Οι 10 αλλαγές στα Airbnb που θα συναντήσουμε φέτος:Για ποιες από αυτές έχεις ακούσει;

Οι 10 αλλαγές στα Airbnb που θα συναντήσουμε φέτος:Για ποιες από αυτές έχεις ακούσει;

Γνωρίζοντας τις αναταραχές που προκάλεσε σε όλη την κοινωνία η ξαφνική επέκταση των βραχυχρόνιων μισθώσεων,ο νομοθέτης αποφάσισε να προχωρήσει σε αλλαγές προκειμένου να διορθωθούν αρκετά κενά του νόμου.Παράλληλα,γίνεται μια προσπάθεια ώστε να εξισωθούν φορολογικά τα ακίνητα Airbnb με τις ξενοδοχειακές μονάδες,για να μην παρατηρούνται ανισότητες,αλλά και για να προστατεύονται επαρκώς οι ενοικιαστές.Σε αυτό το κείμενο θα δούμε τις 10 σημανικότερες αλλαγές που θα παρατηρηθούν στον τομέα του Airbnb τους επόμενους μήνες.

1.Θα υπάρχει ανώτητατη χρονική διάρκεια ενοικίασης για κάθε ακίνητο σαν Airbnb.

Η συγκεκριμένη αλλαγή είχε ακουστεί εδώ και πολύ καιρό, και είναι σίγουρα κάτι που αλλάζει αρκετά τα δεδομένα στον χώρο της βραχυχρόνιας μίσθωσης. Παρόλο που δεν έχουν έρθει ακόμη στην δημοσιότητα τα επίσημα στοιχεία, λέγεται ότι το ανώτατο όριο της βραχυχρόνιας μίσθωσης ανά έτος θα περιορίζεται στις 90 ημέρες. Εφόσον το ακίνητο βρίσκεται σε νησί με πληθυσμό κάτω από 10.000 κατοίκους, τότε το όριο θα βρίσκεται στις 60 ημέρες ανά έτος.

Φυσικά, τα παραπάνω δεν αποκλείουν τον ιδιοκτήτη από το να ενοικιάσει το ακίνητο του μέσω μακροχρόνιας μίσθωσης, όπως έχουμε γράψει αναλυτικά και σε άλλο κείμενο μας. Αυτό που απαγορεύει ο νόμος, στην ουσία, είναι να ενοικιάζει κάποιος το ακίνητο του περισσότερο από 60/90 ημέρες (αναλόγως και της τοποθεσίας του ακινήτου όπως είπαμε) μέσω της πλατφόρμας Airbnb.

Είναι σημαντικό να ξέρουμε ότι η μίσθωση εγγράφεται επί του ακινήτου που μισθώνεται ως Airbnb=δεν μπορεί ο ιδιοκτήτης να το μεταβιβάσει σε άλλον με σκοπό αυτός να συνεχίζει να το μισθώνει ξεπερνώντας τα χρονικά όρια που έχει θέσει ο νόμος. Κάτι τέτοιο άλλωστε, θα φαινόταν και εύκολα, εφόσον ο νέος ιδιοκτήτης ενοικίαζε το ακίνητο μέσω της πλατφόρμας Airbnb, λόγω του ότι πλέον τα στοιχεία της πλατφόρμας διασταυρώνονται με τα εισοδηματικά στοιχεία κάθε ιδιοκτήτη Airbnb (όπως δημοσίευσε και πρόσφατα η ΑΑΔΕ).

2.Όποιος είναι ιδιοκτήτης περισσότερων από 3 ακινήτων που λειτουργούν ως Airbnb,υποχρεούται να ξεκινήσει επιχείρηση.

Πρόκειται για μια ριζοσπαστική μεταρρύθμιση, η οποία, τελικά εξισώνει τους ιδιοκτήτες Airbnb με επιχειρηματίες και αντιμετωπίζει φορολογικά την βραχυχρόνια μίσθωση ως επιχειρηματική δραστηριότητα. Η ρύθμιση αυτή, όμως, ισχύει μόνο για την βραχυχρόνια μίσθωση και όχι για την μακροχρόνια (εκεί όσα ακίνητα και να ενοικιάζει κάποιος, πάλι θα φορολογείται κλιμακωτά χωρίς να υποχρεούται να κάνει έναρξη επιχείρησης).

Η έναρξη επιχείρησης για εκείνους που ενοικιάζουν τουλάχιστον 3 ακίνητα ως Airbnb πρακτικά σημαίνει τήρηση φορολογικών βιβλίων (αναλόγως και του τύπου της εταιρίας που θα επιλέξουν), πληρωμή ασφαλιστικών εισφορών εφόσον απασχολούν προσωπικό ιδίως για την καθαριότητα του ακινήτου, καθώς και επιβάρυνση κάθε συναλλαγής με τους ενοικιαστές με ΦΠΑ. Εκτός δηλαδή της προμήθειας που χρεώνει η πλατφόρμα Airbnb για την εύρεση ενοικιαστή και την μίσθωση ακινήτου, η τελική τιμή ενοικίασης του ακινήτου θα περιλαμβάνει και τον ΦΠA, ο οποίος λέγεται ότι θα είναι σε ύψος 13% επί της αξίας της συναλλαγής.

Κατά τα λοιπά, εφόσον κάποιος είναι φυσικό πρόσωπο μπορεί να ξεκινήσει ατομική επιχείρηση για την ενοικίαση καταλυμάτων ως Airbnb (που είναι και ο πιο απλός τύπος επιχείρησης), ενώ αν υπάρχουν περισσότεροι ιδιοκτήτες ακινήτων έχουν την επιλογή να ιδρύσουν εταιρία ανάλογα φυσικά και με τις ανάγκες του (πχ για μεγάλους τζίρους εκατομμύριων ευρών ανά χρόνο συνιστάται συνήθως η Ανώνυμη Εταιρία κλπ.) Όλα τα παραπάνω ισχύουν αντίστοιχα και για νομικά πρόσωπα/εταιρίες που ήδη ασχολούνταν με την ενοικίαση ακινήτων ως Airbnb=θα έχουν όλες τις υποχρεώσεις που θα δούμε παρακάτω.

3.Δεν θα μπορεί κάποιος ιδιοκτήτης να ενοικιάζει περισσότερα από 2 ακίνητα ως Airbnb.

Είχε ειπωθεί πριν από καιρό ότι κάθε ιδιοκτήτης ακινήτου θα μπορεί να ενοικιάζει ως Airbnb μέχρι 2 ακίνητα συνολικά. Πρακτικά, η αντιστοιχία θα γίνεται με το ΑΦΜ του ιδιοκτήτη, το οποίο θα διασταυρώνεται με την ιδιοκτησία του ακινήτου που είναι μισθωμένο ως Airbnb, προκειμένου να ελεγχθεί αν πληρούνται οι προϋποθέσεις του νόμου (κάτι που είναι εύκολο σήμερα λόγω και του γρήγορου ελέγχου μέσω του Κτηματολογίου).

Η συγκεκριμένη ρύθμιση, η οποία δεν γνωρίζουμε αν θα ψηφιστεί και θα εφαρμοστεί τελικά στην πράξη, δημιουργεί κάποια προβλήματα λόγω του ελέγχου ενοικίασης των ακινήτων μέσω του ΑΦΜ του ιδιοκτήτη. Θα μπορούσε δηλαδή να ξεκινήσουν ξαφνικά οι εικονικές μεταβιβάσεις ακινήτων σε συγγενείς/φίλους των ιδιοκτητών (οι οποίοι προφανώς έχουν διαφορετικό ΑΦΜ), προκειμένου να μην ξεπερνούν τα όρια του νόμου όσον αφορά τα ακίνητα που επιτρέπεται να ενοικιάζονται.

Το ίδιο φυσικά θα μπορούσε να γίνει και με τα νομικά πρόσωπα/εταιρίες που έχουν την δυνατότητα να πραγματοποιούν εκκαθάριση του νομικού προσώπου και να ιδρύουν κάποια νέα εταιρία με διαφορετικό ΑΦΜ, ώστε να αποφεύγουν τα ‘ραντάρ’ του νόμου. Κι αυτό είναι ο κύριος λόγους που αρκετοί πιστεύουν ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση θα ‘μείνει στα χαρτιά’. Άλλωστε, δεν αποκλείεται να υπάρχουν και ζητήματα αντισυνταγματικότητας, καθώς, σε έναν βαθμό, περιορίζει την επιχειρηματική ελευθερία των ιδιοκτητών Airbnb, όπως έγινε γνωστό και από τις πρόσφατες προσφυγές τους στα δικαστήρια.

4.Σε κάθε Δήμο θα τηρείται Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Μίσθωσης.

Για να καταλάβουμε το συγκεκριμένο θέμα με απλό τρόπο, αλλά και για να μην υπάρχουν αμφιβολίες, είναι σημαντικό να πούμε τα εξής:

  • Οι ιδιοκτήτες των ακινήτων που τα εκμισθώνουν ως Airbnb θα πρέπει να υποβάλλουν δήλωση για εγγραφή του ακινήτου στην σχετική πλατφόρμα με την ένδειξη ότι προορίζεται για βραχυχρόνια μίσθωση.
  • Το ίδιο ισχύει και για τους συγκύριους εξ αδιαιρέτου του ακινήτου καθώς και για τους επικαρπωτές των ακινήτων.
  • Οι κληρονόμοι των ιδιοκτητών των συγκεκριμένων ακινήτων θα υποχρεούνται να προβούν στην σχετική δήλωση αφού περάσει η 4μηνη προθεσμία για την αποδοχή της κληρονομίας ή αφού αποδεχτούν ρητά την κληρονομία (όποιο δηλαδή από τα 2 συμβεί νωρίτερα).
  • Σε περίπτωση που το ακίνητο δεν δηλωθεί στην συγκεκριμένη πλατφόρμα, επιβάλλεται πρόστιμο στον ιδιοκτήτη του, το οποίο έχει ύψος τουλάχιστον 5.000 ευρώ.
  • Παράλληλα, το πρόστιμο θα ανέρχεται στο μισό τουλάχιστον επί των εσόδων που αποκόμισε ο ιδιοκτήτης από την βραχυχρόνια μίσθωση του ακινήτου, πριν όμως αφαιρεθούν οι φόροι κλπ. από τα έσοδα (δηλαδή επί των μικτών εσόδων).
  • Σε περίπτωση που κάποιο άλλο πρόσωπο (πχ ο επικαρπωτής) είχε αναλάβει την ενοικίαση του ακινήτου ως Airbnb αλλά δεν είχε προβεί στην σχετική δήλωση, τότε το πρόστιμο θα επιβάλλεται σε αυτόν και όχι αναγκαστικά στον ιδιοκτήτη, εφόσον ο τελευταίος αποδεδειγμένα δεν εκμεταλλευόταν το ακίνητο.
  • Το ίδιο πρόστιμο φυσικά μπορεί να επιβληθεί και στην περίπτωση που η δήλωση του ακινήτου στην σχετική πλατφόρμα είναι ανακριβής/περιέχει ψευδή στοιχεία/δεν περιγράφει αναλυτικά το ακίνητο ώστε αυτό να εξατομικεύεται με ξεκάθαρο τρόπο.

5.Επιβάλλονται στο εξής φόροι στα Airbnb όπως και στα ξενοδοχεία.

Με δεδομένες τις αναταραχές που είχαν δημιουργηθεί ανάμεσα στους ιδιοκτήτες ξενοδοχείων και σε εκείνους που εκμεταλλεύονταν ακίνητα για βραχυχρόνια μίσθωση, ο νομοθέτης προχώρησε στην καθιέρωση και επιβολή φόρων σε όσα ακίνητα ενοικιάζονται ως Airbnb. Πιο συγκεκριμένα, στα συγκεκριμένα ακίνητα πλέον θα επιβάλλονται 2 ειδών φόροι, τους οποίους υποχρεούνται να πληρώνουν οι ιδιοκτήτες των ακινήτων, καθώς και όποιος έχει αναλάβει την εκμετάλλευση τους.

Ο 1ος φόρος είναι το ‘τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση’ ο οποίος υπολογίζεται ανά ενοικιαζόμενο ακίνητο και ως βάση υπολογισμού θεωρείται κάθε ημέρα που το ακίνητο είναι μισθωμένο. Το ύψος του φόρου αυτού, διαμορφώνεται σε 0,50 ευρώ ανά ημέρα μίσθωσης του ακινήτου για τους μήνες Νοέμβρη έως Φεβρουάριο κάθε έτους, ενώ για τους υπόλοιπους μήνες (Μάρτιο έως Οκτώβριο), το ύψος του θα είναι στο 1,50 ευρώ ανά ημέρα. Σε περίπτωση που το ενοικιαζόμενο ακίνητο είναι μονοκατοικία με έκταση μεγαλύτερη από 80 τ.μ., τότε το τέλος ανθεκτικότητας διαμορφώνεται σε ύψος 10 ευρώ ανά ημέρα μίσθωσης για τους μήνες Μάρτιο έως Οκτώβριο. Αντίστοιχα, για τις ενοικιαζόμενες μονοκατοικίες από Νοέμβριο έως Φεβρουάριο, το τέλος ανθεκτικότητας θα έχει ύψος 4 ευρώ.

Ο 2ος φόρος που επιβάλλεται στο εξής είναι το λεγόμενο ‘τέλος παρεπιδημούντων’, το οποίο ανέρχεται σε ύψος 0,50% επί των εσόδων που αποκόμισε ο ιδιοκτήτης του ακινήτου από την εκμετάλλευση του ως Airbnb. Ο νόμος εδώ εννοεί τα ακαθάριστα έσοδα=προτού δηλαδή αφαιρεθούν οι φόροι από τις εισπράξεις εκείνου που εκμεταλλεύεται το ακίνητο. Πρέπει να πούμε ότι ο συγκεκριμένος φόρος δεν ισχύει για όλους, αλλά επιβαρύνει μόνο όσους ιδιώτες εκμεταλλεύονται περισσότερα από 3 ακίνητα ως Airbnb καθώς και όσα νομικά πρόσωπα/εταιρίες πραγματοποιούν την ίδια επιχειρηματική δραστηριότητα.

6.Τι θα συμβεί με την φορολόγηση των βραχυχρόνιων μισθώσεων;

Για να έχουμε μια πιο ξεκάθαρη εικόνα όσον αφορά το πώς (θα) φορολογούνται τα έσοδα από ενοικίαση ακινήτου ως Airbnb, πρέπει να τονίσουμε κάποια βασικά σημεία. Ειδικότερα, ο νόμος αναφέρει ότι:

  • Πλέον, κάθε μίσθωση ακινήτου ως Airbnb επιβαρύνεται με πληρωμή ΦΠΑ ύψους 13% επί του ποσού της συναλλαγής.
  • Παράλληλα, συνεχίζει να υπάρχει και η προμήθεια της πλατφόρμας Airbnb, την οποία αρκετοί γνωρίζουν, και η οποία είναι εντελώς ανεξάρτητη από τον ΦΠΑ.
  • Εφόσον πρόκειται για εταιρία που διαχειρίζεται ακίνητα με βραχυχρόνιες μισθώσεις, τότε τα έσοδα που αποκομίζει αυτή φορολογούνται με συντελεστή 22% επί των ακαθάριστων εσόδων, ενώ εξακολουθεί να υπάρχει και ο ΦΠΑ σε κάθε συναλλαγή, όπως είπαμε.
  • Ο ΦΠΑ που επιβάλλεται θα ισχύει επίσης για όσους ιδιώτες εκμεταλλεύονται τουλάχιστον 3 ακίνητα ως Airbnb, και οι οποίοι θα υποχρεούνται στο εξής να συστήσουν εταιρία/να κάνουν έναρξη επιχείρησης.
  • Οι παραπάνω ιδιοκτήτες τουλάχιστον 3 ακινήτων Airbnb, θα φορολογούνται με την γνωστή κλίμακα φορολογίας εισοδήματος, δηλαδή για έσοδα μέχρι 10.000 ευρώ με συντελεστή 9% επί των εσόδων, με έσοδα μέχρι 20.000 ευρώ με συντελεστή 22% κλπ.
  • Όσοι εκμεταλλεύονται μέχρι 2 ακίνητα ως Airbnb καταρχάς δεν χρειάζεται να συστήσουν εταιρία ούτε να τηρούν φορολογικά βιβλία όπως θα έπρεπε να κάνουν αν συμμετείχαν σε εταιρία/επιχείρηση.
  • Οι συγκεκριμένοι ιδιοκτήτες (μέχρι 2 ακίνητα Airbnb) θα συνεχίσουν να φορολογούνται όπως φορολογούνται μέχρι σήμερα οι μακροχρόνιες μισθώσεις.
  • Δηλαδή με συντελεστή 15% επί των εσόδων για έσοδα μέχρι 12.000 ευρώ, με συντελεστή 35% για έσοδα μέχρι 35.000 ευρώ κλπ.
  • Έχει γίνει παράλληλα μια συζήτηση ώστε να μειωθεί ο συντελεστής φορολογίας για τις μακροχρόνιες μισθώσεις (όχι για τα Airbnb), με στόχο να ενθαρρυνθούν οι ιδιοκτήτες τους να τα ενοικιάσουν στην αγορά ακινήτων.

7.Οι Δήμοι θα ορίζουν το πόσα ακίνητα μπορούν να ενοικιάζονται ως Airbnb.

Ίσως να μην είχε κανείς υπόψη του την συγκεκριμένη αλλαγή που προτάθηκε προς ψήφιση στην Βουλή με τον νέο νόμο, και είναι ακόμη πιο ενδιαφέρον το πώς θα εφαρμοστεί στην πράξη το όλο ζήτημα. Πρακτικά, οι Δήμοι θα είναι εκείνοι πλέον που θα ορίζουν το πόσα ακίνητα θα μπορούν να ενοικιάζονται σε μια περιοχή ως Airbnb για το συγκεκριμένο έτος, και θα ορίζουν παράλληλα τις προϋποθέσεις με βάση τις οποίες το ακίνητο μπορεί να μισθώνεται βραχυχρόνια στον συγκεκριμένο Δήμο ως Airbnb.

Με βάση τα όσα έχουν ειπωθεί μέχρι σήμερα, ολόκληρη η παραπάνω διαδικασία θα γίνεται αφού οι Δήμοι συντάξουν αναλυτικές μελέτες, με βάση τις οποίες θα εκτιμούν τις στεγαστικές ανάγκες της περιοχής, το κόστος διαβίωσης καθώς και τον πολύ σημαντικό παράγοντα των τιμών των ενοικίων που ισχύουν στην περιοχή. Εφόσον, οι δείκτες της εκάστοτε μελέτης είναι θετικοί, θα μπορεί να δοθεί άδεια για ενοικίαση ακινήτων ως Airbnb, και προφανώς όσο καλύτεροι είναι οι δείκτες τόσο περισσότερα ακίνητα θα μπορούν να λαμβάνουν άδεια για να ενοικιάζονται με την μέθοδο της βραχυχρόνιας μίσθωσης.

Αυτό που προκαλεί αρκετά ερωτηματικά είναι το αν οι Δήμοι θα μπορέσουν να αναλάβουν την υλοποίηση ενός τόσο κρίσιμου έργου, που επηρεάζει σημαντικά ακόμη και ολόκληρη την οικονομία ορισμένων κοινωνιών. Έχει σημασία να γνωρίζουμε ότι οι συγκεκριμένες μελέτες οφείλουν να είναι επίκαιρες και να ανανεώνονται συνεχώς με τα νέα δεδομένα=να πραγματοποιούνται αρκετά συχνά προκειμένου να συμβαδίζουν με την πραγματικότητα και με τις σημερινές τιμές των ακινήτων. Καλό θα ήταν όμως να μην υπάρξουν διαφωνίες ανάμεσα στο Κράτος και τους Δήμους, όπως συνέβη με τον καθαρισμό των οικοπέδων για την αντιμετώπιση των πυρκαγιών.

 8.Γίνονται αυστηρότεροι οι έλεγχοι για τις συναλλαγές μέσω της πλατφόρμας Airbnb.

Έχοντας αντιληφθεί ότι αρκετοί ιδιοκτήτες ακινήτων που τα εκμεταλλεύονται ως Airbnb, αποκρύπτουν έσοδα, η ΑΑΔΕ, ήδη από το έτος που διανύουμε αποφάσισε να προβεί σε πιο σκληρά μέτρα. Το κύριο πρόβλημα ήταν η τακτική όσων ιδιοκτητών Airbnb συναλλάσσονται με την σχετική πλατφόρμα, να ακυρώνουν την κράτηση του ακινήτου κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή, προκειμένου να εισπράξου το ενοίκιο από τον μισθωτή ‘μαύρο’, δηλαδή χωρίς την κράτηση της προμήθειας που γίνεται αυτόματα από την πλατφόρμα.

Για αυτόν τον λόγο, αλλά και με δεδομένους τους φόρους που ήδη επιβάλλονται για όσα ακίνητα ενοικιάζονται ως Airbnb, η ΑΑΔΕ αποφάσισε να προχωρήσει σε διασταύρωση οικονομικών στοιχείων σε σχέση με τις φορολογικές δηλώσεις όσων εκμεταλλεύονται ακίνητα ως Airbnb καθώς και με την ίδια την πλατφόρμα και τα έσοδα που δηλώνονται από τους εκμισθωτές σε αυτήν μέσω των κρατήσεων που πραγματοποιούν για κάθε έτος.

Παράλληλα, η ίδια ακριβώς τακτική ελέγχων θα πραγματοποιείται και για τα ξενοδοχεία και τα υπόλοιπα τουριστικά καταλύματα με τις σχετικές πλατφόρμες που αυτά χρησιμοποιούν. Σε περίπτωση διαφοράς του ποσού που δηλώθηκε στην φορολογική δήλωση του υπόχρεου και των εσόδων που αυτός φαίνεται να αποκόμισε από την πλατφόρμα Airbnb, θα επιβάλλεται το σχετικό πρόστιμο από την ΑΑΔΕ. Για όσους εκμεταλλεύονται ακίνητα ως Airbnb και με βάση όσα είπαμε παραπάνω υποχρεούνται να ξεκινήσουν επιχείρηση, τα σχετικά ποσά που λαμβάνουν ως έσοδα θα πρέπει να δηλώνονται και στη ενότητα ‘My Data’ της ΑΑΔΕ από όπου και θα πραγματοποιείται πιο εύκολα ο έλεγχος.

9.Αλλάζει το νομικό πλαίσιο των αστικών μισθώσεων για να προστατεύονται οι ενοικιαστές.

Και σε αυτό το σημείο, ο νόμος είχε να αντιμετωπίσει το εξής πρόβλημα: Οι ιδιοκτήτες Airbnb που μέχρι την έναρξη της καλοκαιρινής σεζόν ενοικίαζαν τα ακίνητα τους μακροχρόνια σε ενοικιαστές, τους ειδοποιούσαν ξαφνικά ότι έπρεπε να αναζητήσουν νέα κατοικία καθώς το ακίνητο θα μισθωθεί σύντομα ως κατάλυμα για βραχυχρόνια μίσθωση. Για αυτόν τον λόγο, εξετάζεται σοβαρά το να προστατεύονται καλύτερα νομικά οι ενοικιαστές από τις απρόβλεπτες διαθέσεις των ιδιοκτητών, που τους ωθούν στο να αλλάζουν κατοικία χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση.

Ήδη, όπως έχουμε πει, ο νόμος ορίζει ξεκάθαρα ότι μια αστική μίσθωση ισχύει τουλάχιστον για 3 έτη, ανεξάρτητα από την διάρκεια της μίσθωσης που όρισαν τα μέρη. Αυτή η ρύθμιση του νόμου στόχο έχει να προστατεύσει τον ενοικιαστή από απρόβλεπτες εξώσεις εκ μέρους του ιδιοκτήτη. Σε περίπτωση όμως που τα μέρη πράγματι συμφώνησαν σε μικρότερη διάρκεια της μίσθωσης, θα ισχύσει αυτή (πχ αν ο ενοικιαστής σκοπεύει να μισθώσει το ακίνητο για 1 έτος και έχει συμφωνήσει και σε αυτό ο ιδιοκτήτης ως εκμισθωτής).

Για να ισχύει όμως η μικρότερη διάρκεια της μίσθωσης, θα πρέπει τα μέρη πράγματι να συμφώνησαν σε αυτήν=να μην έχει αναγραφεί αυτή εικονικά στο μισθωτήριο που αναρτήθηκε από τα μέρη στην πλατφόρμα ‘myAADE’. Πρέπει επίσης να τονίσουμε ότι, σε καμία περίπτωση, η άμεση ανάγκη για εκμίσθωση του ακινήτου ως Airbnb δεν αποτελεί σπουδαίο λόγο που μπορεί να λύσει την μίσθωση ορισμένου χρόνου, όπως παραπλανητικά ισχυρίζονται αρκετοί, προκειμένου να πείσουν τους πρώην ενοικιαστές τους ότι τους έδιωξαν νόμιμα από το ακίνητο πριν την λήξη του συμβολαίου και χωρίς καμία προειδοποίηση.

10.Θα επιβάλλεται υψηλότερος ΕΝΦΙΑ σε ακίνητα εκτός αγοράς (που αφορά και το Airbnb).

Για να αντιμετωπίσει με διάφορα μέτρα την στεγαστική κρίση που υπάρχει στην Ελλάδα σήμερα, λόγω της έλλειψης διαθέσιμων ακινήτων στην αγορά, ο νομοθέτης προχώρησε σε μια νέα μεταρρύθμιση η οποία (λογικά) θα εφαρμοστεί από τον επόμενο μήνα. Πιο συγκεκριμένα:

  • Θα επιβάλλεται αυξημένος φόρος ΕΝΦΙΑ σε όσα ακίνητα είναι ‘κλειστά’=οι ιδιοκτήτες τους δεν τα προσφέρουν στην αγορά ακινήτων για πώληση/ενοικίαση, χωρίς όμως οι ίδιοι να τα εκμεταλλεύονται με κάποιον άλλον τρόπο.
  • Η ρύθμιση αφορά τα ακίνητα που δεν χρησιμεύουν ούτε για ιδιοκατοίκηση από τους ιδιοκτήτες τους (το ίδιο φυσικά θα ισχύει και για επικαρπωτές/συγκύριους/κληρονόμους των ακινήτων κλπ).
  • Ο αυξημένος ΕΝΦΙΑ που θα κληθούν να πληρώσουν οι ιδιοκτήτες των εν λόγω ακινήτων θα ισχύει για όσο διάστημα αυτά είναι ‘κλειστά’ =αν τα συγκεκριμένα ακίνητα ενοικιαστούν μέσα στο ίδιο φορολογικό έτος, ο ΕΝΦΙΑ θα μειωθεί εφόσον οι ιδιοκτήτες δηλώσουν και την μίσθωση στην ΑΑΔΕ φυσικά.
  • Προφανώς, η συγκεκριμένη αλλαγή δεν αφορά νεόδμητα ακίνητα ούτε ακίνητα που είναι αυθαίρετα και χρήζουν κατεδάφισης, καθώς και τα ακίνητα του Δημοσίου, τα οποία ούτως ή άλλως δεν επιβαρύνονται με την πληρωμή φόρου ΕΝΦΙΑ.
  • Για τον σχετικό έλεγχο, θα λαμβάνεται υπόψη η δήλωση που υποβάλλει ο ιδιοκτήτης του ακινήτου στην ΑΑΔΕ για την χρήση που πραγματοποιεί σε αυτό (ενοικίαση/ιδιοκατοίκηση), καθώς και οι καταναλώσεις ρεύματος/νερού από τις σχετικές μετρήσεις στο ακίνητο.
  • Πρακτικά, ακόμη κι αν κάποιος ενοικιάζει το ακίνητο του ως Airbnb (έστω και για 60 μέρες τον χρόνο), θεωρείται ότι εκμεταλλεύεται το ακίνητο και άρα δεν θα πρέπει να του επιβληθεί υψηλότερος ΕΝΦΙΑ (ακόμη κι αν το ακίνητο παραμένει ακατοίκητο/ανοίκιαστο για το υπόλοιπο έτος).
  • Στόχος της παραπάνω ρύθμισης είναι οι ιδιοκτήτες των ‘κλειστών’ ακινήτων να ενθαρρυνθούν ώστε να τα προσφέρουν στην αγορά ακινήτων για ενοικίαση/πώληση, με απώτερο σκοπό να ξεπεραστεί η στεγαστική κρίση που έχει δημιουργηθεί.

Δίπλα στον πελάτη και τις ανάγκες του.

Αθηνά Κοντογιάννη-Δικηγόρος

Όσα αναφέρονται παραπάνω δεν αποτελούν νομικές συμβουλές και ουδεμία ευθύνη φέρεται για αυτές.Για περισσότερες πληροφορίες,επικοινωνήστε μαζί μας.