Γνωρίζουμε σήμερα ότι τα ενοικιαζόμενα οχήματα κάθε είδους γίνονται όλο και πιο διαδεδομένα στην καθημερινότητα των οδηγών,προφανώς λόγω και των διευκολύνσεων που προσφέρουν.Ας δούμε σήμερα κάποιες χρήσιμες νομικές πληροφορίες που αφορούν την σύμβαση leasing,για να αντιληφθούμε πως τα όσα λέγονται καθημερινά σε συζητήσεις δεν είναι πάντοτε πλήρη/σωστά.Ιδίως όταν οι παραπάνω φήμες αφορούν σημαντικούς τομείς,όπως η ασφάλιση του ενοικιαζόμενου οχήματος και η ευθύνη του οδηγού σε περίπτωση ατυχήματος.
1.Ποια είναι ακριβώς η έννοια μιας σύμβασης leasing;
Η σύμβαση leasing, της οποίας την έννοια οι περισσότεροι γνωρίζουν στην πράξη, έχει το εξής περιεχόμενο: ο εκμισθωτής ενοικιάζει στον μισθωτή ένα κινητό ή ακίνητο πράγμα, και ο μισθωτής έχει τις συνηθισμένες υποχρεώσεις όπως ακριβώς και σε μια κλασσική μίσθωση ακινήτου την οποία έχουμε αναφέρει και σε άλλο κείμενο μας. Αυτό που λίγοι γνωρίζουν είναι ότι μπορεί να ενοικιαστεί και ακίνητο με leasing, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο και περιεχόμενο που θα γινόταν και η ενοικίαση ενός κινητού.
Παράλληλα, ο μισθωτής αποκτά το δικαίωμα από τον ίδιο τον εκμισθωτή να αγοράσει σε επόμενο χρόνο το πράγμα, το οποίο ήδη ενοικίαζε. Το αν η τιμή στην οποία θα προσφερθεί το πράγμα για αγορά θα είναι εκείνη που θα ισχύει στην αγορά ή θα συμψηφιστούν τα μισθώματα που θα έχει ήδη καταβάλει ο μισθωτής, είναι θέμα συμφωνίας των 2 πλευρών. Σε καμία όμως περίπτωση δεν μπορεί να αποκλειστεί το δικαίωμα αγοράς του οχήματος σε μελλοντικό χρόνο, και αν υπάρχει τέτοιος όρος στην σύμβαση leasing, τότε αυτός θα είναι άκυρος.
Όσον αφορά όμως τα βάρη και τα έξοδα του οχήματος που ενοικιάζεται (γιατί πάνω σε αυτί θα αναφερθούμε σε αυτό το κείμενο), αυτά βαραίνουν κατά κύριο λόγο τον εκμισθωτή, ο οποίος παραχωρεί την χρήση του στον μισθωτή. Με άλλα λόγια, ο μισθωτής δεν υποχρεούται να πληρώνει τα τέλη κυκλοφορίας, τον φόρο εισοδήματος/πολυτελείας που αφορά το όχημα, τα ασφάλιστρα τα οποία οφείλονται από τον εκμισθωτή στην ασφαλιστική εταιρία κλπ. Είναι άλλο θέμα, βέβαια, το αν ασφάλιστρα του οχήματος έχουν ήδη συμπεριληφθεί στην τιμή ενοικίασης του, οπότε και το ποσό της τελευταίας προφανώς θα είναι αυξημένο για τον μισθωτή.
2.Τι (νόμιμη) διάρκεια μπορεί να έχει η σύμβαση;
Σε ό,τι αφορά την διάρκεια της σύμβασης leasing, και ειδικά εφόσον μιλάμε για ενοικίαση οχήματος, ο νόμος προβλέπει ότι η ελάχιστη διάρκεια που μπορεί να συμφωνηθεί είναι 3 έτη=αν τα 2 μέρη συμφωνήσουν μικρότερη χρονική διάρκεια, τότε η σύμβαση θα ισχύει για 3 έτη αφού αυτή προκύπτει από αναγκαστική διάταξη του νόμου. Σε κάθε περίπτωση, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι η διάρκεια της σύμβασης πρέπει να είναι ορισμένη, και άρα δεν μπορεί να υπάρξει σύμβαση leasing αορίστου χρόνου.
Από την άλλη πλευρά, αν κάποιο από τα μέρη (επιθυμεί να) διακόψει την σύμβαση πρόωρα, τότε, επειδή ακριβώς η σύμβαση είναι ορισμένου χρόνου, τίθεται ζήτημα με τα οφειλόμενα μισθώματα για το μέλλον καθώς και με ενδεχόμενη αποζημίωση της άλλης πλευράς. Προφανώς, τον πρώτο λόγο έχουν οι όροι της σύμβασης τους οποίους μελέτησαν και συμφώνησαν τα μέρη, ωστόσο αν εκεί δεν ορίζεται κάτι συγκεκριμένο, τότε για να λυθεί η σύμβαση θα απαιτείται να συντρέχει κάποιος σπουδαίος λόγος, όπως θα δούμε παρακάτω.
Εφόσον δεν συντρέχει σπουδαίος λόγος, και παρόλα αυτά κάποια πλευρά διέκοψε την σύμβαση, τότε δεν αποκλείεται να υποχρεωθεί να αποζημιώσει την άλλη πλευρά για την ζημία που υπέστη αυτή από την πρόωρη λύση της σύμβασης, εφόσον δικαιολογημένα πίστευε ότι η σύμβαση θα συνεχιζόταν μέχρι την λήξη της. Για αυτό και, συχνά, διάφορες ρήτρες σε συμβάσεις που ορίζουν ότι τα υπόλοιπα μισθώματα θα απαιτούνται από τον εκμισθωτή σε περίπτωση πρόωρης διακοπής της σύμβασης, είναι έγκυρες, καθώς καλύπτουν μια μορφή αποζημίωσης που θα οφειλόταν (κυρίως) από τον μισθωτή στον εκμισθωτή του οχήματος.
3.Ποιες είναι οι υποχρεώσεις μου όταν ενοικιάζω αυτοκίνητο;
Στο θέμα των υποχρεώσεων του ενοικιαστή, έχει κάνει ειδική αναφορά ο νόμος, προκειμένου να μην δημιουργούνται νέα προβλήματα στην πράξη, και άρα διαφωνίες μεταξύ εκμισθωτών-μισθωτών. Πιο συγκεκριμένα, ο μισθωτής υποχρεούται:
- Να διατηρεί σε καλή κατάσταση το όχημα φροντίζοντας τόσο για την υγιεινή μέσα σε αυτό όσο και για τους μηχανολογικούς ελέγχους, όποτε οι τελευταίοι είναι αναγκαίοι.
- Να ειδοποιεί την εταιρία (συνήθως) εκμισθωτή όταν το όχημα εμφανίζει βλάβη, προκειμένου η τελευταία να τον κατευθύνει στην αντιμετώπιση του προβλήματος.
- Να επισκέπτεται τα συνεργεία που του υποδεικνύει η εταιρία-εκμισθώτρια για τις επισκευές του οχήματος, κάτι που συνήθως αναγράφεται και ως ρήτρα στα συμφωνητικά ενοικίασης.
- Να επιστρέφει το όχημα στην εταιρία-εκμισθώτρια όταν λήγει ο χρόνος μίσθωσης, καθώς σε περίπτωση καθυστέρησης, μπορεί να επιβαρυνθεί με την καταβολή επιπλέον μισθωμάτων ως αποζημίωση χρήσης.
- Να τηρεί όλες τις υποχρεώσεις που του επιβάλλονται από τον ΚΟΚ ως οδηγός, καθώς σε περίπτωση ατυχήματος θα ευθύνεται και ο ίδιος προσωπικά, όπως θα δούμε παρακάτω.
- Να δηλώνει την ενοικίαση του αυτοκινήτου κατά την υποβολή της φορολογικής του δήλωσης, δεδομένου ότι αποτελεί περιουσιακό στοιχείο του οποίου κάνει χρήση σαν οδηγός.
- Nα απαντά με ειλικρίνεια σε πιθανές ερωτήσεις που ενδέχεται να του υποβάλλει η εταιρία πριν την ενοικίαση αυτοκινήτου ακόμη και με ερωτηματολόγιο, προκειμένου η τελευταία να γνωρίζει αν και με ποιους όρους θα ενοικιάσει σε αυτόν το όχημα.
4.Τι ισχύει αν εμπλακώ σε τροχαίο ατύχημα;
Με δεδομένο ότι και τα ενοικιαζόμενα οχήματα κυκλοφορούν σήμερα αρκετά συχνά στους δρόμους, αλλά και με τις νέες αλλαγές που έρχονται στον ΚΟΚ συχνά (δυστυχώς) προκαλούνται τροχαία ατυχήματα. Επειδή πολλοί αναρωτιούνται σε αυτήν την περίπτωση για το αν η ασφαλιστική εταιρία θα αποζημιώσει τον 3ο που ήταν θύμα του τροχαίου, πρέπει να πούμε το εξής: Η ασφαλιστική εταιρία του οδηγού που προκάλεσε το τροχαίο ατύχημα πάντα αποζημιώνει τον 3ο-θύμα- ανεξάρτητα από το αν ο τελευταίος βαρυνόταν με υπαιτιότητα ως προς την πρόκληση του ατυχήματος (είναι άλλο θέμα το ύψος της αποζημίωσης αν και εκείνος προκάλεσε το ατύχημα).
Παράλληλα, ο νόμος ορίζει ότι το θύμα του τροχαίου ατυχήματος που υπέστη υλικές (και ηθικές) ζημίες, δεν μπορεί να στραφεί κατά της εταιρίας ενοικίασης αυτοκινήτων για να καλύψει την ζημία που έπαθε. Κι αυτό γιατί η εταιρία παραχωρεί το όχημα σε έναν οδηγό, ο οποίος και έχει την ευθύνη για την σωστή οδήγηση του, και εκτός αυτού αν το κάθε θύμα τροχαίου από ενοικιαζόμενο όχημα μπορούσε να στραφεί κατά της εκμισθώτριας εταιρίας, θα οδηγούνταν (οι εταιρίες) πολύ σύντομα στην οικονομική καταστροφή από τις υπέρογκες αποζημιώσεις που θα έπρεπε να καταβάλλουν.
Με βάση το παραπάνω, το θύμα του τροχαίου ατυχήματος μπορεί να στραφεί μόνο κατά του οδηγού του αυτοκινήτου καθώς και κατά εκείνου που είχε υπογράψει ως μισθωτής το έγγραφο ενοικίασης του οχήματος από την εκμισθώτρια εταιρία (σε περίπτωση δηλαδή που το όχημα είχε παραχωρηθεί χωρίς δικαίωμα σε οδηγό άλλον από τον μισθωτή). Το αν η εκμισθώτρια εταιρία θα καλύψει το ποσό που θα κληθεί να καταβάλλει ο μισθωτής στο θύμα του τροχαίου είναι θέμα των όρων της μίσθωσης, που συνήθως προβλέπουν αρκετές εξαιρέσεις κάλυψης, αρκετές από τις οποίες μοιάζουν με αυτές που συναντάμε στα ασφαλιστήρια συμβόλαια.
5.Έχει φορολογικές πλεονεκτήματα το να ενοικιάζω όχημα με leasing;
Ένα χαρακτηριστικό της σύμβασης leasing είναι ότι αυτή προσφέρει επίσης φορολογικές διευκολύνσεις στους οδηγούς, ώστε οι τελευταίοι να την προτιμήσουν έναντι άλλων επιλογών για την απόκτηση οχήματος. Για παράδειγμα, αν η λιανική τιμή του οχήματος βρίσκεται μέχρι 14.000 ευρώ, τότε ο ενοικιαστής θα κληθεί να πληρώσει φόρο μόνο 4% επιπλέον για το συγκεκριμένο φορολογικό έτος, ενώ σε περίπτωση ιδιόκτητου οχήματος, ο φόρος λόγω της ιδιοκτησίας θα ήταν αρκετά μεγαλύτερος.
Σημαντικό επίσης πλεονέκτημα της ενοικίασης μέσω leasing, είναι το ότι εφόσον η μίσθωση του οχήματος συνάπτεται για την λειτουργία επιχείρησης/εταιρίας, τότε το μίσθωμα που καταβάλλεται από την εταιρία για την ενοικίαση του οχήματος, αποτελεί ακαθάριστο έξοδο που εμπίπτει στο αφορολόγητο. Για να συμβεί όμως το παραπάνω, θα πρέπει (πλέον) το όχημα να είναι κλάσης ρύπων Euro 5 ή Euro 6, δηλαδή να εκπέμπει χαμηλούς έως μηδενικούς ρύπους καθώς και η αξία του να μην ξεπερνά το όριο των 17.000 ευρώ.
Εκτός από τα παραπάνω, αν ο μισθωτής επιθυμεί αργότερα να αγοράσει το πράγμα, το τίμημα που θα κληθεί να καταβάλλει στην εταιρία-εκμισθώτρια δεν θα υπόκειται σε φόρο, ενώ ειδικά αν πρόκειται για αγορά ακινήτου δεν θα οφείλονται οι κάθε είδους φόροι που βαρύνουν τις μεταβιβάσεις ακινήτων όπως ο Φόρος Μεταβίβασης Ακινήτου κλπ. Φυσικά, οι κληρονόμοι του ενοικιαστή (αν αυτός πεθάνει κατά την διάρκεια της σύμβασης) μπορούν να συνεχίσουν την λειτουργία της σύμβασης, εφόσον αναλάβουν τις υποχρεώσεις του=καλύψουν τα οφειλόμενα μισθώματα ή το τίμημα που συμφωνήθηκε για την αγορά του οχήματος αν έγινε τέτοια συμφωνία μεταξύ εκμισθωτή-μισθωτή.
6.Ποια είναι τα τυπικά στοιχεία που απαιτούνται για να λειτουργήσει η σύμβαση;
Προκειμένου η σύμβαση leasing μεταξύ εκμισθωτή-μισθωτή να είναι έγκυρη και να λειτουργεί σύμφωνα με τον νόμο, πρέπει να πληρούνται ορισμένα αναγκαία στοιχεία. Πιο αναλυτικά, θα πρέπει η σύμβαση να έχει καταρτιστεί με έγγραφο=εφόσον ο νόμος δεν διακρίνει το έγγραφο μπορεί να είναι και ιδιωτικό, συνεπώς δεν απαιτείται αναγκαία συμβολαιογραφικό έγγραφο εκτός από την περίπτωση της μεταβίβασης ακινήτου στον μισθωτή αν ο τελευταίος το αγοράσει στο μέλλον από τον -πρώην- μισθωτή.
Εκτός αυτού, η σύμβαση leasing καθώς και το έγγραφο στο οποίο αποτυπώνεται θα πρέπει να καταχωρηθεί σε ειδικό βιβλίο που τηρείται στο Πρωτοδικείο Αθηνών. Ωστόσο, η συγκεκριμένη διαδικασία έχει εξελιχθεί σήμερα και πλέον η καταχώριση γίνεται ηλεκτρονικά, συνήθως εκ μέρους της εκμισθώτριας εταιρίας προκειμένου ο μισθωτής να μην περιπλέκεται με γραφειοκρατικές διαδικασίες. Πρέπει να ξέρουμε ότι μόνο μετά την καταχώριση της σύμβασης στο ειδικό αυτό βιβλίο η σύμβαση ισχύει έναντι τρίτων=αν κάποιος 3ος ενοικιάσει και αυτός το όχημα πριν την καταχώριση της σύμβασης θα μπορεί και εκείνος να το διεκδικήσει από τον εκμισθωτή, παρόλο που είχε συναφθεί άλλη προηγούμενη μίσθωση προηγουμένως.
Κατά τα λοιπά, έχει μεγάλη σημασία να γνωρίζουμε ότι στην σύμβαση leasing δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις για την χρησικτησία=ο μισθωτής δεν μπορεί να αποκτήσει το όχημα κατά κυριότητα απλώς και μόνο επειδή το χρησιμοποιεί για αρκετό καιρό λόγω χρησικτησίας. Μια ακόμη συνέπεια των παραπάνω, είναι ότι η εταιρία μπορεί να διεκδικήσει το όχημα πίσω αμέσως μόλις λήξει η σύμβαση και σε περίπτωση που είχε καταρτισθεί με συμβολαιογραφικό έγγραφο, τότε η εκμισθώτρια εταιρία δεν χρειάζεται καν να προσφύγει στα δικαστήρια, και άρα μπορεί αμέσως να ζητήσει την επιστροφή του οχήματος από τον μισθωτή σε αυτήν.
7.Με ποιους όρους μπορώ αργότερα να αγοράσω το όχημα που ενοικίαζα μέχρι τώρα;
Ένας σημαντικός λόγος που αρκετοί γνωρίζουν την ενοικίαση οχήματος μέσω leasing, είναι η δυνατότητα που παρέχεται στον μισθωτή να αγοράσει σε μελλοντικό χρόνο από την εκμισθώτρια εταιρία το όχημα που για καιρό ενοικίαζε. Όπως είπαμε και πριν, ο νόμος ορίζει ότι τυχόν συμφωνία/ρήτρα της εταιρίας ότι ο μισθωτής δεν θα μπορεί να αγοράσει το όχημα αργότερα είναι άκυρη και δεν θα ισχύει στο συμφωνητικό που υπογράφουν τα μέρη.
Παράλληλα, όσον αφορά τα μισθώματα που είχαν καταβληθεί για όσο καιρό ο μισθωτής ενοικίαζε το όχημα, μπορεί να συμφωνηθεί ανάμεσα στα μέρη ότι κατά την αγορά του οχήματος η τελική τιμή θα είναι μειωμένη, λόγω ακριβώς του υπολογισμού των μισθωμάτων που είχε καταβάλλει ο μισθωτής. Επειδή όμως μια τέτοια συμφωνία δεν επιβάλλεται από τον νόμο αλλά αντίθετα είναι στην ελευθερία επιλογής των μερών, χρειάζεται προσοχή καθώς μπορεί να υπάρχει όρος στο μισθωτήριο που να απαγορεύει τον υπολογισμό των μισθωμάτων στην τελική τιμή αγοράς του αυτοκινήτου=ο μισθωτής τελικά να αγοράζει το όχημα στην τιμή της αγοράς όπως ακριβώς θα το αγόραζε αν δεν το είχε ενοικιάσει από την εταιρία.
Κατά τα λοιπά, σε ό,τι αφορά την υλική κατάσταση του οχήματος και τις ιδιότητες που πρέπει αυτό να έχει, ισχύουν όσα αναφέραμε σε προηγούμενο ερώτημα σχετικά με τα δικαιώματα του μισθωτή. Δηλαδή, ο τελευταίος μπορεί να αρνηθεί να παραλάβει το όχημα κατά την αγορά του, αν διαπιστώσει ότι αυτό εμφάνισε ελάττωμα στην πορεία του χρόνου, για το οποίο ο ίδιος δεν έχει ευθύνη. Είναι ζήτημα το αν κατά την αγορά του οχήματος ο (τώρα πια αγοραστής κι όχι μισθωτής) θα παραλάβει νέο όχημα κι όχι αυτό που μίσθωνε για καιρό. Κάποιες εταιρίες το προσφέρουν σαν δυνατότητα, ωστόσο και εκεί χρειάζεται προσοχή σχετικά με την τιμή αγοράς και τις ιδιότητες που έχουν συμφωνήσει τα μέρη μεταξύ τους, προκειμένου να μην δημιουργούνται διαφωνίες και δικαστικές διαμάχες.
8.Πότε μπορεί να λυθεί η σύμβαση leasing;
Ο νόμος αναγνωρίζει ορισμένους λόγους, οι οποίοι αν συμβεί να υπάρχουν, τότε η σύμβαση leasing λύνεται αυτοδίκαια για το μέλλον=δεν χρειάζεται τα μέρη να κάνουν κάποια ενέργεια για να τερματισθεί η ενέργεια της σύμβασης. Ειδικότερα, η σύμβαση leasing λύνεται:
- Όταν ο μισθωτής κηρυχθεί σε πτώχευση=όταν εκδοθεί σχετική δικαστική απόφαση ή ακόμη και δικαστική απόφαση που να μην τον κηρύσσει σε πτώχευση επειδή δεν μπορούν να καλυφθούν ούτε τα πρώτα έξοδα για την διαδικασία της πτώχευσης.
- Όταν περάσει η ορισμένη χρονική διάρκεια που είχε οριστεί για την σύμβαση. Πρέπει να έχουμε υπόψη ότι δεν μπορεί να υπάρξει σιωπηρή παράταση αορίστου χρόνου της σύμβασης, εκτός αν τα μέρη ρητά συμφώνησαν κάτι τέτοιο.
- Όταν για οποιονδήποτε λόγο το όχημα καταστραφεί/καταστεί εντελώς ανίκανο προς λειτουργεία/κλαπεί από άλλον κλπ. Στους παραπάνω λόγους εντάσσονται προφανώς και άλλοι οι οποίοι ενδέχεται να προκύψουν στην πράξη.
- Όταν το όχημα δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για νομικούς λόγους=όταν μισθωθεί σε άλλο πρόσωπο, όταν κατασχεθεί στα χέρια του μισθωτή από δανειστή της εταιρίας κλπ.
- Όταν ο μισθωτής αγοράσει το όχημα, οπότε αφού πλέον είναι κύριος του οχήματος δεν έχει κανένα νόημα η διατήρηση της σύμβασης leasing σε ισχύ.
- Όταν ο μισθωτής ή η εκμισθώτρια εταιρία καταγγείλουν την σύμβαση πρόωρα, δηλαδή πριν την λήξη της, εφόσον όμως υπάρχει κάποιος λόγος που να δικαιολογεί την πρόωρη καταγγελία της σύμβασης, που δεν χρειάζεται και να προβλέπεται στους όρους της σύμβασης.
- Όταν το όχημα είναι εντελώς άχρηστο για τον μισθωτή επειδή παρουσιάζει τέτοια ελαττώματα/δεν έχει τις ιδιότητες που συμφώνησε αυτός με την εταιρία οπότε ο μισθωτής μπορεί να αρνηθεί να το παραλάβει και αντί αυτού να ζητήσει αποζημίωση.
9.Το όχημα που ενοικίαζα παρουσίασε βλάβη.Ποιος ευθύνεται για την αποκατάσταση;
Στην συχνή αυτή περίπτωση που εμφανίζεται στην πράξη, δηλαδή το όχημα που παραλαμβάνει ο μισθωτής να εμφανίζει κάποιο μηχανικό πρόβλημα είτε εξαρχής είτε στην διάρκεια της σύμβασης, η απάντηση για τα δικαιώματα του μισθωτή διαφέρει ανάλογα με την κατάσταση. Δηλαδή, αν το πρόβλημα εμφανίστηκε εξαρχής, ο μισθωτής μπορεί καταρχάς να αρνηθεί να παραλάβει το όχημα μέχρι ο εκμισθωτής να διορθώσει το ελάττωμα, με δαπάνες του τελευταίου εννοείται. Παράλληλα, μπορεί να ζητήσει κάποιο άλλο όχημα ίδιας κατηγορίας, ειδικά αν έχει προκαταβάλλει μισθώματα για το ελαττωματικό όχημα που θα παραλάμβανε.
Εφόσον το όχημα παρουσίασε πρόβλημα κατά την διάρκεια της σύμβασης, έχει σημασία το αν η βλάβη είναι συνήθης ή σπάνια. Κι αυτό γιατί, οι εκμισθώτριες εταιρίες συνήθως αναλαμβάνουν την κάλυψη της μηχανικής υποστήριξης των οχημάτων με δικά τους έξοδα, εφόσον όμως πρόκειται για τις συνηθισμένες φθορές που παρουσιάζει ένα όχημα στην διάρκεια του χρόνου (πχ αλλαγή λαδιού/υγρών/ελαστικών κλπ). Αντίθετα, αν το πρόβλημα που εμφανίστηκε είναι σπάνιο θα πρέπει να γίνει διάκριση αν αυτό προκλήθηκε με υπαιτιότητα του μισθωτή ή της εκμισθώτριας εταιρίας.
Εάν δηλαδή, το ελάττωμα εμφανίστηκε στο όχημα με υπαιτιότητα του μισθωτή (πχ επειδή εκείνος το προκάλεσε με ακατάλληλη οδήγηση/επειδή δεν ειδοποίησε την εταιρία για τα τακτικά σέρβις του οχήματος), τότε ο μισθωτής θα ευθύνεται απέναντι στην εταιρία προς αποζημίωση για την κάλυψη του ελαττώματος. Αυτή η αποζημίωση συνήθως συμψηφίζεται με τα οφειλόμενα μισθώματα, τα οποία αυξάνονται από την εταιρία σε βάρος του μισθωτή. Αν αντίθετα, το πρόβλημα εμφανιστεί λόγω υπαιτιότητας της εταιρίας, (πχ επειδή η τελευταία δεν συντηρούσε όπως πρέπει το όχημα/επειδή δεν ειδοποίησε τον μισθωτή για την βλάβη) τότε ο μισθωτής δεν οφείλει αποζημίωση και μπορεί να ασκήσει τα δικαιώματα που αναφέραμε παραπάνω.
10.Νοίκιασα μαζί με άλλους όχημα μέσω leasing.Πώς θα μοιραστούμε το μίσθωμα;
Δεν αποκλείεται περισσότεροι να επιλέξουν να ενοικιάσουν ένα όχημα από κοινού, συνήθως αν συμμετέχουν σε εταιρία και προκειμένου να μειώσουν το κόστος της ενοικίασης του οχήματος. Για να έχουμε μια ξεκάθαρη εικόνα για το τι ισχύει νομικά, είναι κρίσιμο να πούμε ότι:
- Έχει πολύ μεγάλη σημασία η συμφωνία που έκαναν οι μισθωτές με τον εκμισθωτή για την καταβολή του μισθώματος=ποιος θα είναι υπεύθυνος απέναντι στον εκμισθωτή για το μίσθωμα, και άρα εναντίον ποιου θα μπορεί να στραφεί ο εκμισθωτής αν δεν πληρώνεται αυτό.
- Αν δεν υπάρχει τέτοια συμφωνία, τότε όλοι ευθύνονται απέναντι στον εκμισθωτή για την καταβολή του μισθώματος=ο εκμισθωτής μπορεί να στραφεί κατά οποιουδήποτε από τους μισθωτές για όλο το ποσό, χωρίς να χρειαστεί να τηρήσει ορισμένη σειρά.
- Αν η μίσθωση έγινε στο όνομα της εταιρίας, είναι σημαντικός ο τύπος της εταιρίας. Γιατί αν αυτή είναι ομόρρυθμη (η εταιρία), τότε και πάλι ο εκμισθωτής μπορεί να ζητήσει από κάθε ομόρρυθμο εταίρο την καταβολή του μισθώματος για λογαριασμό της εταιρίας.
- Αν η εταιρία είναι κεφαλαιουχική (δηλαδή ΑΕ/ΕΠΕ/ΙΚΕ), τότε καταρχήν δεν θα ευθύνονται οι εταίροι για την καταβολή του μισθώματος, ωστόσο αν κάποιος εταίρος αρνείται να πληρώσει, μπορούν οι υπόλοιποι εταίροι να ασκήσουν αγωγή στο όνομα της εταιρίας εναντίον αυτού για το μερίδιο που οφείλει ως προς το μίσθωμα.
- Αν κάποιος από τους περισσότερους ενοικιαστές πληρώσει περισσότερο μέρος του μισθώματος από αυτό που του αναλογεί, μπορεί να στραφεί αναγωγικά απέναντι στους υπόλοιπους προκειμένου να ζητήσει το επιπλέον ποσό που κατέβαλε.
- Αν ο εκμισθωτής απαλλάξει κάποιον από τους μισθωτές από την καταβολή του μισθώματος (πχ συμφωνήσει μαζί του άφεση χρέους κλπ), τότε καταρχήν δεν μπορούν να επικαλεστούν και οι υπόλοιποι μισθωτές αυτήν την συμφωνία εκτός κι αν έγινε ρητά με σκοπό να ισχύει και για αυτούς.
Δίπλα στον πελάτη και τις ανάγκες του.
Αθηνά Κοντογιάννη-Δικηγόρος
Όσα αναφέρονται παραπάνω δεν αποτελούν νομικές συμβουλές και ουδεμία ευθύνη φέρεται για αυτές.Για περισσότερες πληροφορίες,επικοινωνήστε μαζί μας.