Αλλάζει ο νόμος για τα Airbnb ακίνητα;Πώς διαμορφώνεται το τοπίο;

Αλλάζει ο νόμος για τα Airbnb ακίνητα;Πώς διαμορφώνεται το τοπίο;

Με τον νόμο 5170/2025 εμφανίστηκαν πολλές αλλαγές που αφορούν τα καταλύματα Airbnb σε όλα τα επίπεδα. Καθιερώνεται έτσι, ένα πολύπλοκο νομοθετικά πλαίσιο, το οποίο χρειάζεται εξήγηση σε αρκετά σημεία του. Σε αυτό το κείμενο θα δούμε αναλυτικά τις αλλαγές που ήρθαν καθώς και την επίδραση που θα έχει η πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ στην τακτοποίηση αυθαιρέτων. Ιδιαίτερη αναφορά θα κάνουμε και στο πώς αντιμετωπίζει ο νομοθέτης την μη καταβολή μισθωμάτων προς τον ιδιοκτήτη του Airbnb, καθώς και τις δυνατότητες που έχει ο τελευταίος αν βρεθεί μπροστά σε μια τέτοια περίπτωση.

1.Τι προδιαγραφές οφείλει να έχει ένα ακίνητο τύπου Airbnb πλέον;

Ο νέος νόμος φέρνει ορισμένες προδιαγραφές που οφείλουν να πληρούνται για να λειτουργεί νόμιμα ένα κατάλυμα ως Airbnb. Πιο συγκεκριμένα, το κατάλυμα απαιτείται να:

  • Χρησιμοποιείται ως κύρια κατοικία ήδη πριν από το 2011 (=να μην ήταν αποθήκη/γραφείο του οποίου να άλλαξε αργότερα η χρήση σε κατοικία).
  • Να διαθέτει φυσικό φωτισμό/αερισμό/κλιματισμό και να είναι γενικά κατάλληλο για διαβίωση.
  • Να διαθέτει ασφάλιση έναντι αστική ευθύνης για ζημιές/ατυχήματα που ενδέχεται να προκληθούν.
  • Να υπάρχει υπεύθυνη δήλωση ηλεκτρολόγου εγκαταστάτη, πυροσβεστήρες και ανιχνευτές καπνού, ρελέ διαρροής ή ρελέ αντιηλεκτροπληξιακό και ενδείξεις σήμανσης διαφυγής.
  • Να είναι εξοπλισμένο με πιστοποιητικό μυοκτονίας και απεντόμωσης, φαρμακείο με είδη πρώτων βοηθειών, καθώς και οδηγό με τηλέφωνα πρώτης ανάγκης.
  • Σε περίπτωση που λείπει κάποια από τις παραπάνω προϋποθέσεις, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 5.000 ευρώ από τα αρμόδια όργανα.
  • Διοικητικό πρόστιμο επιβάλλεται επίσης και σε περίπτωση που δεν επιτραπεί η είσοδος στους αρμοδίους ελεγκτές.
  • Τα παραπάνω όργανα μπορούν να διεξάγουν και επιτόπιο φορολογικό έλεγχο για τα τηρούμενα βιβλία και παραστατικά εκείνου που εκμεταλλεύεται το κατάλυμα.
  • Σε περίπτωση που γίνει νέος έλεγχος εντός έτους, και διαπιστωθεί κάποια από τις παραπάνω παραβάσεις, επιβάλλεται νέο διπλάσιο πρόστιμο.
  • Αντίστοιχα, το πρόστιμο τετραπλασιάζεται για κάθε επόμενη παράβαση του νόμου που θα διαπιστωθεί σε περίπτωση ελέγχου.

2.Πώς κατατάσσονται τα καταλύματα Airbnb;

Καινοτομία του νέου νόμου είναι η κατάταξη στο εξής των ξενοδοχειακών καταλυμάτων και των καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης με βάση περιβαλλοντικά κριτήρια=ανάλογα με την ενεργειακή απόδοση του ακίνητου και τον αντίκτυπο που προκαλείται στο περιβάλλον. Για τον παραπάνω σκοπό, δεν αποκλείεται να χρησιμοποιηθούν και δεδομένα από την κατανάλωση ρεύματος και ύδρευσης, σε σχέση με την περιβαλλοντική αντοχή του ακινήτου (το θέμα πρέπει όμως να διευκρινιστεί από τους αρμόδιους φορείς).

Για την κατάταξη ενός καταλύματος, υποβάλλεται αίτηση από την επιχείρηση προς το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας, προκειμένου η επιχείρηση να αποκτήσει την θέση στην σχετική κατάταξη. Το επιμελητήριο αυτό, σε συνεργασία με το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, εξουσιοδοτεί τους αρμόδιους μηχανικούς για να πραγματοποιήσουν ελέγχους στο κατάλυμα, ώστε να διακριβωθεί και η περιβαλλοντική του ‘συμπεριφορά’. Από τις εισηγήσεις των μηχανικών, θα προκύψει και το τελικό πόρισμα του επιμελητηρίου σχετικά με την κατάταξη του καταλύματος.

Σε περίπτωση κατά την οποία, η επιχείρηση κατατάχθηκε υψηλότερα στον πίνακα σε σχέση με την θέση που θα έπρεπε κανονικά να λάβει, τότε το Υπουργείο Τουρισμού μετά από σχετικό έλεγχο, οφείλει να διαπιστώσει την παράβαση. Εφόσον η παράβαση επιβεβαιώνεται, η επιχείρηση διακόπτει υποχρεωτικά την λειτουργία της και το κατάλυμα σφραγίζεται, έως ότου ο υπεύθυνος της επιχείρησης προσκομίσει νέο και έγκυρο πιστοποιητικό περιβαλλοντικής συμμόρφωσης και κατάταξης του καταλύματος.

3.Ποιες είναι οι βασικές προϋποθέσεις για να εκμισθώσει κανείς ακίνητο ως Airbnb;

Προκειμένου να εκμισθώσει κανείς έγκυρα ακίνητο ως Airbnb, οφείλει να έχει εγγραφεί στο «Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής» που τηρείται στην ΑΑΔΕ, και παράλληλα ο αριθμός εγγραφής του ακινήτου στο εν λόγω μητρώο να συνοδεύει την περιγραφή του ακινήτου, σε κάθε πλατφόρμα στην οποία γίνεται ανάρτηση. Επισημαίνουμε ότι η παραπάνω εγγραφή στο μητρώο αφορά κάθε ακίνητο ξεχωριστά=δεν αρκεί μια εγγραφή για περισσότερα του ενός ακίνητα από τον ιδιοκτήτη.

Για να αναθέσει ο κύριος/νομέας την διαχείριση του ακινήτου του σε 3ο πρόσωπο, οφείλει να υποβάλλει σχετική δήλωση ‘Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας’, στην οποία (δήλωση) θα συμπεριλάβει το όνομα του διαχειριστή του ακινήτου. Σε αντίθετη περίπτωση, ο νόμος τεκμαίρει ότι ο ιδιοκτήτης/νομέας του ακινήτου διαχειρίζεται ο ίδιος το κατάλυμα Airbnb και θα του ζητηθεί από την ΑΑΔΕ να προσκομίσει όλες τις αναγκαίες δηλώσεις, που ενδέχεται να μην έχει καν στην κατοχή του ο ίδιος, αλλά ο διαχειριστής.

Παράλληλα, ο διαχειριστής του ακινήτου οφείλει να υποβάλλει ετησίως «Δήλωσης Βραχυχρόνιας Διαμονής» σχετικά με την εκμετάλλευση του καταλύματος ως Airbnb. Το πόσο κρίσιμη είναι η παραπάνω δήλωση για το καθεστώς εκμετάλλευσης του ακινήτου, φαίνεται αν παρατηρήσουμε ότι σε περίπτωση μη υποβολής δήλωσης επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο του μισθώματος, όπως αυτό εμφανίζεται στην ψηφιακή πλατφόρμα κατά την ημέρα που πραγματοποιείται ο έλεγχος, και σε περίπτωση εκπρόθεσμης δήλωσης επιβάλλεται αυτοτελές πρόστιμο 100 ευρώ.

4.Πόσο διαρκεί μια βραχυχρόνια μίσθωση πρακτικά;

Ο βασικός κανόνας για να θεωρηθεί μια μίσθωση ως βραχυχρόνια είναι να έχει διάρκεια ως 59 ημέρες συνεχόμενες. Από την 60η ημέρα διάρκειας και έπειτα, η μίσθωση μετατρέπεται σε μακροχρόνια, με το βασικό της χαρακτηριστικό να είναι ότι ο ενοικιαστής δικαιούται να παραμείνει στο ακίνητο έως 3 έτη όπως έχουμε περιγράψει και στο σχετικό κείμενο μας για τις ενοικιάσεις ακινήτων. Καίριας σημασίας είναι φυσικά και η αρχική συμφωνία των μερών, αν δηλαδή η μίσθωση θεωρείται βραχυχρόνια ή μακροχρόνια.

Εκτός από την διαφορετική φορολογική αντιμετώπιση που έχουν οι μακροχρόνιες σε σχέση με τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, κριτήριο για την διάκριση αποτελούν και οι παρεχόμενες υπηρεσίες στο ακίνητο. Κι αυτό γιατί σε περίπτωση παροχής υπηρεσιών, ενδέχεται το κατάλυμα να θεωρηθεί ξενοδοχειακή μονάδα όπου εκεί εφαρμόζεται διαφορετικό νομικό καθεστώς. Η εμφάνιση του ακινήτου σε πλατφόρμες ενοικίασης, δεν αποτελεί ισχυρή ένδειξη, καθώς ενδέχεται να αφορά και μακροχρόνια μίσθωση.

Για την περίπτωση κατά την οποία συμφωνείται αναμίσθωση, τότε η βούληση των μερών έχει καίριο ρόλο, καθώς τα μέρη έγκυρα συμφωνούν ότι από την 59η έως την 95η ημέρα της μίσθωσης, το διάστημα αυτό θα θεωρείται επίσης ως βραχυχρόνια μίσθωση. Φυσικά, μπορούν να συμφωνήσουν και το αντίθετο, ενώ στο ενδεχόμενο που δεν υπάρχει συμφωνία, ο νόμος επιβάλλει την μετατροπή της μίσθωσης σε μακροχρόνια, όπως είπαμε, για λόγους προστασίας του μισθωτή.

5.Με ποιον τρόπο φορολογούνται τα έσοδα από εκμετάλλευση ακινήτου Airbnb;

Όπως είχαμε αναφέρει και πέρσι, την φετινή χρόνια θα δούμε αλλαγές στον τρόπο που φορολογούνται τα ακίνητα τύπου Airbnb στην Ελλάδα. Για να έχουμε μια ξεκάθαρη εικόνα επί του θέματος, οφείλουμε να αναφέρουμε τα εξής:

  • Πρόσωπο που εκμεταλλεύεται έως 2 ακίνητα ως Airbnb, φορολογείται σαν να αποκτά εισόδημα από ακίνητα περιουσία.
  • Αντίθετα, όποιος εκμεταλλεύεται από 3 ακίνητα Airbnb και άνω, υποχρεούται σε έναρξη ατομικής επιχείρησης με επιβολή ΦΠΑ 13% σε κάθε μίσθωση του καταλύματος σε πιθανό επισκέπτη.
  • Για την 1η περίπτωση, η φορολογία προχωρά κλιμακωτά, και θυμίζει αρκετά το καθεστώς των μακροχρόνιων μισθώσεων.
  • Δηλαδή, επιβάλλεται φόρος 15% για εισοδήματα έως 12.000€ ετησίως, φόρος 35% για το τμήμα εισοδήματος από 12.001 έως 35.000€, και φόρος 45% για το τμήμα άνω των 35.000€ ετησίως.
  • Οι εξαγγελίες του Πρωθυπουργού στην ΔΕΘ σχετικά με την καθιέρωση ενδιάμεσου φορολογικού συντελεστή για εισοδήματα από 12.000-25.000 ευρώ ετησίως, θα εφαρμοστούν από το νέο έτος, όπως όλα δείχνουν.
  • Για την 2η περίπτωση, η εκμετάλλευση του ακινήτου σαν Airbnb, φορολογείται σαν επιχειρηματική δραστηριότητα με τους συντελεστές που θα δούμε αμέσως παρακάτω.
  • Έτσι, κάποιος που εκμεταλλεύεται επαγγελματικά ακίνητα τύπου Airbnb θα φορολογηθεί με συντελεστή 22% για εισόδημα έως 10.000€, 29% για το τμήμα 10.001 – 20.000€, 37% για το τμήμα 20.001 – 30.000€, και τέλος 45% για το τμήμα άνω των 30.000€.
  • Ας μην ξεχνάμε και την προκαταβολή φόρου που το παραπάνω πρόσωπο θα κληθεί να πληρώσει (στο ύψος 100% του φόρου που κατέβαλε για το προηγούμενο έτος) για το επόμενο φορολογικό έτος.
  • Στα παραπάνω, χρήσιμο είναι προσθέτουμε και το τέλος επιτηδεύματος το οποίο ανέρχεται σε ύψος 650 ευρώ για ελεύθερους επαγγελματίες και σε ύψος 1.000-2.000 ευρώ για εταιρίες (ανάλογα με τον τύπο της εταιρίας και το οικονομικό μέγεθος της).

6.‘Ο επισκέπτης δεν μου πλήρωσε την αμοιβή για την διαμονή. Μπορώ να την διεκδικήσω δικαστικά;’

Μολονότι δεν συναντάμε αρκετά συχνά στην πράξη την περίπτωση αυτή, είναι χρήσιμο να την διευκρινίσουμε για να μην παραμένουν αμφιβολίες πάνω στο θέμα. Για να δούμε λοιπόν, αναλυτικά το θέμα ας πούμε τα εξής:

  • Στις βραχυχρόνιες μισθώσεις καταλυμάτων Airbnb, ο επισκέπτης προκαταβάλλει όλο το ποσό μέσω της αντίστοιχης πλατφόρμας, το οποίο αντιστοιχεί σε όλες τις ημέρες διαμονής στο κατάλυμα.
  • Σε αυτό το σενάριο δεν υπάρχει «πρόβλημα», καθώς ο ιδιοκτήτης λαμβάνει την αμοιβή του για την παροχή του καταλύματος ήδη από πριν.
  • Σε περίπτωση κατά την οποία η κράτηση απορριφθεί ή λήξει, η δέσμευση του ποσού θα εξαφανιστεί/θα εμφανιστεί ως επιστροφή χρημάτων στον λογαριασμό του επισκέπτη από την ίδια την πλατφόρμα.
  • Εφόσον ο επισκέπτης επιθυμεί να μισθώσει το κατάλυμα για περισσότερο από 30 ημέρες, τότε η ίδια πλατφόρμα θα του εμφανίσει την επιλογή περισσότερων δόσεων προς τον ιδιοκτήτη.
  • Σε αυτό το σημείο, αν δεν πληρωθεί κάποια από τις παραπάνω δόσεις, ο ιδιοκτήτης δύναται να ζητήσει την έκδοση διαταγής πληρωμής από το δικαστήριο για τις οφειλόμενες δόσεις του μισθωτή, όπως έχουμε περιγράψει.
  • Το φαινόμενο που έχει παρατηρηθεί στην πράξη είναι οι ιδιοκτήτες να ακυρώνουν την κράτηση μέσω της πλατφόρμας Airbnb, και παράλληλα να εισπράττουν το μίσθωμα σε μετρητά, από τον μισθωτή.
  • Προφανώς και πρόκειται για μια εντελώς παράνομη πρακτική, που επισύρει βαρύτατες ποινικές και φορολογικές συνέπειες, για τις οποίες θα μιλήσουμε σε επόμενο κείμενο.
  • Ο ιδιοκτήτης θα μπορούσε να αναζητήσει θεωρητικά, τα χρήματα που δεν προκατέβαλε εκτός πλατφόρμας ο ενοικιαστής, μέσω των διατάξεων του αδικαιολόγητου πλουτισμού.
  • Ωστόσο, η παρανομία θα γινόταν αντιληπτή από το δικαστήριο και τις αρμόδιες φορολογικές αρχές και τα επιβαλλόμενα πρόστιμα που θα επιβάλλονταν στον ιδιοκτήτη θα ξεπερνούσαν κατά πολύ όσα δεν εισέπραξε σε μετρητά από τον μισθωτή.

7.Που απαγορεύεται πλέον να λειτουργεί ακίνητο Airbnb; Ποιες κυρώσεις επιβάλλονται;

Με βάση έναν νόμο που εκδόθηκε το 2024, για την φετινή χρονιά και μέχρι τις 31/12/2025 απαγορεύεται η εκμίσθωση καταλυμάτων ως Airbnb, στις εξής περιοχές (Ιστορικό κέντρο, Πλάκα, Σύνταγμα, Μοναστηράκι, Ομόνοια, Κουκάκι, Εξάρχεια, Κολωνάκι, Ιλίσια, Νεάπολη), ενώ με πρόσφατες εξαγγελίες η απαγόρευση ενδέχεται να επεκταθεί και σε περιοχές της Θεσσαλονίκης, της Πάρου, της Σαντορίνης και της Κρήτης. Με βάση τα παραπάνω, φαίνεται η επίδραση που είχε η βραχυχρόνια μίσθωση στην στεγαστική κρίση που βιώνει η αγορά σήμερα.

Όσον αφορά τις συνέπειες, όποιος προβαίνει σε λειτουργία καταλύματος ως Airbnb στις εν λόγω περιοχές παρά την απαγόρευση, του επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το 50% των εσόδων που αποκόμισε από την 1η Ιανουαρίου 2025 και μέχρι την επιβολή της απαγόρευσης. Το πρόστιμο πάντως, δεν μπορεί να είναι κατώτερο από 20.000 ευρώ. Σε περίπτωση μάλιστα, που διαπιστωθεί 2η παράβαση εντός του ίδιου έτους, το πρόστιμο που επιβάλλεται δεν μπορεί να είναι κατώτερο από 40.000 ευρώ και αφορά όλα τα μισθώματα που εισέπραξε ο διαχειριστής του ακινήτου.

Οφείλουμε να αναφέρουμε, ότι το παραπάνω πρόστιμο επιβάλλεται σε οποιονδήποτε διαχειρίζεται το κατάλυμα σαν Airbnb με οποιαδήποτε έννομη σχέση=το πρόστιμο καταλαμβάνει τον κύριο, νομέα, επικαρπωτή, υπεκμισθωτή ή τρίτο διαχειριστή του ακινήτου, ενώ αρκεί η διαχείριση του καταλύματος ως Airbnb ακόμη κι αν δεν δηλώνονται οι μισθώσεις στην αρμόδια αρχή. Στόχος του νόμου, είναι να αποφεύγονται οι εικονικές μεταβιβάσεις του καταλύματος που λειτουργεί σαν Airbnb, προκειμένου οι παραβάτες να «αποφύγουν» τις έννομες συνέπειες.

8.Απαιτείται η συνέλευση όλων των ιδιοκτητών της πολυκατοικίας για να λειτουργήσει διαμέρισμα Airbnb;

Πρόκειται για ένα θέμα που έχει απασχολήσει αρκετά την πράξη, και στο οποίο υπάρχουν (πλέον) σαφείς απαντήσεις. Αρχικά, δεν απαιτείται απόφαση της γενικής συνέλευσης μιας πολυκατοικίας για να λειτουργήσει ένα διαμέρισμα ως Airbnb. Η μόνη εξαίρεση που δέχεται ο νόμος είναι η περίπτωση κατά την οποία,  ο κανονισμός της πολυκατοικίας απαγορεύει ρητά την εκμίσθωση καταλύματος βραχυχρόνιας μίσθωσης, περίπτωση κατά την οποία δεν μπορεί να λειτουργήσει κάποιος διαμέρισμα ως Airbnb σε πολυκατοικία.

Φυσικά, εκείνος που εκμεταλλεύεται ένα κατάλυμα ως Airbnb, οφείλει να μεριμνά για να τηρούνται οι ώρες κοινής ησυχίας που θεσπίζει ο νόμος, να μην υπάρχει ρύπανση στην πολυκατοικία, και να μην γίνεται κατάχρηση των κοινόχρηστων χώρων της πολυκατοικίας από πιθανούς επισκέπτες του καταλύματος. Πρόκειται για υποχρεώσεις που έχει αρμοδιότητα να εισάγει στον κανονισμό της πολυκατοικίας με τροποποίηση του σχετικού εγγράφου (κάτι ιδιαίτερα σημαντικό, αν λάβουμε υπόψη πόσο απαρχαιωμένοι είναι οι κανονισμοί στις περισσότερες πολυκατοικίες).

Η γενική συνέλευση της πολυκατοικίας έχει όμως αρμοδιότητα να απαγορεύσει εντελώς την εκμίσθωση καταλύματος ως Airbnb,  εφόσον αποφασιστεί ομόφωνα/με απόλυτη πλειοψηφία η τροποποίηση του κανονισμού της πολυκατοικίας με την προσθήκη σχετικού άρθρου, διάταξης. Δεν είναι σπάνιο, μάλιστα, ο κανονισμός της πολυκατοικίας να επικυρώνεται από το δικαστήριο, προκειμένου να αποκτήσει την ισχύ δημόσιου εγγράφου, και να υπάρχει μεγαλύτερη αποδεικτική ευκολία σε περίπτωση δίκης μεταξύ των κατοίκων της πολυκατοικίας.

9.Είχε σημασία η πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ για τους κοινόχρηστους χώρους των πολυκατοικιών;

Πρόσφατα, εκδόθηκε μια δικαστική απόφαση (υπ΄ αριθμ. 1616/2025 για όποιον ενδιαφέρεται να την διαβάσει), η οποία τονίζει ότι για την τακτοποίηση αυθαιρέτων σε πολυκατοικίες, απαιτείται στο εξής να συμφωνούν ομόφωνα όλοι οι ιδιοκτήτες των ακινήτων επί της οικοδομής. Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι ακόμη και ένας ιδιοκτήτης να διαφωνεί, η τακτοποίηση δεν μπορεί να προχωρήσει και οι αυθαίρετες κατασκευές της πολυκατοικίες ενδέχεται σοβαρά να παραμείνουν για αρκετό καιρό ακόμα «αιωρούμενες».

Το νομικό καθεστώς που ίσχυε μέχρι σήμερα, όριζε ότι εφόσον η πλειοψηφία των ιδιοκτητών της πολυκατοικίας παρέχει την συγκατάθεση της για την τακτοποίηση των αυθαίρετων κατασκευών, η διαδικασία προχωρά κανονικά και οι αυθαιρεσίες τακτοποιούνται με την γνωστή διαδικασία. Ακόμη, και ένας ιδιοκτήτης που κατείχε τα περισσότερα χιλιοστά επί της πολυκατοικίας (με βάση τον πίνακα χιλιοστών) είχε το δικαίωμα να υποβάλλει αίτηση για να υπαχθεί η πολυκατοικία στον νόμο περί αυθαιρέτων.

Πλέον, με την δικαστική απόφαση που αναφέραμε, αναμένεται με μεγάλη πιθανότητα να μην προχωρούν στο εξής οι τακτοποιήσεις αυθαιρέτων επί των κοινόχρηστων χώρων της πολυκατοικίας. Κι αυτό διότι, δεν αποκλείεται κάποιος ιδιοκτήτης/ιδιοκτήτες να εναντιώνονται (όχι πάντα για αντικειμενικούς και ορθούς λόγους), στην παραπάνω τακτοποίηση. Από την άλλη πλευρά, τα πρόστιμα και η πράξη κατεδάφισης θα επιβάλλονται κανονικά στις πολυκατοικίες σε περίπτωση διαπίστωσης κάποιας από τις παραβάσεις.

10.Τι ισχύει σε περίπτωση πλειστηριασμού ακινήτου που λειτουργεί ως Airbnb;

Όπως έχουμε περιγράψει αναλυτικά και σε άλλο κείμενο μας την διαδικασία της κατάσχεσης και του πλειστηριασμού, ο υπερθεματιστής που θα αποκτήσει το ακίνητο μέσω πλειστηριασμού οφείλει να εγγράψει την κατακυρωτική έκθεση στην μερίδα του ακινήτου που τηρείται στο Κτηματολόγιο. Από εκείνη την στιγμή και έπειτα, θεωρείται κύριος του ακινήτου και μπορεί να έχει υπέρ του όλη την προστασία που παρέχει ο νόμος στον κύριο ακινήτου (πχ να ασκεί διεκδικητική/αρνητική αγωγή, να λαμβάνει ασφαλιστικά μέτρα κατά τρίτου προσβολέα κλπ).

Για την περίπτωση κατά την οποία το ακίνητο ήταν μισθωμένο με μακροχρόνια μίσθωση, έχουμε τονίσει ότι ο υπερθεματιστής δύναται να καταγγείλει την σύμβαση μίσθωσης, και η λύση (της μίσθωσης) θα επέλθει 6 μήνες μετά την δήλωση καταγγελίας του υπερθεματιστή (για αυτό συνιστάται η καταγγελία να είναι έγγραφη). Προϋπόθεση για να λυθεί η μίσθωση είναι ο μισθωτής να έχει παραμείνει τουλάχιστον 3 χρόνια στο ακίνητο, αφού αυτό είναι και το ελάχιστο χρονικό διάστημα μιας αστικής μίσθωσης στην Ελλάδα.

Όσον αφορά την περίπτωση όπου το ακίνητο ήταν μισθωμένο ως Airbnb, και ιδίως αν λάβουμε υπόψη την σύντομη διάρκεια των μισθώσεων, ο υπερθεματιστής μπορεί απλώς να αναμείνει την λήξη της ολιγοήμερης μίσθωσης του ακινήτου. Στην συνέχεια αρκεί να προβεί στην αφαίρεση του ακινήτου από την διαδικτυακή πλατφόρμα της Airbnb, καθώς και από το Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνια Μίσθωσης, εφόσον δεν επιθυμεί ο ίδιος να το εκμεταλλεύεται ως Airbnb. Πρόκειται, δηλαδή, για μια απλουστευμένη διαδικασία σε σχέση με την λύση μιας αντίστοιχης μακροχρόνιας μίσθωσης.

Δίπλα στον πελάτη και τις ανάγκες του.

Αθηνά Κοντογιάννη-Δικηγόρος

Όσα αναφέρονται παραπάνω δεν αποτελούν νομικές συμβουλές και ουδεμία ευθύνη φέρεται για αυτές.Για περισσότερες πληροφορίες,επικοινωνήστε μαζί μας.