες του.

Αθηνά Κοντογιάννη-Δικηγόρος

Όσα αναφέρονται παραπάνω δεν αποτελούν νομικές συμβουλές και ουδεμία ευθύνη φέρεται για αυτές.Για περισσότερες πληροφορίες,επικοινωνήστε μαζί μας.